hegra
At tilkobling av dynamo medfører varmgang er jo et stort nok problem i seg selv og regner med du prøver og finne ut av det. Men det var ikke det du spurte om så det lar jeg ligge.
Hvis motoren har originalt el-opplegg så er det litt rart at du fikk start på normal måte i det hele tatt. Nøkkelen får nemlig + fra dynamoens B+kontakt og skulle derfor ikke virke når du koblet denne i fra på dynamo. Da må du ha fjernet kablene fra B+ kontakten, men skjøtet dem sammen igjen utenfor dynamoen, eller du har skillediode montert som medfører at denne omkoblingen allerede er gjort, eller du startet motoren på annet vis (tjuvkobling) Vet ikke hvilke av de tre mulighetene du benyttet. Hvis du startet med tjuvkobling kan det være hovedsikring i den sorte boksen på motor som har koblet ut.
Instrumentene får altså + fra nøkkelen og hvis motor starter har du + frem til nøkkel. Fra nøkkel går det + ledning til ett av instrumentene, husker ikke hvilket, og derfra videre til de andre instrumentene. De har altså samme + tilkobling. De har også felles minustilkobling og denne kommer fra dynamoens minuskontakt. Men etter det jeg forstår har du ikke koblet denne fra. Likevel ville jeg startet med den hvis du har strøm til nøkkel og sikringen er hel. Hvis stopprele og gløderele funker så er minuskontakt på dynamo ok da disse releene også får minus fra denne kontakten. Da er bruddet lenger oppe i strekket.
Det er jo enkelt og sjekke om det er brudd i minus ved å strekke en lang ledning fra batteri minuspol og opp på baksiden på et av instrumentenes minuskobling. Virker det da så vet hvor du skal lete etter bruddet.
Nå er det vel heller ingen god ide og starte uten at dynamo tilkoblet. Begynner den og lade uten at den har noe sted og sende ladestrømmen til er vel ikke det beste vil jeg tro.