Sandaker Startet 20.August.2017 Del på Facebook Startet 20.August.2017 Jeg har en Colin Archer hvor dekk og over vannlinjen er behandlet med Coelan / XtreemCoat. Lakken er begynt å løsne i bobler hvor det er fuktighet under og hvor nater er sprukket. Jeg ønsker ikke lakke over hele båten med dette produktet, mest pga den ekstreme prisen. Spørsmålet blir da, må jeg fjerne coelan lakken helt eller kan jeg matte den og lakke over med en annen type lakk? Noen som har erfaring /synspunkter på dette arbeidet og hvilken lakk bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Det var som pokker. Lei sak. Coelan er jo mer et tykt belegg egentlig, så tror du må fjerne alt for å få ny lakk til å sitte på treverket. Det er kanskje brukt primer/grunning under for å få litt farge på det, så da bør nok belegget skrapes av og primeren pusses vekk for å få frem rent underlag for ny lakk. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
StåleK Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Er enig i at prisen er ekstrem for Colean. Men det er samtidig et fantastisk produkt. Er du sikker på at du ikke kan flekke de dårlige områdene og således forlenge levetiden på det du har? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 20.August.2017 Del på Facebook Svart 20.August.2017 Alternativer bør vurderes. Det må jo være en grusom jobb å skrape av alt. Dersom materialet er tørt nok under påføring av Coelan så setter det seg skikkelig og tåler en del bevegelse og fuktighet. Og det ER faktisk pustende. Diffusjonsåpent. Det som er kritisk er at forhold og metoder er riktige ved påføring. Tørke, tørke, tørke. Dersom du skraper ned problemområdene og får tørket godt kan det være verdt forsøket å reparere med Coelan. Nyanseforskjeller er dog vanskelige å unngå etter slike reparasjoner. Finn ut hvilken Coelan-primer som er brukt under det klare belegget. Nater og drev som lekker er heller ikke gøy, og Coelan er såpass tøyelig at det kan funke som tetting over utette dekk. Kanskje derfor Coelan er blitt brukt i utgangspunktet? Men da må altså dekket være skikkelig tørket og belegget må ikke tynnes ut for mye. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
EiSvIn Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Tror jeg ville tenkt meg om både to og tre ganger før jeg fjernet coelan/xtremcoaten. Det har noen egenskaper som et verd hver eneste krone, og det er egentlig en ganske grei affære å reparere dersom det er lagt riktig. Bland inn xtremcoats heftegrunn og du trenger ikke slipe ned en gang for å få feste. Tett båt er verd hver krone spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Å bare matte ned coelanen for så å lakke over med annen type lakk er bortkastet arbeid.Fuktigheten er der fremdeles, og det vil blære på ny. Skal du lakkere på ny med annen type lakk, må coelanen bort og de fuktige områdene må bli helt tørre. Har selv tidligere brukt coelan på dollbord og dekk på en trebåt. Meget godt produkt som tetter samtidig som det tåler bevegelse uten å sprekke. Alfa og omega er at underlaget er helt tørt og fettfritt før påføring. Men dyrt er det. Sitér dette innlegget Link to post
Sandaker Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 Takk for svar! Jeg hadde tenkt å matte hele dekket og så fjerne coelan lakken der det er fuktighet under, tørke og fylle opp med annen lakk til eksisterende lakkhøyde, for så å lakke hele dekket. Tror dere det vil fungere og at annen lakk vil binde seg til eksisterende mattet coelan lakk? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Tviler sterkt. Coelan har jo konsistens som gladpack. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Annen lakk oppå Colean? Nei. Lakken blir gjerne hardere med tiden og vil krakelere når den ligger på den forholdsvis myke Coleanen. Hvorfor ikke fjerne Coleanen der den er dårlig, tørke ut og påføre ny? Levetiden er på mange år. Så totalt sett må du etterbehandle oftere med lakk enn Colean (så lenge Coleanen blir lagt riktig slik at den sitter). Så ikke sikkert det blir så mye billigere å velge lakk, husk at arbeidet, med skraping, sliping med rekvisita og alt, gjerne blir vel så tidkrevende og dyrt som å gjøre jobben skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
Sandaker Svart 22.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2017 Tror nok du har helt rett Hakkanen, skal gå en runde til med meg selv og ser ikke bort fra at det blir etter oppskriften din og erfaringen til de andre Takk for alle bidrag! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 For meg høres det ut som Hakkanenes forslag bør være verdt å prøve. Fint om du formidlere eventuell erfaring. Jeg har blitt anbefalt Colean flere ganger, men har aldri fått noe godt svar på hvor lenge den varer og hva jeg gjør for å utbedre skader. Derfor har jeg heller ikke tatt risken. Dersom den holder hva det loves er ikke prisen helt avskrekkende. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
EiSvIn Svart 23.August.2017 Del på Facebook Svart 23.August.2017 Min erfaring; etter 9 år med coelan/xtreemcoat på dekk. Kortversjonen: verd hver krone. Men; må legges skikkelig. Dekket må være tørt, nater ordnet, skarpe hjørner fuget opp, og "riktig" beis. Vi gjorde den feilen at vi på grunn av tidsbrist la det for tynt første gangen, noe som gjorde at den ikke fikk den tykkelsen den skal ha for å få de egenskapene som er det man vil ha. Resultatet var at det sprakk opp i noen nater, og vi fikk noen lekkasjer. Fiksen var enkel, en runde med vask, så bare påføre mer oppå uten behov for å pusse ned først. Man bare tilsetter en heftgrunn i første laget man legger. Etter å ha bygget opp til riktig tykkelse har det vært helt tett. Hakk og sår repareres like enkelt, pusser vekk løse materialer, beiser opp til det ser bra ut, og så bruker det samme med heftgrunn i første lag, og flekker til man har bygget opp tykkelsen igjen. I og for seg akkurat det samme som man gjør med vanlig lakk. Den er litt spesiell med at den ikke gir noen farge i seg selv, så man må være ekstra nøye med beisen først. De siste tre-fire årene har det hele vårpussen bestått av en kjapp vask. Dekket er potte tett, og ser like blankt og fint ut. Skulle det bli slitt og matt, er det bare å legge på et tynt lite strøk - så er det på plass igjen. Vi var skeptiske, men gjorde et forsøk, og ble "frelst". Kommer aldri til å gå tilbake. Men nøkkelen er forarbeid! (Akkurat som Xtreemcoat også sier i informasjonen sin). Tørt, og tykt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Goff Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Ja - guten du har et lite problem.. Eneste mulighet er å skape helt rent og deretter bruke en olje som trekker mer inni treverket. Good luck! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Litt off topic, men kan XtreemTeak være aktuell på teak i cockput på en vanlig glassfiberbåt også, for å preservere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2018 Del på Facebook Svart 26.Juni.2018 Teak I plastbåt har ikke noe behov for å preserveres. Det ordner den selv. All såkalt "behandling" svekker teakens naturlige egenskaper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonsen Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 (redigert) Jeg har et litt annet problem... Har kjøpt en nydelig førti år gammel dame, Storebro Royal Cruiser på førti fot med teak dekk. Det er tre fire steder hvor natingen har sprekker på max. to millimeter når treverket er tørt. Det er utført amatørmessig reparasjon enkelte steder der pluggene har "poppet ut". Ser ut som de har brukt for lange skruer som har gått tvers igjennom og det er to lekkasjer inn i cabin som er umulig å lokalisere fra oven (eller fra undersiden) uten å "demontere" interiøret. Å legge om dekket er utenfor mitt budsjett, så jeg lurer på om noen har erfaring med Coelan for et sånt prosjekt. Har brukt den tidligere på trebåt og den satt fortsatt etter ti år i mitt eie, men er usikker nå... Forøvrig enig i at forarbeid og tørking er alfa og omega. Viktig at det er så tørt som mulig inni båten ved vinterlagring utendørs. Det er grenser for diffusjonsegenskapene, og hvis det er for mye fuktighet før frosten kommer, kan lakken slippe. Redigert 29.Januar.2021 av Jonsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.