Jump to content

Gammel lanterne mangler festebolt i bunnplaten - mangler info og bolt

jkba

Recommended Posts

Hei.

LANTERNER AV GAMMEL SORT

Sidelanterner på "ØRN" / LHCN (ex "ØYVAKT" fra Smøla 1979-1994) er av gammel type.

De er i støpt metall, gråaktig i farge, og med en solid bunnplate i samme som holdes på plass av en bolt.

Bilde vedlagt.

Bolten er 60 mm lang, og har en diameter på 4 mm.

Gjengene ser ut til å være i tommer (ikke bekreftet, men fikk ikke en 4 mm "vanlig" mutter på mer en såvidt...).

Bilde vedlagt.

(Lanternen likner veldig på den typen vi har ombord i "SULINGEN" (LM7041).

Dessverre husker jeg ikke fabrikant eller annet, det ligger ombord der, og båten ligger i Gulen i opplag).

De lanternene var det risset inn serie- eller typenummer på glasset. 

MISTET BOLT I SJØEN UNDER INSPEKSJON

Under Forbundet Kystens dager i Kristiansund N i juli mistet jeg babord lanternes bolt i sjøen.

FINNES NOE TILGJENGELIG?

Er det noen som vet hva denne lanternetypen heter?

Om den produseres mer?

Om det finnes reservedeler?

REISERUTE

Jeg befinner med på Sør-Leksa i Agdenes kommune.

Skal til Trondheim 4-9. september for dieselmotorsjekk hos Hanmo.

Kommer til Bergen sent i september.

I håp om at noen har info.

God høst!

170701 ØRN på Sør-Leksa.jpg

IMG_0591.JPG

IMG_0634.JPG

IMG_0635.JPG

Redigert av jkba (see edit history)

Ei landterne i støpt messing eller bronse.

På toppen av landterna er der innstøpt enten bokstaver eller produsenten sitt "bumerke". Eg vil tru at produsenten er enten Noack eller Tranberg (Tef). Noack har slutta å produsera landterner for lenge siden, og Tranberg er nylig "oppspist" av Stahl.

Ein skrue i tommemål, som kan forvekslast med 4 mm er 5/32". Den har grovare gjenger og er eit par hundredeler av ein millimeter tynnare.

Takk til alle sammen. Jeg fant ut ved selvsyn at dette er Noack Serie 400 det dreier seg om, og at gjengene er i tommer. Bolten er 60 mm lang, som vist på bildet ovenfor, og har en diameter på ca 4 mm. Gjengesnitt som sagt ikke mm.  Hvis du har en slik liggende Traale hadde det vært greit. Da kjøper jeg den + betaler porto for å få den sendt til 7156 Leksa. Går det? Ellers kommer jeg ned til Øygarden og Sotra i sept/okt, og vi kan ta en kopp kaffi da.

Mitt mobilnummer er 45 49 80 00.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...