Lingefan
Jeg kjører dette strekket hvert år og pleier å kjøre ytre vei hele veien. Da mener jeg utenfor Tvistein, utenfor Svenner og inn ved Store Færder. Innenfor Sletter ved Larkollen og etterhvert Mossekanalen kan være et hyggelig farge-tilskudd om man har litt tid hjemover i en ellers grå og kjedelig ytre Oslofjord som oppleves som lang selv i 47 knop. Synes ikke det er kjedelig å kjøre ute på havet så lenge været og forholdene er greie. Pleier jo å ellers kjøre inne i fjorder og sund, så fdeilig med litt åpent hav. I år kjørte jeg to ganger og andre gangen kjørte vi Vrengen og ytre Vestfjorden ut til Tønsberg Tønne. Dette pga sterk sønnavind. Da vi kom ut ved "tønna" bølget det for mye for vår lille 42 foter og de svært skarpe kuling-bølgene slo over båten i 5-8 knop så vi valgte å gå inn til Sandefjord. Det stod at det skulle blåse 8m/s, men da vi sjekket "været som var" hadde det blåst 12,7 med 16,6 i kastene. Var to-tre 40-50 fortere som vi passerte nedover som kjørte samme retning og de mest vågale endte opp i Sandefjord, mens resten hadde gitt opp før. Skjer det noe med motoren eller tette drivstoffilter etc i slike bølger i pålandsvind har man ikke store marginer å gå på.
Man skal ha respekt for vind og vær rundt Verdens ende og ikke minst utenfor Tønsberg tønne og Rakke. Det går jo greit, men personlig er jeg opptatt av komfort også og at det skal være hyggelig å kjøre. Når bølgespruten står over båten er det ikke koselig på samme måte. Spyle båten grundig må man også etter slike turer. Og det sliter mer på båt og teknisk når det stamper og slår. Så alltid lurt å reise ut i rolig vær (tidlig om morgenen pleier å fungere greit).