Komodo
For å oppklare litt: A4 og A2 er materialbetgnelser for festemidler. Mer om det kan du lese i EN-ISO 898. 304 og 316 er betegnelse på materialstandarder i henhold til den amerikanske AISI standarden. Som nevnt over er disse to austenittiske kvaliteter, og er per definisjon ikke magnetiske. Det er allikevel en kjent sak at 304 ofte er svakt magnetisk. I tillegg er det riktig som Dieselfan påpeker at kalddeformasjon kan gi en viss magnetisme i austenitter. Det dieselfan nevner om sveising kalles "magnetisk blåsing", og arter seg ved sveising med likestrøm i magnetiske materialer.
Ellers er det slik at for å fastsette den kjemiske sammensetningen i stålkvaliteter så er det spektralanalyse som gjelder. For høylegerte stål kan dette utføres med en håndholdt XRF (PMI), men for karbonstål er det ikke mulig. Da må det litt større maskiner til, men også disse finnes i mobile utgaver (på en tralle).
janet skrev On 19.8.2017 at 6.16:Det finnes test væsker å få kjøpt. Ikke plagsomt billig.
Har du en bit 304 og bit 316 så dryppes et par/tre dråper på begge.
Etter ca 10 minutter vil 304 se ut som før mens 316 vil anta en brun/beige/stygg farve
Den testen kjenner jeg ikke til, kan du fortelle mer om den? Gjerne også med en link til produktet.
Hulda skrev for 15 timer siden:Ja, stålet har blitt dratt ut av spec. For mye varme, for langsom avkjøling.
Det tviler jeg på. Muttere blir kaldsmidd (rullet). Saken var altså de magnetiske mutrene til TS.
Joltus skrev for 14 timer siden:Hva heter de helt vanlige boltene en mekaniker vil kalle svartstål?
Karbonstål. Noen vil pirke litt i betegnelsen og si at en bolt med gjenger er en skrue. Derav får vi en skrudd forbindelse når vi bruker dem.
adeneo skrev for 12 timer siden:304 og 316 er så vidt jeg husker nesten helt like.
Gnister er like når man kutter i de, i motsetning til de fleste metaller i 400-serien, som har litt annen gnist.
Gnistene du får når du kapper eller sliper avhenger i stor grad karboninnholdet. 304 og 316 kommer også i varianter som heter 304L og 316L. L-en står for "low carbone", altså lavt karboninnhold. Hvis du ser i en sammenligningstabell for rustfrie stål kan du se hvor mye karbon de ulike kvalitetene inneholder
SitatDe er også like harde å skrape i,
Det varierer. Det er stor forskjell bla. på om de er varm eller kaldvalset.
304 og 316 nevnes ofte, men for mer presis oppgivelse er EN-standardene å foretrekke. I Astrups matereialtabell er det 20 austenittiske EN-kvaliteter, endel færre AISI-kvaliteter.
Ellers vil jeg anbefale deg å lese tråden som det er linket til i signaturen min om materialer og gjennomføringer (hvis du har et par timer til overs), der finner du en del definisjoner og drøftinger rundt rustfritt og kvaliteter. Legg særlig merke til enkelte påstander rundt bruk av 304.