Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

For å klargjøre litt. Bruk av verktøy etc. som inneholder Fe (jern) til bearbeiding vil avsette jern på overflaten slik at det rustfrie stålet ruster. Det samme gjelder om man bearbeider med produkter som inneholder SiC (silisiumkarbid) (eks. smerggellerret).

Fallgrubene er for så vidt ganske mange.

Her oppdaterte siden seg. Så da kan jeg legge til: Det som gjør stålene rustfrie er i hovedsak innlegering av Cr (krom). Det er kromoksid som legger seg på overflaten. Blankheten kommer i hovedsak fra Ni (nikkel). Dette er i hovedsak felles for alle rusfrie stål. I tillegg er 316 innegert med Mo (molybden, drøye 2 %). Mesteparten er uansett jern. Skal jeg bli mer spesifikk, må jeg lese meg opp, og det gidder jeg ikke akkurat nå. Fokuset for øyeblikket er å snekre på en veranda.

Hulda

Hulda

For å klargjøre litt. Bruk av verktøy etc. som inneholder Fe (jern) til bearbeiding vil avsette jern på overflaten slik at det rustfrie stålet ruster. Det samme gjelder om man bearbeider med produkter som inneholder SiC (silisiumkarbid) (eks. smerggellerret).

Fallgrubene er for så vidt ganske mange.

• Create New...