BavaJarle Startet 19.August.2017 Link til dette innlegget Startet 19.August.2017 Skaffet meg en Uttern D66 med Mercury Verado 225 i sommer. Meget fornøyd med denne båten, og ser att maks fart på denne er oppgitt til 45 knop. Eg har fortsatt ikke klart og komme over 40 knop. Klarer dog samme fart med 3-4 voksne i, som aleine. Det står stålpropell " Laser II" 48-16544 19P på denne. Andre som har erfaringer / tips til hvordan eg kan hente de siste knop'ene.? Har skjønt det sånn at de trengs og trimme endel på disse for og få farten og, og det er testet. Regner med det er en del og hente med "riktig" propell... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Når eg testet toppfarten på min uttern måtte eg langt over det som var 10 på trimskalaen.... på 12 gjorde min 49-50 knop. 275hk. Uten riktig trimming rundet eg såvidt 40..... Eg skiftet dog propell til en mercury inertia eco. Den ble perfekt til mitt bruk. Kunne nok fått noen mer knop med en annen, men marsjfart området er stort! Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Jeg må ta forbehold om at jeg ikke kjenner Uttern båtene, men hadde en større Mercury Verado på min forrige båt, og kjenner disse motorene ganske godt. Er vanskelig å gi konkrete svar uten å vite hvilket turtall du får på maks. Ligger turtallet du oppnår innenfor oppgitte maksturtallsverdier for motoren? Hvordan er motoren montert? Høyt/lavt på akterspeilet? Laser II (utgått produkt), er en propell egnet for toppfart, men det finnes bedre propeller for "cruise" turtall/fartsområde, bl.a. Mirage plus for å nevne en. (Hvis det blir aktuelt å skifte propell, har Mercury en relativt grei propellguide på sine nettsider). Over 5 knop avvik fra produsentens oppgitte toppfart, vil jeg si er for mye. Et par knop er mer akseptabelt, da produsentene ofte er optimistiske (og tester båtene under optimale forhold og gjerne med minimalt utstyr osv) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 15 minutes ago, Joltus said: mercury inertia eco Dette er en god allround propell. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Ja veldig fornøyd med den! Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 19.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Ser eg glemte og skrive turtall ja.. Eg fikk iallefall 6130 omdr i går når eg testet. Da låg eg vel på 9-10 på trimskalaen om eg ikke husker feil. Føler eg ikke kan trimme noe særlig mer, da det høres ut som det spinner/ eller noe om eg fortsetter, da står dessuten vannsøyla rimelig langt bakover... Kan og tilføye et denne ble programmert for noen dager siden, og tuningfirma anslo ca 260+ hk etter dette. Merket dog ingenting på dette på toppfarten, men kansje litt raskere opp i plan, og i følge måler noen liter ned i forbruk på maks. Hvor høyt motor er montert har eg ikke sjekket enda, men det skal eg få gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 (redigert) Du har høyere turtall enn meg da. Rett over 5900 eg. Har nok en del å gå på mtp propell. Hvor har du toppfart tallet fra forresten? Er det med fin motor? Redigert 19.August.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 19.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Eksakt plass husker eg ikke helt her nå, men eg har trålet nettet en del i det siste, og mener eg har sett både fra fra Uttern / Brunswick, og folks erfaringer att denne kombinasjonen gir ca 45 knop. Men eg er fersk innen dette, og godt mulig eg tar helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 (redigert) Forstår jeg deg rett at motoren er tunet fra de originale 225hk til ca 260hk, og så bruker den mindre drivstoff (liter/time) på maks etterpå? Høres merkelig ut i så fall. Kanskje prøve en litt større propell? Redigert 19.August.2017 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 19.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Stemmer det. Det er en orginal 225hk. I følge orginale instrumenter, viser den iallefall et par liter mindre (liter/time) på full øs. Hvor nøyaktig det er aner ikke eg. Men blir vel litt som med programmering av bil det, øker effekten, og forbruk blir som oftest mindre. Det er iallefall min erfaring med programmering av bil.. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Vel, siden du nå har øket motoreffekten en del, er vel neste steg å finne rett propell for denne båt/motorkombinasjonen. Siden du ikke fikk bedre toppfart, er det nærliggende å anta at nåværende propell har for liten stigning. 2 bedre alternativer er allerede nevnt. (Laser har litt liten diameter). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Sitat Men blir vel litt som med programmering av bil det, øker effekten, og forbruk blir som oftest mindre. Det er iallefall min erfaring med programmering av bil.. men bil blir jo ikke kjørt kontinuerlig på full belastning. I likhet med Trond så ville jeg også forventet økning i forbruk på full gass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Joltus Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 (redigert) Eg chippet min fra 200 til 275. Syns det er rart med 260? Da har de hvertfall ikke brukt original softwaren til mercury for å chippe den. Det er samme motor, kun software som er forskjell på de motorene fra 200 - 225 - 250 - 275 (300 på nyere motorer) og det er ikke så innmari mye mer enn innsprøyting av bensin og litt på turbotrykk og kompressoren de kan tukle med vil eg tro, så bensinforbruket må jo nødvendigvis opp. Og bytter man ikke propp så får man jo igrunn bare et høyere maks turtall og dermed ingen positiv endring i marsjområdet. Min brukte vesentlig mer bensin pr turtall, men ganske mye høyere maks turtall, og eg kunne sette på en mye tyngre motor, som igjen gjorde at marsjfart og maksfart endret seg brutalt. GIkk ned rundt 1000rpm på marsjfarten og derav ned i forbruk der det teller, og opp 8-9 knop på maks. Kunne sikkert fått mer på maksfart med en annen propell, men det var uinterressant. Båten er ikke noe særlig over 45-47 knop allikevel. Liker seg best godt under 40 den. Hva ligger du på i timen på maks? Min bikker over 100 liter i timen så vidt eg har klart å se. Hvordan er båten under? Og har du sett at du ikke er full i vann i den luka foran motoren? Redigert 19.August.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 19.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Ja eg regnet med det er en del og hente på og finne en mer egnet propell :) Nei vet det ikke blir samme belastning med bil som bår og alt det der... Godt mulig det bare hopper litt opp og ner på den måleren og. Ikke akkurat testet mye etter tuning. Men uansett ikke det viltigeste her. Lurer mest på om det bare en min som går ca 40 med denne motoren, eller det er helt normalt. Eventuelt om noen har en anbefalig av propell til denne, basert på egne opplevelser. Ikke ute etter og absolutt få mest mulig toppfart, men hade kansje trodd at den gikk litt mer med denne motoren. (kansje eg har /hadde for store forventninger , hehe) Ligger på 89L i time på full pupp. Har ikke sjekket den luka.. så takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Eg gikk over 40 med min når den var 200hk og eg tror eg hadde en laser II 19p på min. Er helt feil propell til min båt den eg hadde. Mercury sier at det er for raske lette båter med maks 150hk....alt annet enn uttern d66 med 200hk hvertfall. Men eg tror det er original propellen. Regn ut slippet ditt. 6130 omdreining og under 40 knop er høy slipp. Hvordan er den på marsjfart? Turtall, forbruk og fart rett etter plan.? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Fikk ca 40 knop på min D66/225Verado når vi hadde den for 6 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 slippkalkulator: http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BavaJarle Svart 19.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Ser ut for meg som om det er samme " spec " på LaserII propellen som står på nå, som orginalpropellen eg fikk med ( 14-1/4 x 19). Må taes med en klype salt , da eg er fersk innen dette. Eg pleier og liga på 22-27 knop ca, da ligger eg vel på 4-4200omdre, om eg ikke husker heeeelt feil her nå. ( Bare hatt båten i noen mnd) da mener eg at forbruk er ca på 40L/time. Den er jo "sterk " som juling virker det som, for det er liten forskjell om det er bare meg, eller det er 2-3-4 voksne. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Ca samme tallene som eg hadde før det. Da kan det kanskje tenkes at det mangler litt på toppfarten grunnet groe e.l? Det er ingen fartsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 20.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 At det ikke er noe fartsbåt har eg fått med meg. Men ja, får bare sjekke hvordan den ser ut under, når den skal på land. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Kjenner ikke til hvilken propell som er optimal til din akkurat Uttern. Men Laser 2 er vel ikke beregnet for så mange hk. I følge mercury anbefalinger så passer den til utenbordsmotorer på 75–125 hk. Her har vel båtprodusenten feilberegnet. Blir dyrt å kjøre med en propeller som gir så lite ytelse for konsumert bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Hadde samme på min. Hadde en slipp på rundt 40% tror eg på marsjfart :p Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 20.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Sikkert et dumt spm, men hva er akseptabelt slipp på denne type båt/motor f. eks? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 tror eg havnet på rundt 13 til slutt. Med forbehold om at eg husker feil. Slippet varierer jo en hel del med vær og vind selvsagt. pluss minus en knop har en del å si. Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 snakket med Sevenseas i dag, og de lurte på hvorfor i alle dager denne LaserII propellen var montert på denne motoren :P , De mente eg hadde ca 25% slipp, som er altfor mye. Ble anbefalt en Turning Point 3-blads fra de. Så får se om eg går for denne kansje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.