Jump to content

Edit History

janet

janet


glemte noe

stikken skrev for 7 timer siden:

Liker tankene dine janet ang Toyota diesel men finnes det noe mariniseringsutstyr eller må alt lages? Hvordan har du gjort det med toyotamotoren du har i dag?

 

Hvis du bruker esu fra bil må vel hele kabelmatta ink startsperre flyttes over i båt. Det blir lett feilkoder om ikke alle følere får signalene de skal ha. Hvordan gjorde du det med lambda da? 

Tøft du har fått nyere bensinmotor fra bil til å virke i båt. ?

 

Glad du ike syntes dette var på feil jorde.

 

Skal si litt om 1UZ først og deretter et innlegg om hva jeg ville gjort om jeg kjøper en 1VD.

 

1UZ (bensin V8):

Denne ble utviklet på slutten av 1980 tallet for racing purposes.

Motoren har hatt et meget langt liv (med få endringer) til langt opp på 2000 tallet.

Har vært brukt i Lexus LS400, Toyota; Crown, Celsior , Supra, Landcruiser, Pickup, Soarer, HiAce (ambulanse versjon) og noen til jeg ikke husker navnet på i farta). Men har aldri vært tatt inn til Norge.

Når man designer og utvikler hauger av motorer så legger man av og til et gullegg. Denne motoren er at av de eggene.

Det sies at da BMW, for ganske få år siden, begynte å bygge moderne V8 bensin så kopierte de store deler av designet fra 1UZ.

I Australia, New Zealand og USA er 1UZ en kult motor. I USA tar folk ut ca 800-850 hester og revver motoren til 9000 rpm

på stock internals, (den varer da ikke i 20 år).

 

OK nok. Meg og min 1UZ:

 

I mitt nærområde er det ca 30 båter av samme type som min. For 7-10 år siden hadde flertallet av disse båtene 1UZ.

Nå er det bare meg igjen. Alle de andre har nå konvertert til Isuzu diesel.

(årsaken til dette har med vær/klima og båttype å gjøre - ikke motoren som sådan)

 

Jeg hadde lite med førstegangsinstallasjonen av min motor å gjøre, jeg måtte sette bort det meste av arbeidet til andre

rett og slett fordi jeg visste for lite om hvor kjøpe ditt, hvor kjøpe datt og hvor få gjort slike og sånne stålarbeider.

Så jeg kom med ferdig båt, en annen kar koordinerte resten, motor, gearkasse, driveshaft, propell etc etc, og ECU greier.

 

I korthet rundt dette med marinisering.

Det folk gjør er MINST MULIG.

ALLE 1UZ kommer med automatkasse, denne må ut.

Clutchhus og clutch hentes på en scrapyard fra en Isuzu liten lastebil (CBD), man borer noen hull og denne passer bakpå 1UZ.

Gearkasse hentes fra en over 30 år gammel liten Mazda lastebil. Denne kassa passer bra bakpå Isuzu clutchhuset.

Og denne gearkassen er MEGET sterk, står for en støyt.

Man fikser litt i gearboksen, revers, 1. gear og 2. gear tas ut og 3.gear flippes rundt og brukes som revers.

Så må man selvsagt tilpasse driveshaft til gearboxen.

Fra ECU fjernes alt som har med air-con, automatgear, choke, eksostemp etc.

Så er det bare tut og kjør - ikke noe marinisering å snakke om her, OG DET FUNKER UTMERKET.

 

Feilkoder? Hva er det? Det er slikt jeg leser om på internett. Har ikke noe forhold til slikt.

 

Ad kjøling:

Disse båtene har et venturi type pickup rør gjennom senter stringer helt bak i båten - dette er for kjølevannsinntak.

Flytevannet pumpes rett gjennom motor (med motorens egen vannpumpe) uten noen form for varmeveksler.

De som har et litt uheldig utformet venturi pickup rør (så motorens pumpe ikke suger nok) monterer en liten pumpe som drives av vifteremmen for å få nok vann gjennom motoren.

 

dette er det normale, det følger en kommentar om hva jeg har gjort.

 

 

janet

janet

stikken skrev for 6 timer siden:

Liker tankene dine janet ang Toyota diesel men finnes det noe mariniseringsutstyr eller må alt lages? Hvordan har du gjort det med toyotamotoren du har i dag?

 

Hvis du bruker esu fra bil må vel hele kabelmatta ink startsperre flyttes over i båt. Det blir lett feilkoder om ikke alle følere får signalene de skal ha. Hvordan gjorde du det med lambda da? 

Tøft du har fått nyere bensinmotor fra bil til å virke i båt. ?

 

Glad du ike syntes dette var på feil jorde.

 

Skal si litt om 1UZ først og deretter et innlegg om hva jeg ville gjort om jeg kjøper en 1VD.

 

1UZ (bensin V8):

Denne ble utviklet på slutten av 1980 tallet for racing purposes.

Motoren har hatt et meget langt liv (med få endringer) til langt opp på 2000 tallet.

Har vært brukt i Lexus LS400, Toyota; Crown, Celsior , Supra, Landcruiser, Pickup, Soarer, HiAce (ambulanse versjon) og noen til jeg ikke husker navnet på i farta). Men har aldri vært tatt inn til Norge.

Når man designer og utvikler hauger av motorer så legger man av og til et gullegg. Denne motoren er at av de eggene.

Det sies at da BMW, for ganske få år siden, begynte å bygge moderne V8 bensin så kopierte de store deler av designet fra 1UZ.

I Australia, New Zealand og USA er 1UZ en kult motor. I USA tar folk ut ca 800-850 hester og revver motoren til 9000 rpm

på stock internals, (den varer da ikke i 20 år).

 

OK nok. Meg og min 1UZ:

 

I mitt nærområde er det ca 30 båter av samme type som min. For 7-10 år siden hadde flertallet av disse båtene 1UZ.

Nå er det bare meg igjen. Alle de andre har nå konvertert til Isuzu diesel.

(årsaken til dette har med vær/klima og båttype å gjøre - ikke motoren som sådan)

 

Jeg hadde lite med førstegangsinstallasjonen av min motor å gjøre, jeg måtte sette bort det meste av arbeidet til andre

rett og slett fordi jeg visste for lite om hvor kjøpe ditt, hvor kjøpe datt og hvor få gjort slike og sånne stålarbeider.

Så jeg kom med ferdig båt, en annen kar koordinerte resten, motor, gearkasse, driveshaft, propell etc etc, og ECU greier.

 

I korthet rundt dette med marinisering.

Det folk gjør er MINST MULIG.

ALLE 1UZ kommer med automatkasse, denne må ut.

Clutchhus og clutch hentes på en scrapyard fra en Isuzu liten lastebil (CBD), man borer noen hull og denne passer bakpå 1UZ.

Gearkasse hentes fra en over 30 år gammel liten Mazda lastebil. Denne kassa passer bra bakpå Isuzu clutchhuset.

Og denne gearkassen er MEGET sterk, står for en støyt.

Man fikser litt i gearboksen, revers, 1. gear og 2. gear tas ut og 3.gear flippes rundt og brukes som revers.

Så må man selvsagt tilpasse driveshaft til gearboxen.

Fra ECU fjernes alt som har med air-con, automatgear, choke, eksostemp etc.

Så er det bare tut og kjør - ikke noe marinisering å snakke om her, OG DET FUNKER UTMERKET.

 

Feilkoder? Hva er det? Det er slikt jeg leser om på internett. Har ikke noe forhold til slikt.

 

Ad kjøling:

Disse båtene har et venturi type pickup rør gjennom senter stringer helt bak i båten - dette er for kjølevannsinntak.

Flytevannet pumpes rett gjennom motor (med motorens egen vannpumpe) uten noen form for varmeveksler.

De som har et litt uheldig utformet venturi pickup rør (så motorens pumpe ikke suger nok) monterer en liten pumpe som drives av vifteremmen for å få nok vann gjennom motoren.

 

dette er det normale, det følger en kommentar om hva jeg har gjort.

 

 



×
×
  • Create New...