Jump to content

Edit History

janet

janet

stikken skrev for 7 timer siden:

Liker tankene dine janet ang Toyota diesel men finnes det noe mariniseringsutstyr eller må alt lages? Hvordan har du gjort det med toyotamotoren du har i dag?

Hvis du bruker esu fra bil må vel hele kabelmatta ink startsperre flyttes over i båt. Det blir lett feilkoder om ikke alle følere får signalene de skal ha. Hvordan gjorde du det med lambda da? 

Tøft du har fått nyere bensinmotor fra bil til å virke i båt. ?

Hva jeg har gjort:

I tillegg til det som ble beskrevet over.

Flytevannet båten ligger i er ikke bra. Fullt av tungmetaller og syre og allskens dritt. Byr meg i mot å pumpe dette gjennom en

lettmetall motor.

Jeg fikset til et helt lukket kjølesystem. Stor radiator med 2 kraftige termoswitch styrte vifter bak.

(venturi røret mitt i center stringer har jeg bare plugget)

Så det eneste virkelig MARINE; har et Racor filter/vannutskiller montert på motoren, mellom tank og Toyotas eget bensinfilter.

Har plukket ut så mye som mulig fra ECU.

Har sått på en oljekjøler som jeg har 5 små elektriske vifter bakpå for å holde lav oljetemp.

Jeg liker ikke elektriske pumper i bensintank. Så jeg har montert en Mercedes Benz (one speed) fuel pumpe direkte på motoren.

dette over er småplukk og ikke nødvendig

av andr småting;

byttet slangeklemmer til 316. doble slangeklemmer der det er plass, byttet bensinslanger til armerte hudraulikk slanger

siden motorer i båt jobber mye hardere enn motorer i biler (båter har ikke flatmark og nedoverbakke - det er bare oppoverbakke for båt)

så har jeg endret litt på tennplugger, mindre gap og noe varmere

i det store og det hele, ingen marinsering men noe nice to have

glemte det,

du spurte om ECU og kabelmatte, jeg antar at det du kaller kabelmatte er det samme som jeg kaller loom,

hele kabelsurret mellom ECU og motor.

ja, denne er et problem,  den er STOR, denne motoren er designet for racing og har en omfattemde ECU

og en haig med ulike sensorer og dermed en haug kabler til ECU.

hva jeg har gjort,

plukket ut og av det meste jeg vet noe om, hatt hjelp av elektriker 2 ganger til å plukke ut

Men det er fortsatt altfor mange kabler etter min smak (det er ne av grunnen bak ønsket om å bytte til 1VD)

En av utfordringene her er jo at denne driten må holdes tørr.

Har nå etter meget lang tid kommet frem til en løsning som ikke er så verst.

ECU er kapslet inn i en acryl plast box jeg har fått laget og montert bak garneringen mellom 2 spant.

Loomen ligger nå i en armert plastslange under dørk.

Er nøgd med dette.

janet

janet

stikken skrev for 7 timer siden:

Liker tankene dine janet ang Toyota diesel men finnes det noe mariniseringsutstyr eller må alt lages? Hvordan har du gjort det med toyotamotoren du har i dag?

Hvis du bruker esu fra bil må vel hele kabelmatta ink startsperre flyttes over i båt. Det blir lett feilkoder om ikke alle følere får signalene de skal ha. Hvordan gjorde du det med lambda da? 

Tøft du har fått nyere bensinmotor fra bil til å virke i båt. ?

Hva jeg har gjort:

I tillegg til det som ble beskrevet over.

Flytevannet båten ligger i er ikke bra. Fullt av tungmetaller og syre og allskens dritt. Byr meg i mot å pumpe dette gjennom en

lettmetall motor.

Jeg fikset til et helt lukket kjølesystem. Stor radiator med 2 kraftige termoswitch styrte vifter bak.

(venturi røret mitt i center stringer har jeg bare plugget)

Så det eneste virkelig MARINE; har et Racor filter/vannutskiller montert på motoren, mellom tank og Toyotas eget bensinfilter.

Har plukket ut så mye som mulig fra ECU.

Har sått på en oljekjøler som jeg har 5 små elektriske vifter bakpå for å holde lav oljetemp.

Jeg liker ikke elektriske pumper i bensintank. Så jeg har montert en Mercedes Benz (one speed) fuel pumpe direkte på motoren.

dette over er småplukk og ikke nødvendig

av andr småting;

byttet slangeklemmer til 316. doble slangeklemmer der det er plass, byttet bensinslanger til armerte hudraulikk slanger

siden motorer i båt jobber mye hardere enn motorer i biler (båter har ikke flatmark og nedoverbakke - det er bare oppoverbakke for båt)

så har jeg endret litt på tennplugger, mindre gap og noe varmere

i det store og det hele, ingen marinsering men noe nice to have

• Create New...