Jump to content

Hylserør Nordwest 740 1981, hvordan er det montert?


Lillan

Recommended Posts

Montert Hurth 250 istenfor 150 som fikk total havari. 250 har utgående aksel 13mm lavere enn 150 typen.

Dette skulle gå greit tenkte jeg, hever motoren bak og monterer marineledd.

Men det er mange skjær i sjøen, det viste seg at selve girhuset var dypere og motoren måtte heves en god del mer.

Men da stemmer ikke vinkelen på hylserøret og må tas ut. Er det noen som vet hvordan det er montert på denne båten, helstøpt fast eller støpt fast i hver ende.

Kan en amatør klare dette?

Fikk et tilbud fra et proff firma, men prisen var høy for si det mildt.

 

Link to post

hei.

 

vet du hvilken type hylse du har? produsentene har ofte gode skisser 

på sine respektive modeller.

 

en type jeg kjenner til, tror det var fra sleipner, via nogva, er slik at hylserøret er skrudd fast

i stevnflensen innenfra. eller på en brakett som igjen var skrudd til stevnflensen. se sleipner for info.

så for å forandre vinkelen på dette må stevnflensen av, og det må støpes på flensen ute.

 

jeg fikset dette på min båt selv.. har plastet noe, men vil absolutt kalle meg en amatør på dette området.

men skjønner godt at det nødvendigvis koster litt om man engasjerer de proffe, for det 

går fort en del tid med et slikt prosjekt.

 

lykke til.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Dette fikser du selv. Er litt jobb men overkommelig. Men du må også se på prisen ved kjøp av verktøy opp mot det og få det gjort. Også sjekke/bytte cutless lager når du gjør det. Når jeg montere hylse og cutlesslager brakett sammen brukte jeg rørpasta og loctite tråd i tillegg. Så få aksel inn i midt i hylse (bruk noen trekiler eller treklesklyper.) og på med flens og line opp med motor slik at du ser hvor du skal støpe fast hylsa i skotter på ny igjen. Av med flens og støpe fast hylse. Sjekk at Aksel ligger rett i cutlesslager også før du støper fast hylse. Og at motorlabber ikke er stillet for høyt på boltene. Isåfall bør du lage underlag og løfte opp selve motorlabber.

Link to post

hei igjen.

 

har du funnet ut hvilken type hylse du har? det er mye greiere om man skal

gi råd å vite hva det spørres etter.  bilder er ofte en god hjelp. så legger du inn bilde

får du nok mange flere råd.

 

teknisk sett er disse løsningene ofte like, ved at hylserøret er skrudd i indre flens på 

stevnflensbeslaget. følgelig fåes det av ved å skru det av.  en filtertang kan være  nok 

til å få skrudd det av, eller en rørtang. alternativt kan det borres hull på tvers av røret, 

hvor man stikker inn en bolt og så et flattjern inn i røret som man bruker skiftenøkkel på.

 

det kan i tillegg sitte et skottbeslag i indre enden av hylserøret, dette skrues av  så man

kommer til.

 

noen ganger er det støpt med glassfiber, smeltet bek, eller sågar betong på innsiden av

stevnflensbeslag, da er det en blanding av list og lempe sammen med ren vold som

må til for å få vekk denne angstforanstaltningen :-)

 

lykke til.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...