jkba Startet 21.August.2017 Link til dette innlegget Startet 21.August.2017 (redigert) Hei. LANTERNER AV GAMMEL SORT Sidelanterner på "ØRN" / LHCN (ex "ØYVAKT" fra Smøla 1979-1994) er av gammel type. De er i støpt metall, gråaktig i farge, og med en solid bunnplate i samme som holdes på plass av en bolt. Bilde vedlagt. Bolten er 60 mm lang, og har en diameter på 4 mm. Gjengene ser ut til å være i tommer (ikke bekreftet, men fikk ikke en 4 mm "vanlig" mutter på mer en såvidt...). Bilde vedlagt. (Lanternen likner veldig på den typen vi har ombord i "SULINGEN" (LM7041). Dessverre husker jeg ikke fabrikant eller annet, det ligger ombord der, og båten ligger i Gulen i opplag). De lanternene var det risset inn serie- eller typenummer på glasset. MISTET BOLT I SJØEN UNDER INSPEKSJON Under Forbundet Kystens dager i Kristiansund N i juli mistet jeg babord lanternes bolt i sjøen. FINNES NOE TILGJENGELIG? Er det noen som vet hva denne lanternetypen heter? Om den produseres mer? Om det finnes reservedeler? REISERUTE Jeg befinner med på Sør-Leksa i Agdenes kommune. Skal til Trondheim 4-9. september for dieselmotorsjekk hos Hanmo. Kommer til Bergen sent i september. I håp om at noen har info. God høst! Redigert 21.August.2017 av jkba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Ei landterne i støpt messing eller bronse. På toppen av landterna er der innstøpt enten bokstaver eller produsenten sitt "bumerke". Eg vil tru at produsenten er enten Noack eller Tranberg (Tef). Noack har slutta å produsera landterner for lenge siden, og Tranberg er nylig "oppspist" av Stahl. Ein skrue i tommemål, som kan forvekslast med 4 mm er 5/32". Den har grovare gjenger og er eit par hundredeler av ein millimeter tynnare. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Sjuve var innom her tidligere, men begynner å bli lenge siden sist, så du må nok kontakte han for å høre om de har tilsvarende lanterner liggende. http://www.skipsbrukt.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Det er også et skipshuggeri i Stokksundet i Åfjord. http://www.fosengjenvinning.no Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Traale Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Jeg har liggende en kasse med slike lanterner. Hvis du har høyden og diameter så kan jeg sjekke i kveld om det er samme størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
jkba Svart 25.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Takk til alle sammen. Jeg fant ut ved selvsyn at dette er Noack Serie 400 det dreier seg om, og at gjengene er i tommer. Bolten er 60 mm lang, som vist på bildet ovenfor, og har en diameter på ca 4 mm. Gjengesnitt som sagt ikke mm. Hvis du har en slik liggende Traale hadde det vært greit. Da kjøper jeg den + betaler porto for å få den sendt til 7156 Leksa. Går det? Ellers kommer jeg ned til Øygarden og Sotra i sept/okt, og vi kan ta en kopp kaffi da. Mitt mobilnummer er 45 49 80 00. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.