Jump to content

KAD 42, hard gange - små vibrasjoner


Lykke

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Princess 34 med 2 X Kad 42. Den motoren har fått markert hardere gange og små vibrasjoner i forhold til den andre motoren. Det har også en liten oljelekasje fra diselpumpen. Jeg merket dette i dag når jeg testet båten etter at den hadde vært oppe til bundstoffing. Mulig at dette er vanskelig for noen å si hva som kan være feil, men muligens det kan være noen som har hatt lignende tidligere. Planen var å reise på feire neste uke, men jeg vil gjerne føle meg trygg på at dette er greit å reise med!

 

 

//Lykke :-)

Link to post

Hvor lekker det olje ifra dieselpumpa? Du er sikker på att det er olje og ikke diesel. Eneste stedet hvor den har forbindelse med motorolje er i forkant av pumpa der hvor den er festet i registeret. Kan være att den suger luft. Har du problemer med å starte? Fødepumpa på den ene av mine motorer begynte å lekkediesel og suge inn luft. Bare å skifte så ble alt OK. :smiley:

Link to post

Hei !!

 

Det drypper sort mototolje under pumpa, jeg ser ikke helt hvor det kommer fra, for det har dryppet ned på motorfestet og da er det helt svart under pumpa. Motoren starter helt perfekt, men som sagt den har en litt hard gange i forhold til den andre motoren. Tenkte muligens at pumpa ikke fungerer helt som den skal slik at motoren ikke får rett blanding med diesel?

 

// Lykke :-)

Link to post

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for oljelekkasjen, annet enn at der blir søl av det.

 

Hard gange og vibrasjon kan være en eller flere dyser som ikke gjør jobben sin. Den ene 41A motoren min har litt hardere gange enn den andre og iflg. bl.a. en av maskinistene i Redningssselskapet, som var ombord og hørte på den, helt sikker på at noen dyser ikke var i form.

 

Om en dyse virkelig tar kveld kan det gi alvorlige følgeskader. Jeg hadde en alvorlig dysefeil som IKKE fikk noen følgeskader.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

.... "alvorlig følgeskader".....

<{POST_SNAPBACK}>

De to tingene jeg ser for meg som KAN skje er:

1: Ujevn forstøving kan gi store varmebelastninger på stemper og evt brenne hull i stempelet.

2: Ingen/dårlig forstøving kan fylle sylinderen med diesel og ødelagt stempel/råde/veiv som resultat.

I begge tilfeller snakker vi om store kostnader med reparasjon men hvor sannsynlig det er at slike ting skal skje..... tja, si det.....

 

En enkel test på dysene er å løsne et og et dyserør med motoren på tomgang. Du skal da rimelig lett kunne høre hvilke( n ) dyse( r ) som har et problem. 17mm fastnøkkel pleier å passe. La motoren gå på tomgang og sett nøkkelen på mutteren som fester dyserøret til dysa. Legg rundt en fille så slipper du en del søl. Løsne så mutteren 1/4 tørn og hør hva som skjer. Skru til igjen og gjør det samme med neste dyse til du har tatt alle sammen. Da bør du ha en rimelig god ide om hvilke( n ) dyse( r ) som lager mer lyd enn de andre. Sannsynligvis er det bare snakk om en dyse og denne må i så fall på verksted for overhaling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det er nok tettingen mot registerhuset, i forkant av dieselpumpen, som ikke er bra. Hadde samme problemet på en TMD31A-motor, med den følge at oljen dryppet ned på motorfestet. Dette førte til at gummien i festet ble ødelagt (tåler dårlig olje ble helt bløt) som igjen førte til for mye bevegelse i motoren. Hos meg oppsto det tretthetsbrudd i bolten med opplevelse av hard gange som følger. Fikk skiftet tetting på pumpen og nytt motorfeste og alt var "back to normal".

Kansje er ikke alt dette ditt problem, men er enkelt å sjekke.

Link to post

Jeg ble som sagt litt urolig av dette så jeg har fått en mekanikker til å se på dette idag. Han var enig i at det mest sansynlig var en tett eller ødelagt dyse. Egentlig litt overraskende for alle dysene ble skiftet for to år siden, så jeg skulle nesten tro at dete holdt lengre.

 

lekasjen i pumpa var så liten at det ikke betyr noe, og som også dere har sagt her. jeg skal være litt obs på oljen på motorfestet - så takk for tips!!

 

//Lykke :-)

Link to post

Egentlig litt overraskende for alle dysene ble skiftet for to år siden, så jeg skulle nesten tro at dete holdt lengre.

<{POST_SNAPBACK}>

Alle mine 12 dyser ble overhalt i 2003. Nå har jeg hatt et dysehavari og ene motoren ligger i løypa for dysesjau...... Langt fra godt nok spør du meg, men det gjør du vel ikke :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Ja da er det vel ikke annet å forvente enn at dysene kan ryke fra tid til annen. Litt ergelig når det skjer så tett opp mot ferien - men det er vel egentlig ingenting som passer når det går noe feil!

 

Da håper jeg bare at mekanikeren får ordnet dette i løpet av dagen så jeg kan komme på sjøen mens finværet enda holder!

Link to post

Gi oss et vink om hva mekanikeren finner ut!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...