glalaks Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Det er litt godt også å få bekreftet at noe er feil, når man føler at noe er feil? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 tror jeg ville prøvd å fått tak i Enertia Eco propellen som Joltus bruker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Joltus Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Nja. 50 hk mindre. Ville hvertfall vurdert en litt mindre variant da. Eg tror er eg har 21p... Den er akkurat innafor mtp minimum wot på min, så med 225 motoren kan det bli litt knapt. Har ikke helt troa på den tuningen som er blitt gjort. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 ville nok holdt meg til 19" stigning ja, men tror det propelldesignet passer bedre til båten enn Turning point propellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Det ligger en Enertia med 19' stigning på finn. Kanskje noe som kan funke? Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Bare husk at det er forskjell på Enertia og Enertia Eco Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Ja, enertia kan ikke sammenlignes mtp stigning etc med eco. Gå for eco. Er sykt fornøyd i marsjområdet. Mister kanskje litt på potensiell toppfart, men den er stor nok på den båten allikevel. Det viktige er å ha et breidt området man går mest økonomisk. På min båt kan eg gå fra 22 til litt over 30 med stort sett samme forbruk pr mil. Det er ganske digg når forholdene varierer. Sitér dette innlegget Link to post
Basse1 Svart 21.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2017 Utternjarle - endte du opp med Turning Point propell? Fornøyd? Har samme båt som deg med Verado 250 og må ha meg ny propell.. Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Har omsider sjøsatt båten for sesongen, og såvidt fått testet med TurningPoint propellen. Merket ganske bra forskjell på hvor lett den går i plan nå i forhold til med LaserII propellen. Toppfart var det ikke så masse forskjell på, men noen knop økning kanskje. (fikk ikke testet så masse) Men max turtallet har endret seg, fra 6100/6200, til 5800/5900 nå. Prøvde og trimme max i dag, men kommer ikke over 9 på skalaen på instrumentene, uansett hvor lenge eg prøver. Foresten noen som vet hvilke "hakk" motoren er montert på sin D66? Tenker da på høyde. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Eg sjekket høyden på min. Den var riktig montert ihht anbefalinger på veradoclub og andre steder på disse motorene. Trodde eg hadde noen bilder som viser dette.... Må lete litt. 5800 er hvertfall laveste eg hadde turt å gå. Skal vel helst ikke under 5900 på maks. Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Sånn er iallefall min montert. Om dette er riktig eller ikke aner eg ikke. Hvor mye trim klarer/kjører dere andre ved maxfart /turtall? Sitér dette innlegget Link to post
TruTor Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 UtternJarle skrev 20 minutter siden: Sånn er iallefall min montert. Om dette er riktig eller ikke aner eg ikke. Hvor mye trim klarer/kjører dere andre ved maxfart /turtall? @UtternJarle, klarer du å få til et bilde av vannoverflata/vannspeilet ved motoren under mars fart og maks fart? Dette er vesentlig for å se om motoren har fin høyde og kan utgjøre stor forskjell. Du sier du ikke klarer å trimme over 9 på skalaen, har du kalibrert SmartCraft instrumentene dine? Som du ser på vedlagte video skal plata på motoren være omtrent i vannskorpa :) Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Skal prøve og få med en stuntpilot til og ta bilde / filme :-) Har ikke kalibrert nei. Hvordan gjøres det foresten? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Hadde en slik båt med samme motor i 2009 sesongen. Den gjorde 45 knop. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TruTor Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 UtternJarle skrev for 1 time siden: Skal prøve og få med en stuntpilot til og ta bilde / filme :-) Har ikke kalibrert nei. Hvordan gjøres det foresten? Du må finne calibrate menyen innpå instrumentet. Jeg husker ikke helt hvordan man fant menyen, men det finner du nok enten i manualen, google eller Youtube :) veradoclub.com hjalp meg mye. Her er en video av nyere type smart craft instrument og viser i hovedsak hvordan det fungerer. Ang stuntpilot så kan det enkelt ordnes om du tilfeldigvis har et GoPro kamera i nærheten! Vel verdt tiden det tar å få høyden riktig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Eg tror min er montert likt Utternjarle. Kalibreringen av trim er jo igrunn ikke så viktig. Det som er viktig er å finne hvor på skalaen man bikker over og holde seg under det. Sjekk av høyden under gange kan noen filme fra baksetet, evt går du bak og kikker mens noen andre kjører. Redigert 29.April.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BavaJarle Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Joltus skrev for 9 timer siden: Eg tror min er montert likt Utternjarle. Kalibreringen av trim er jo igrunn ikke så viktig. Det som er viktig er å finne hvor på skalaen man bikker over og holde seg under det. Sjekk av høyden under gange kan noen filme fra baksetet, evt går du bak og kikker mens noen andre kjører. Joltus , er din montert i samme hullet som min, som du ser på bildet over? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Har ikke fått sjekket enda. Finner ikke bildet. Men eg tror det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.