Jump to content

Edit History

Marwin

Marwin

lippert skrev for 5 timer siden:

Som amatør må jeg spørre. Er det i tanga den er så følsom, eller må du bruke testpinnene?

Joltus har vel egentlig svart...

Nei, det er tanga som er så følsom. Åpningen på den er jo også mye mindre enn andre tenger.

Jeg har målt endel strøm... Min erfaring er at måling av strøm med et multimeter, krever litt kunnskap;

For det første er slike multimetre ofte ødelagt (sprengt) pga ukyndig bruk: Enten pga stukket pinnene på spenningsførende delere, eller at strømmen har vært mye høyere enn måleområdet på instrumentet.

For det andre har slike målinger ofte vært unøyaktige, pga kvaliteten på instrumentet.

For det tredje, er det bedre å måle spenningsfallet over en kjent motstand i serie med det du skal måle på.

(Forøvrig er det min mening at billige (Biltema?) instrumenter ikke burde brukes på spenninger over f.eks. 50 volt, med mindre de er sertefiserte! Vet at noen vil gå i taket nå, men har du sett instrument-eksplosjon (store forranstående sikringer), skjønner man hvorfor!)

Marwin

Marwin

lippert skrev for 5 timer siden:

Som amatør må jeg spørre. Er det i tanga den er så følsom, eller må du bruke testpinnene?

Joltus har vel egentlig svart...

Nei, det er tanga som er så følsom. Åpningen på den er jo også mye mindre enn andre tenger.

Jeg har målt endel strøm... Min erfaring er at måling av strøm med et multimeter, krever litt kunnskap;

For det første er slike multimetre ofte ødelagt (sprengt) pga ukyndig bruk: Enten pga stukket pinnene på spenningsførende delere, eller at strømmen har vært mye høyere enn måleområdet på instrumentet.

For det andre har slike målinger ofte vært unøyaktige, pga kvaliteten på instrumentet.

For det tredje, er det bedre å måle spenningsfallet over en kjent motstand i serie med det du skal måle på.

(Forøvrig er det min mening at billige (Biltema?) instrumenter ikke burde brukes på spenninger over f.eks. 50 volt, med mindre de er sertefiserte! Vet at noen vil gå i taket nå, men har du sett instrument-eksplosjon (store forranstående sikringer)

, skjønner man hvorfor!)

• Create New...