aashild Startet 21.August.2017 Link til dette innlegget Startet 21.August.2017 hei. vi er en familie på 4 som ønsker å kjøpe oss hytte på vannet. båt mellom 45-50 fots størrelse gjerne med 3 kabiner. jeg å mannen min er ikke så godt kjent med båter opp i den størrelsen, jeg har satt kriterie på at det må være flybrigde. jeg ønsker anbefalinger om hvilket båtmerke(r) og modeller vi burde se etter. også litt om forskjellen på volvo og caterpillar motorer. Vi har tenkt litt på Princess Fairline Sealine Rafaelli Nevn gjerne fordeler å ulemper med dem forskjellige typene å eventuelle andre merker som er å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Hei og velkommen ! Håper du får like mye glede av dette ypperlige Forumet som jeg har hatt meget skjev kjønnsfordeling her inne så ekstra hyggelig om du er dame. Båtstørrelse: Om dere skal bruke båten til å farte rundt med så er 45-50fot en uvanlig stor båt å starte med (basert på at dere ikke er så godt kjent med båter i den størrelsen) Motormerke: En av de mest debatterte sakene her inne... De fleste merkene har laget gode og mindre gode modeller. For egen del ville jeg heller brukt penger på å få gode motorer enn siste modell båt.... Om ingen av dere skrur selv eller har planer om å gjøre det så er det enda viktigere.. Dersom bruken er tenkt mer stasjonært så er ikke motor så viktig, mens kanskje aggregat til strømproduksjon blir enda viktigere. Et stille og pålitelig aggregat er verdt sin vekt i platina... For å få detaljert hjelp tror jeg du burde beskrive bruken av båten og si litt om budsjett for å kunne foreslå spesifikke båter... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Princess er desidert mest solgte merke i den klassen i Norge. Ikke uten grunn det. 3 kabiner på litt eldre Princess starter på 45 fot. hva har dere av kr å legge inn i båt? har dere 10 mill får dere jo en ny P50. Har dere 2 mill blir det fort 20 år gammelt Sitér dette innlegget Link to post
aashild Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 (redigert) Vi har planer om å farte litt rundt i ferier men ellers blir det nok mye stillestående. Vi har 2 små barn i 0-3 år som blir faste passasjerer. Å.med tanke på dem liker jeg godt flybrigde på princess siden jeg føler den har høyt å lukket rekkverk med tanke på sikkerheten på dem små. Vi har tenkt å legge i 2-3 mill å ønsker egentlig ikke eldre enn 2000 modell. Redigert 21.August.2017 av aashild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Om barn er så små vil jeg anbefale å velge en litt mindre båt. de to på 0-3 år kan sikkert dele en lugar. Poenget med dette er at driftskostnadene er større jo større båt du har, og båtgleden øker ikke nødvendigvis med større båt Min erfaring er at båt opp til 42 fot akkurat glir inn i gjestehavner. Er du oppover mot 50 fot blir det vanskelig å få plass rett og slett. P42 hadde nok jeg siktet på da. Da får dere sikkert litt nyere båt med litt lavere driftskostnader og ikke minst en båt som er kurant å selge igjen om det blir aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Bitteliten skrev 4 minutes ago: P42 hadde nok jeg siktet på da. Støttes 100% herfra. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101864998 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 (redigert) Så lenge du velger en fly av Fairline, Princess eller noen av de andre fra 38-40 fot og oppover så er det ikke så stor forskjell på om båten er 42 eller 50 fot hva gjelder driftskostnader. Litt løpende kostnader vil være forskjell som havneavgifter, drivstoff etc. Du har uansett valgt tomotors og forbruket vil på marsjfart ligge på 4,6-4,8 knop for 42 fotingen mens det vil ligge på ca. 6,5 l/nm for 50 fotingen. Vedlikeholdsmessig skiller det lite, motorservicene har gjerne lengre intervaller når vi snakker D9/D12 motorene som gjerne er den mest brukte motoriseringen for 50 fots klassen. Budsjetterer du for 42 fot kan du like gjerne budsjettere for 50 fot mht. driftskostnader er nå min mening. Man kjører fint i feriemodusfart på 7-8 knop med lavkost drivstofforbruk på alle sammen. Det er veldig mye mer plass i en 50 foting enn i en 42 foting. Både stuvingsplass, dekksplass og lugar/bysse. Her kan du stuve ned alt pikkpakk for turen i mannskapslugaren/lagerrommet akter og ha "ren båt" hele ferieturen uten å dra unødig feriepikkpakk inn i båten. Jolla hiver du enkelt opp med passarellen under land slik at den er helt vekk. Den kan løftes så høyt at du fint går under. De mest solgte 50 fotingene fra 2001-2007 er nok Princess 50 og Fairline Phantom 50. Siste er stort sett kun solgt med D12 motor mens P50 finnes både med den gamle motorgenerasjonen samt D-serien. (D9 og i få tilfeller D12). PH50 ser ut til å ligge litt høyere i pris. Det er fullt mulig å skaffe deg et pent eksemplar av P50 ca. 2006 modell for drøye 3 mill. Det ble nylig solgt et flott eksemplar (2006 m/D9) som hadde ligget ute en tid for denne prisen. Vil på det sterkeste anbefale dere å oppsøke noen av de båtene som ligger ute for salg for å se litt nærmere på løsningene, plass etc. før dere tar noen avgjørelse. Som nevnt, en 50 foting er kun halvannen meter lengre enn en P42 men plassforskjellen er som natt og dag. Vær obs på at de fleste PH50 med enkelte unntak er målt over 15 meter og krever fritidsbåtskippersertifikat. Det gjør ikke P50. Redigert 21.August.2017 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aashild Svart 21.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Supert tusen takk for svar. Grunnen for at vi ser etter tilnærmet max grensa uten å ha fritidsbåtskippersertifikatet er at jeg generelt er liv redd vann å trenger nok en viss størrelse å romfølelse for å kunne bli med utaskjærs. Å ikke minst at man ikke kjenner bølgene sånn på store båter kontra små. Men i hovedsak så er det Volvo motorer som er tingen? Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Vi har hatt en Princess p50 i 5-6 år. Ikke vær redd for størelelsen. (Vi gikk opp til 70 fot nå). Første gang vi kjøpte stor båt gikk vi fra 19 til 49 fot. Finn en båt i bra stand. Hvordan motor dere velger kommer an på hvordan dere kjører. Vi liker oss best i 7-10 knop. (Den vi har nå går i 36knop) men et tips med en gang.. installer DOCKMATE. Dette er en fjernkontroll som hjelper dere når dere er i havn etc. Koster litt. Men er vært mye mer. Hadde det på p50 og installerte det på ny båt med en gang. Kan nå håndtere båten helt selv. Og det på cm. Lykke til med båt kjøp ! Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
brs Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Ta dere litt tid til å se på de aktuelle båtene. Som chiefen sier så er det lite kostnadsforskjell på å drifte en 40 foter kontraen 50 foter. Begge har 2 motorer. Men du verden for en forskjell i plass innvendig. Litt forskjell på lengden men det er nok bredden og høyden som er med å bidrar. Ønsker dere hytte på vannet kjøp størst mulig, dvs opptil 50 for å slippe D5L. Holder du deg til de båtmerkene du nevner Princess, Fairline og Sealine så er det nesten bare å finne ut hvilken du liker best av de. Lykke til med en spennende tid fremover. :) Sitér dette innlegget Link to post
aashild Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 hei tusen hjertelig takk for så mye bra svar. :) vi driver å kikker litt å har vært å sett på 2 båter, men vi har det ikke travelt. men har dere noen tanker om evt å importere en båt fra utlandet? er dette noe dere anbefaler eller er det bare å holde seg unna det? så alle innspill er velkomne :) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Større utvalg i utlandet, men svak krone, pluss frakt og mva-kostnad gjør det normalt sett lite lønnsomt. ville vel uansett unngått "sydenbåter" da de ofte er solskadet, og helt feil utstyrt for norge. lykke til med jakten! :) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Hei. Prisnivået på import er det lite å hente på pt. Utvalget er nok bedre, men vil anbefale å følge med og se hva som er i det norske markedet. Se etter nyast mulig slik at en ikkje må til med oppgradering som kostar en god del. Hva har dere vert å sett på? Sitér dette innlegget Link to post
aashild Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 vi har sett på princess 460 å en azimut 46. føler meg litt usikker på cat motorer. er i anleggsbransjen å har mer tro på volvo motorer men de han hende jeg tar feil. vi har sett en liten stund, men som sagt så har vi det ikke travelt men samtidig så har vi en båtplass som vi kan overta i mårra. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 4 hours ago, aashild said: vi har sett på princess 460 å en azimut 46. Dette er ganske gamle båter. Du har nevnt opp mot 3 mill., og da ville jeg tatt inn Princess 50 samt Fairline PH50 i betraktningen. Sekundært Princess 45 eller Fairline Phantom 46. Sistnevnte har ganske lik innredning som 50 fotingen. Det skiller bare litt på størrelsen. De jeg har nevnt her er etter mitt syn en del mer moderne enn de to du har sett på så langt. Veldig enig i at dere ikke skal ha det travelt. Forsøk å se på så mange som mulig, også 50 fotingene før dere tar noen beslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Litt eldre enn det dere ser etter, men siden dere har sett på P460... Noe småfiks å gjøre på denne, står det i annonsen. https://www.finn.no/102823016 Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
aashild Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 ja jeg å synes dem er noe gamle. høres ut som en god plan. :) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Ang CAT motorer så tror jeg ikke du har noe å frykte. Volvo er jo i de fleste, men de har jo hatt noen modeller som de har slitt med. Vi kjøpte oss en Princess 414, etter å ha sett på endel større båter. Den har god plass for oss 4, og siden vi liker best å ligge i uthavn, så var dette stort nok. Sitér dette innlegget Link to post
aashild Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 okei. de var godt å høre :) Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Caterpillar ville jeg ikke ha bekymret meg over var jeg deg.Har hatt volvo i alle år,men har cat i den jeg har nå. Største fordelen med cat slik jeg ser det er ingen oljeforbruk,og omtrent svettefri.Det har jeg enda til gode og oppleve med volvo motorer.Cat har også et generelt godt rykte på seg.Den servicen som jeg opplever fra pon power er bare og ta av seg hatten for.Virkelig bra! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 I ett av innleggene over ble dere rådet til å unngå å importere fra utlandet. Skal bare utdype et par av de mest vanlige "manglene" ved importerte båter. - har vanligvis ikke ankervinsj akter. Her på berget er vi mange som liker å fortøye mot svaberg eller brygger med baugen. Da er det kjekt med anker bak. - Oppvarming ombord. Noen av båtene som har gått i Middelhavet har kraftige airconditionanlegg som også kan kjøre i revers og gi oppvarming. Da må du imidlertid kjøre generatoren hele tiden. Bruk i Norge med å ligge i uthavner og holmer og skjær tilsier at det er kjekt med en (egentlig to) dieselvarmer i båten. - Navigasjonsutstyr: Vår kyst er komplisert å navigere med masse grunner osv. De fleste større båter som går i Norge har oppdaterte kartplottere, ekkolodd, radar osv. På bruktimporterte båter står ofte kun originalmontert utstyr. Kjøper du en 2005-modell P50 så er det utstyret blitt nesten antikvarisk. - Kalesjeløsning: Noen bruktimportere båter har kalesjeløsninger beregnet på Middelhavet. Ikke alltid godt nok for norske forhold. - Korrosjon: Middelhavet er enda saltere enn våre farvann. Kan i verste fall medføre mer omfattende korrosjon enn i en tilsvarende båt som har gått i Norge. Jeg nevner ikke dette for å si at bruktimporterte båter er dårlige, langt i fra. Mange av dem er kjempefine. Men det kan være greit å være klar over at man ofte må legge inn en tilleggspost i budsjettet for å tilpasse båten til norsk bruk. Personlig ville jeg vært mindre bekymret for punktet om solskadd gelcoat. Den kan i de fleste tilfeller enkelt rubbes og poleres opp til gammel storhet. Princess, Fairline, Sunseeker og Sealine har alle gelcoat av svært høy kvalitet og oftest i et meget tykt sjikt. Tror en proff polerer shiner opp det uten problem. Som nevnt over er bruktimport for de fleste privatpersoner i dag uaktuelt fordi prisene hos utenlandske yachtformidlere i hovedsak er høyere enn hva du må betale for samme type båt i Norge. Gitt at man tar høyde for eventuelle mangler i utstyret, så er ikke bruktimportere båter generelt noe å frykte sammenliknet med "norske" båter. Man vil jo uansett ta høyde for plusser og minuser i utstyrsnivå når man sammenlikner ulike bruktbåter. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Støtter Hans H sin oppsummering vedr importbåter. Se etter i det norske markedet og vil anbefale så nytt som mulig. Dere nevte opp til 3 mill, kan jo nevne at det ble solgt en Sealine T50 2008 mod som kaptein Sapp her på forumet kjørte til Bergen. Vet ikke hva den ble solgt for men prisantydning var vel 3,3-3,4 mill. Tror Sapp kan bekrefte tilstanden på aktuell båt? Mener å huske at her var det en båt som var som ny og topp utstyrt, så det finnes båter i det norske markedet bare en tar seg litt tid og ser hva en vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Jeg har selv i år importert en Phantom 50. Ikke i utgangspunktet for å spare penger, men fordi utvalget er større. Det er korrekt det som Hans H påpeker, men visa for oss endte med et godt kjøp. Vi har riktignok valgt å ha båten utenfor Norske grenser fordi vi tidligere hadde båten på Hvaler og kjøretiden fra hjemmet økte ikke ved å legge den litt lenger syd i Sverige. Vi så båten 2 ganger før henting og den bar ikke preg av noe mer slitasje/solbleking osv som man kan frykte ved båter i Middelhavet en det jeg har sett på Norske båter. Vi så en rekke P45/P50 og PH46/50 + at vi vurderte Azimut 46 her i Norge. Hvis man da ser på årstall fra 03-06 som var aktuelt for oss fikk man nesten utelukkende CAT 3208 i Azimut som er en steinaldermotor teknologisk sett. I Phantom var det stort sett D9 i 46 fot og D12 i 50. Princess hadde noe TAMD74 hvis jeg husker rett eller D9 på de fleste aktuelle. Vi endte opp med Ph50 med D12. Vår båt hadde gått mesteparten av levetiden i Middelhavet, men vi kjøpte den i Danmark. Eksemplaret vi fant var bedre vedlikeholdt og i bedre stand en det meste jeg så i Norge. Selv om brukeren "altmuligbåt" her oppe hadde en MEGET pen P50 ;) som vi vurderte. "Vår båt" hadde en god del utstyr som manglet i forhold til Norske båter, som Hans H nevner. Vi budsjetterte med bytte av det meste av elektronikk, radar, og 2 plottere (oppe og nede) AIS, dieselvarmer. Selv med romslig budsjett på ekstra utstyr så ble totalen + eventuell Norsk mva, så kom totalen på en del mindre tilsvarende Norske båter på finn i mai/juni i år, og sammenlignet med prisforlangende på de som ligger ute nåm og det var ikke poenget i utgangspunktet, men vi ville jo ikke betale mer heller...Det er gjerne større prutningsmonn i Europa... Hvorfor falt valget på Fairline Phantom? For oss var det en kombinasjon av løsninger og design og opplevd kvalitet. Valget stod til slutt mellom P50, Phantom 46 eller Phantom 50. P45 opplevde vi som "liten" særlig akterdekk sammenlignet med de 2 andre.... Overraskende stor forskjell fra 45 til 50. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Sørlandet2 Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 aashild skrev On 8/21/2017 at 17.10: Grunnen for at vi ser etter tilnærmet max grensa uten å ha fritidsbåtskippersertifikatet er at jeg generelt er liv redd vann å trenger nok en viss størrelse å romfølelse for å kunne bli med utaskjærs. Å ikke minst at man ikke kjenner bølgene sånn på store båter kontra små. Må bare spørre, hvis du er liv-redd vann og mener en 42 fots båt er for liten. Og du er redd for å kjenne bølger. Hvorfor kjøper dere ikke heller hytte? Vil tro det vil gi mer glede for deg og familien, samt lavere kostnader over en lengre periode. Husk å regne med verditap, driftsutgifter samt kapitalkostnader når kostnadene regnes på båthold. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Captain Chaos skrev 1 time siden: Jeg har selv i år importert en Phantom 50. Ikke i utgangspunktet for å spare penger, men fordi utvalget er større. Det er korrekt det som Hans H påpeker, men visa for oss endte med et godt kjøp. Vi har riktignok valgt å ha båten utenfor Norske grenser fordi vi tidligere hadde båten på Hvaler og kjøretiden fra hjemmet økte ikke ved å legge den litt lenger syd i Sverige. /Chaos Litt pirk her. Båten er vel ikke importert når den ligger i Sverige og det ikke er betalt 25% mva.. Det er vel mange som bor slik her i landet at det ikke muligt å gjøre slik du har gjort (ha båten liggende i sverige) Men det er sikkert mange fine båter i utlandet men da må de gjøre som du har gjort, ta høyde for manglende utstyr og noe oppdatering av utstyr, men det må nok gjøres på norske båter også, hvis det er eldre båter som kjøpes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.