
janet
ivar skrev for 2 timer siden:
V8 diesel på 270 hk - da tenker jeg på Mercruisers 7,3 liter. ..?
en diesel med turbo har bra med moment - når den har fått opp ladetrykket. Om planingsterskelen på båten kommer litt ugunstig ift. "turbokneika" så blir fort båten treg i plan. En kjenning hadde en Fjord 21 med Volvo 165hk (AQAD 40B?) og der måtte det jobbes med både flaps og drevtrim.
.. men nyere motorer som feks D serien har jo mer moderne turboteknologi som gir mer trøkk fra start
Ikke akkurat MerCruiser men Toyota 1VD (4,5 liter diesel V8 twin turbo), ca 270 hk og 700/750 Nm
denne motoren er en mega kraftplugg, men det er jo en bilmotor og formen på dreiemomentkurven
er ikke ønskeformen for en motor i båt (ok nok for meg da båten min er meget lett)
motoren jeg har nå, 4 liter V8 bensin, ca 260 hk på startkrans ved 5400 rpm, er også en bilmotor (ikke turbo) (Toyota 1UZ),
men dreiemomentkurven passer som hånd i hanske til planende båt
takk til OP,
kostnader er alltid relevante kriterier for valg
jeg hadde nok ikke klart klargjøring og skifte på en helg