janet
stikken skrev for 6 timer siden:Artig løsning janet
Siden det er flere båter med den installasjonen der er det nok noen som har tatt prøve og feilemetoden lenge før din båt fikk 1UZ maskinen. At gir kommer fra Mazda forteller jo det. Uansett imponerende at det virker så bra og at kjøling er tilstrekkelig i varmt klima.
Har vært inne på tanken om radiatorløsning selv siden en varmeveksler gjerne ligger på 10-15 k med alt som trengs.
Det du kaller loom er det jeg kaller kabelmatte ja. Ledningsnettet i bil går jo rundt i hele bilen og det er iblandt vanskelig å se hva som er unødvendig i en slik installasjon som du har. Feilkoder på motor setter den gjerne i nødmodus også og det er jo ikke så greit. Da får du redusert effekt som er tiltenkt brukt til nærmeste stoppested langs veien.
Har Volvo D5 motor i bilen og en slik motor ville gjerne vært enklere å montere i båt. Regner med blokk er noenlunde likt som Volvo penta D4? og at den derfor passer rett på drev.
Tror ikke det er så vanlig å konvertere nyere motorer men gamle jernklumper uten elektronikk er mye enklere.
ja,
det har nok vært en del prøving og feiling, det var tidligere ikke uvanlig å bruke en Isuzu gearboks, den som normalt sitter på det
clutchhuset som brukes. Denne viste seg å ikke være sterk nok, flere kjørte i stykker den gearboksen.
Tilgjengeligheten og styrken til Mazda gearboksen er nok grunnen til valget. Boksen er i hendig størrelse - ikke veldig stor
og ikke veldig tung, selvom det er en lastebil gearboks. Og den holder.
Det med at radiatorkjøling holder er ikke så rart synes jeg. Se på moderne biler med kraftige motorer, de har ikke så store
radiatorer. Og det er VARMT under panseret på en bil. Jeg har en temmelig stor Monster racing radiator med 2 kraftige Bosch vifter bak.
Det holder i meget lange baner, er ganske sikker på at jeg uten problemer kunne gått ned betraktelig i størrelse på radiatoren.
Har slitt litt med oljetemperatur. Bruker hel syntetisk olje, den smører jo godt ved temperaturer opp til 130 grader eller deromkring.
Men vil helst ha temperaturen under 100 og aller helst under 90 grader. Oljekjøler er uheldig plassert og får lite naturlig vind - slik det også er i en bil. Har etterhvert fikset dette, har montert 5 små ganske kraftige vifter bakpå oljekjølerern og det holder temp nede.
Disse startes/stoppes av de samme releene som styrer radiatorviftene.
Har nå skrudd en egen termoswitch inn i oljestrømmen og skal kople om til separat styring av oljekjølerviftene.
(mens jeg husker det; forbruk; ved en hastighet (i plan) på 22-23 knop bruker jeg ca 10 liter 95 oktan i timen,
det er ikke værst!)
Ja, jeg vet jo hva feilkoder er, men tror ikke jeg har noen. 1UZ har maks ytelse ved 5400. Har flere ganger dratt til over 5000 uten problemer og det bare drar og drar og drar. Så ytelsen er nok på plass.
(da kusker jeg avgårde i over 50 knop med nåværende propell,
(prop er 2 bladet, omtrent overflatepropell, 55% nedsenking eller så, bosset er vått - ikke mer,
diameter ca 13,5 tommer og stigning 15,2 tommer - cupped .- ikke progressiv stigning - ingen rake))
Selvom jeg har plukket ut så mye jeg kan av loomen er det fortsatt mye igjen, altfor mye. Det er en haug med kabler mellom ECU og
motor. Og et lass med kabler og kontakter rundt omkring på motor.
Har ikke forgasser(e) men injectorer, 5 kabler på hver, det er 40 kabler til sammen det.
2 coiler, 2 fordelere og 2 igniters alle disse har tynne kabler som styrer/senser et eller annet.
10 kabler eller så som gjør et eller annet inne i luftinntakene.
Utfordringen er å holde dette tørt. Det er en skikkelig utfordring i en åpen båt, med det regnværet og den vinden som er her.
Det er ikke bare å bruke plastrør/slanger og tape.
Det er dette som har fått de andre til å bytte fra 1UZ til Isuzu diesel (ikke common rail), de slipper nå unna elektro problemer.
Det er også en av grunnene til at jeg ønsker meg 1VD - færre kabler og trolig mindre utfordringer med regnvær.
For å sette det litt i perspektiv, de andre båtene er i all hovedsak taxi båter som brukes over forholdsvis korte avstander
til en billig penge. De som driver denne trafikken er forholdsvis fattige mennesker med familie og ustabil inntekt.
En 1UZ (260 hk) koster ca 25000 lokale penger i bruktmarkedet. En utgammel 4-sylindret Isuzu diesel (110 hk) koster over 120000 penger,
likevel bytter de.
Dette sier litt om hvor utfordrende kombinasjonen mye kabler og kontakter og kraftig vind/regnskyll er.
-------
Kom på det nå.
En sak til jeg har gjort og som jeg ville gjøre med 1VD og som vel også vil være aktuelt i Norge.
Ikke akkurat marinisering men mere nice to have.
Med elektriske vifter (2 uavhengige) på radiator er det alltids en risiko for at de av en eller annen grunn stanser.
Om det skulle skje mens jeg er langt fra hjemmehavn så er jeg i deep shit om det ikke er enkle ting å fikse som jeg tar der og da.
Har utvidet radiator kjølingen med 4 kuleventiler og 2 T rør.
Slik at jeg kan stenge til/fra radiator helt (isolere radiator) og åpne direkte til/fra motor og starte en ekstra pumpe som pumper flytevannet direkte gjennom motor og overbord.