Jump to content

Uttern D66 med Mercury Verado 225, kun 40 knop

BavaJarle

Recommended Posts

Ja, enertia kan ikke sammenlignes mtp stigning etc med eco. 

Gå for eco. Er sykt fornøyd i marsjområdet. Mister kanskje litt på potensiell toppfart, men den er stor nok på den båten allikevel. Det viktige er å ha et breidt området man går mest økonomisk. 

På min båt kan eg gå fra 22 til litt over 30 med stort sett samme forbruk pr mil. Det er ganske digg når forholdene varierer.

• 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Har omsider sjøsatt båten for sesongen, og såvidt fått testet med TurningPoint propellen.  Merket ganske bra forskjell på  hvor lett den går i plan nå i forhold til med LaserII propellen.   Toppfart var det ikke så masse forskjell på, men noen knop økning kanskje.  (fikk ikke testet så masse)   Men max turtallet har endret seg, fra 6100/6200, til 5800/5900 nå.  

Prøvde og trimme max i dag, men kommer ikke over 9 på skalaen på instrumentene, uansett hvor lenge eg prøver.

Foresten noen som vet hvilke "hakk" motoren er montert på sin D66?  Tenker da på høyde.

UtternJarle skrev 20 minutter siden:

Sånn er iallefall min montert.  Om dette er riktig eller ikke aner eg ikke.    Hvor mye trim klarer/kjører dere andre ved maxfart /turtall? IMG_4443.JPG.1ac6cb818e06fb4d0409f2d575e5bf9d.JPG

@UtternJarle, klarer du å få til et bilde av vannoverflata/vannspeilet ved motoren under mars fart og maks fart? Dette er vesentlig for å se om motoren har fin høyde og kan utgjøre stor forskjell. 

Du sier du ikke klarer å trimme over 9 på skalaen, har du kalibrert SmartCraft instrumentene dine? 

Som du ser på vedlagte video skal plata på motoren være omtrent i vannskorpa :) 

UtternJarle skrev for 1 time siden:

Skal prøve og få med en stuntpilot til og ta bilde / filme :-)   Har ikke kalibrert nei.  Hvordan gjøres det foresten?

Du må finne calibrate menyen innpå instrumentet. Jeg husker ikke helt hvordan man fant menyen, men det finner du nok enten i manualen, google eller Youtube :) veradoclub.com hjalp meg mye. 

Her er en video av nyere type smart craft instrument og viser i hovedsak hvordan det fungerer. 

Ang stuntpilot så kan det enkelt ordnes om du tilfeldigvis har et GoPro kamera i nærheten! Vel verdt tiden det tar å få høyden riktig :-) 

Joltus skrev for 9 timer siden:

Eg tror min er montert likt Utternjarle.

Kalibreringen av trim er jo igrunn ikke så viktig. Det som er viktig er å finne hvor på skalaen man bikker over og holde seg under det.

Sjekk av høyden under gange kan noen filme fra baksetet, evt går du bak og kikker mens noen andre kjører.

Joltus , er din montert i samme hullet som min, som du ser på bildet over?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...