Jump to content

Draco 23 med ny V8 og 290 sp, for lite krefter.


stikken

Recommended Posts

Om 350 bilmotoren har ca 180 hk og båtmotoren har 260 hk (230 hk målt på drev), så er det noe som er forskjellig, ikke bare kammen.

Så bl.a kompresjon må være høyere og det får du med mindre kammer og ha større flow med større ventiler. Og forgasser med riktige

dyser. VIlle brukt en Holley fireport 600cfm square bore (ikke vakuum sekundær) eller opp til 750cfm om du har store ventiler og frest opp kanaler og polert.

 

Støpenr på toppene og hvilke ventiler og kammer, finner du sikkert på nettet hos en som forhandler chevy deler. Men så vidt jeg husker var at toppene som begynte med 100xxxxx på 80 tallet var 76cc og de med 101xxxxx litt senere hadde mindre kammer.

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Pluggledninger står riktig og er ny sammen med plugger og fordelerlokk. Motor går helt jevnt på 700 omd uten ett eneste nykk. Skal få lest av nr på toppene på fredag. Bensintrykk bør vel være greit så lenge jeg ikke kjører forgasser tom? 

Link to post

Nei bensintrykk er ikkje så nøye så lenge den leverer. Som nevnt så vil eg absolutt gjette at problemet i manglende effekt ligger i toppene da det er enorm forskjell på den ene og den andre. Spesielt siden den kom fra bil kor utslipp har vært en faktor. Er det typen med toppdekselskruer rundt eller den med bolter midt på lokket? du må nesten bare ta av og sjå støpenummeret ja

Link to post

det at den "mister" pusten på såpass lavt turtall syns jeg samsvarer med at det er en topp som ikke har den gjennomstrømningen som den burde ha.. ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er topper med fire skruer ute i kantene. Samme var på gamle motor. Ser topper går igjen her så er sannsynligvis de. Sjekker hva jeg har så må jeg muligens på jakt etter noen andre.

 

Er det da en fordel med feks 62cc kammer og få høyere kompresjon eller er det mest utforming av innsug og utblåskanaler som er problemet om det viser seg å stå 76cc topper på? 

 

Ser på Finn er det noen 416 topper tilsalgs. Er det noe å satse på?

Link to post

Ok, i den andre linken går det litt på årsmodeller.

 

Har en del erfaringer fra bil-verdnen Vortec vs non Vortec som 4.3 litere. Dette er en V6 versjon av 5.7 liter v8, enkelt sagt er det kun kappet av 2 sylindere, De som har Vortec topper har merkbart mer "grunt" på lavere turtall en de som ikke er Vortec. Toppeffekten er omtrent den samme. Vortec toppene har noe trangere innsugskanaler for å få opp hastigheten på fyllingen av sylinderene og det merkes, spesielt på lavere turtall men jeg har vanskelig for å tro at dette kan være forklaringen på ditt problem.

 

Uansett, i Link to er toppene listet etter produksjonsår og type så se om du kan gjenkjenne noe der.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Du skal uansett ha mere fortenning. Prøv med 36 grader på Max. Forgasseren trenger kanskje andre dyser, eller har denne virket bra på tilsvarende motor? 

Jeg kjøpte en marinisert 383 en gang hvor det satt claimer høykomp stempler og topper med små ventiler og den gikk svært dårlig. Prøvde med andre topper men da sprakk blokka fordi den var skjevt borret. Satt igjen med en gammel stroker støpejernsveiv og en holley 750 med små dyser. Resten var bare å kaste. 

Link to post

Jeg skal prøve å øke fortenning. Edelbrockforgasseren er kjøpt av Sarpsborg motor til marinebruk. Ikke skiftet dyser, nål eller fjær på. 

Fungerte fint på andre motor men litt lavere effekt enn holley 650 som sto på før. Den byttet jeg ut for fikk den ikke til å gå på sakte. Gikk sur og problemer med tomgang. Det er 3 år siden den var på

Link to post

Da fant jeg ut at støpenr på topper er 462624. 

Lettvekts smogtopper og kjipe greier med 76cc kammer ifølge Google og amcar diskusjonsforum. 

Er det like kjipt i båt?

Fortenningsjustering må vente til jeg får tak i lampe med justering. 

Link to post

Det er iallefall ikke noe spesielt gromt. Om de er veldig mye dårligere enn de originale på en 260 hk merc 350 er ikke godt å si. Når du først er i gang kan du jo også sjekke ventiltider. Du trenger en gradskive som du fester på reimskiva og et måleur med feste for å måle ventilløft. Da kan du se om kammen står riktig. 

Link to post

Det du trenger for mer hk er høyere kompresjon og bedre kamaksel, det siste er det mulig du har allerede.

Det finnes stempel som har "dome" og gir høyere komp. Det beste hadde vært Vortec topper og dome stempler, med 9:1 kompresjon får du ca 290hk med to port forgasser og 330hk med fireport. Du kan og få 9.5:1 komp og 350hk. (10:1 begynner vi å snakke hk.)

(1973-80 #340292 350cui intake 2.02  exh 1.6     66cc)    

Du kan og stroke den du har til 383 med en 400 veiv eller et kit som du kjøper fra USA, da er du i nærheten av 400 hk.

Så da trenger du finne riktig dome stempler til den blokken og topper du har. Ev kjøpe to Vortec topper. Husker da jeg drev med V8 at det var mye å få av overhalte topper i Sverige. Ellers så handlet jeg hos Summit i USA når det gjalt deler til V8 i de Camaroene jeg hadde. De har og marine motor deler og motorer og sender til Norge.

Nå går det bare i diesel motorer her, men det var gøy med bensin motor så lenge det varte (var sjøvannskjølte).

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Rett bygget motor er selfølgelig viktig. Reagerer imidlertid på at effekten er så ekstremt lav.

 

En slik motor bruker typisk over 70 liter i timen på fullt. Ca 30 l/h på 3000 rpm. Det betyr at motoren ikke yter mere enn  ca 110hk ved 3000 rpm. Sansynlig vis vesentlig mindre

 

Dreie moment ved 5000 rpm blir røflig 360 nm 190 kw/260hk.Er propeller kurven 2,7 betyr dette at moment på 3000 rpm er 150 nm. Uansett hvordan man bygger en 5 liters motor er det vanskelig å bygge den slik at dreiemoment er 150 nm ved 3000 rpm.

 

jeg går utifra at bensinpumpa di er fra en 260 hk motor. Har du bensintrykks regulator?

Link to post

Har blokkmontert pumpe og cav 796 filter. Denne løsningen har alltid vært der. Samme pumpe som før. Kjører ikke forgasser tom så regner med den får nok bensin inn i forgasser. Ingen bensintrykksregulator. 

 

Ser litt etter andre topper nå. Kan mikke mus/camel hump/double hump brukes med kammen jeg har. Dette var jo gromme saker før i tiden. 64cc og god flow. Jeg ville fått opp kompresjon men vet ikke om kammen vil fungere godt med slike topper. 

Siden motor er sjøvannskjølt må det være støpejernstopper. 

 

Har ikke vært så enkelt å finne ut støpenr på topper levert til marinemotorer. 

 

Link to post

Vortec toppene er bedre enn de gamle fuelie double hump greiene men de var gode i sin tid og populære i historiske biler. 

Skal du ha en rask båt og kommer til å ligge og kjøre over 3500rpm kan ettermarkeds vortec kopier være gunstig, engineQuest har noen brukbare til Ok pris ellers finnes det jo både brodix, trick-flow, afr og mange fler men standard vortec har både gode high velocity kanaler og gunstige brennkammer med 64cc volum. En 350 med flate stempler (ikke dish eller dome) men med valve pockets gir vel rundt 9.5:1 i comp. Noe høyere skal du ikke ha med ståltopper. 

Link to post
stikken skrev for 22 timer siden:

Siden motor er sjøvannskjølt må det være støpejernstopper. 

 

hva med å bygge om til ferskvannkjøling når du først  er igang - er det mye jobb? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ferskvannskjøling skulle jeg gjerne hatt men er sånne vanvittige priser på varmeveksler og det som trengs. Vanskelig å få tak i brukt også. 

Med vortec topper må jeg ha nytt innsug. Får man vortec innsug av støpejern da? 

Har stempler med dish og en liten nedsenking.

 

Her er et stempel ca på topp tatt mens jeg satte motor sammen.

Er det noen som kan anslå hvor mange cc dette stempel rommer?

Har ikke så veldig lyst å ta ut motor og skifte stempler nå så topper er mer fristende. Er noen double hump topper til salgs på finn nå men godt priset sammenlignet med gamle annonser av slike. Fordelen her er at jeg ikke må skifte innsug da. Hva kommer slike ettermarkedskopier av vortec på med innsug?

 

IMG_4897.JPG.63119381804144a775270ffae9ea3bc5.JPG

 

 

 

 

Redigert av stikken (see edit history)
Link to post

re ferskvannskjøling,

om du har plass kunne du jo bruke radiator med elektriske vifter i stedet for varmeveksler, alstå et helt lukket kjølesystem.

 

en del amerikanske vannskibåter har en variant over varmeveksler omtrent som følger;

en forholdsvis liten radiator for motor og dennes ferskvann

denne radiatoren senkes ned i en GRP boks, størrelse litt mindre enn en kasse øl,

så sirkuleres (med pumper) flytevannet gjennom denne GRP boksen, kjøler så det suser.

 

 

V8 rules.

 

Link to post

For å finne ut volumet i stempeltoppen kan du enten måle dybden på dish'en og multiplisere med arealet eller måle med en pipett som du fyller med bensin og teller antall milliliter som trengs for å fylle dish'en. Du legger da en pleksiglass plate med et lite hull til å fylle gjennom over stempeltoppen for å se nøyaktig når det er jevnt med toppen av krona. Hakket i forkant tetter du med plastelina el.l. 

Husk å måle hvor høyt stempelet går ift dekket, går det høyere må det trekkes fra og vender det lavere enn dekket må det legges til. Tykkelsen på toppakningen komprimert må også tas med. Når du har volumet av  stempel dish/pockets, toppakning og i toppen kan du summere disse og beregne teoretisk kompresjon. Da tar du slagvolumet pluss dette summerte brennkammervolumet og dividerer på nevnte summerte brennkammervolumet. 

Når det gjelder topper så finnes det hybrid vortec topper som altså er laget for gammel type innsug. Dette kan være hensiktsmessig da ditt gamle støpejernsinnsug ikke varmer opp innsugsluften like mye som et alu innsug. Det tåler saltvann også. 

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Blir ikke hverken enkelt eller billig dette her... Hvorfor ikke kjøpe en ferdig vortec longblock? Med den handlelista du har nå ville jeg tro at det blir billigere...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 25 minutes ago:

Blir ikke hverken enkelt eller billig dette her... Hvorfor ikke kjøpe en ferdig vortec longblock? Med den handlelista du har nå ville jeg tro at det blir billigere...

 

tanken har slått meg også, men ville nok sett meg om noe annet en eldre US V8.

 

V8 rules.

 

Link to post

Nei, hvis du kjøper en long block - GM 350 vortec vil stort sett alle deler du har være plug and play. Du må kanskje ha nye manifolder og raisere, men det er det. Da har du en så godt som ny maskin med rundt 300hk for noe sånt som 40 000,-. Prøv å få det regnestykket til å se dårlig ut... 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...