janet
Lufting av en ide (som jeg har lyst til å realisere for meg selv):
Unnskyld til OP om du finner dette helt på feil jorde, men here goes:
OP sa for noen meter innlegg siden at han godt kunne tenke seg diesel, men at det ville bli dyrt og mye arbeid.
(jeg har pr i dag en Toyota 1UZ bensin V8 4000 cc, bensinmotor med omfattende ECU og loom, det er komplisert der jeg har båten)
Motoren jeg sikler på, og som jeg i tilfelle importerer fra USA er en Toyota 1VD 4500 cc common rail diesel,
disse kommer med 1 eller 2 turboer. Ca 260/270 hester på flywheel og ca 700/750 Nm push (med twin turbo).
Dreiemomentkurven er ikke ideel for planende båt, men det burde være enkelt å chipe litt for å få større push lenger nede.
I motsetning til 1UZ så er 1VD i det norske markedet. de brukes bl a i de største Toyota Landcruiser bilene og Toyota Norge
importerer disse, så reservedeler finnes.
Motoren ble utviklet for ca 10 år siden og finnes i hopetall over hele verden og får meget bra omtale.
Nå er den omsider kommet til Norge.
Det er en kraft plugg og den er ikke stor. Det er en aluminiumsmotor og den er lett.
Brukes i følgende biler; stor Toyota Landcruiser, Lexus 570, noen pickup serier.
(alle 1VD motorene produseres i Argentina)
For to år siden var jeg i kontakt med en dealer i midvesten (USA) angående kjøp av en slik.
Firmaet var et bruktbilfirma som også selger brukte motorer, med mileage garanti (30-50000 miles så vidt jeg husker), tilstandsgaranti og aldersgaranti (3-5 år).
Det jeg var ute etter var en 1VD twin turbo.
Dyr? Nei.
Under 2000 US dollar, levert CIF Bangkok.
Komplett motor med gearkasse, oljekjøler, vifter og radiator etc samt alle deksler for å beskytte motor.
Under 2k US ferdig forsikret og levert ække dyrt.
(aner ikke hva toll på noe slikt vil være i Norge)
ække ment som et forslag eller oppfordring dette, men kanskje noe å ha i bakhodet