Jump to content

Hanse 388 eller 418?

Stokk

Recommended Posts

Sun Flyer skrev for 7 timer siden:

Hanse er beryktet for å levere båter som bare er nesten ferdige ved overlevering.  

Det var da veldig... Jeg har nå hatt en Hanse 400 siden 2010 og den var helt ferdig når jeg overtok den ny

Fikk tært bort drevet på den, men det var i alle fall ikke Hanse sin feil...

Forhandler vet jeg ingenting om da jeg ikke har vært i kontakt med de

Heisann :) Gratulerer til trådstarter. Det er ikke meningen å svartmale. Man skal selvfølgelig kjøpe den båten man vil ha. Men siden noen har blandede erfaringer med importøren kan det være greit å være ekstra godt forberedt. Vil anbefale å følge s/y sarah på facebook (hvis du har muligheten). De har en serie nå der de skriver litt tips om det å kjøpe båt. Her er et utdrag fra dagens tekst:

"Det er høst og mange selger og eller ser etter en ny båt. Om noen få helger er det Båter i Sjøen på Aker Brygge og høysesong for nybåtkjøp. Om ikke tiden er perfekt for båtkjøp er det mange som frister med Early Bird tilbud for å kunne produsere båter gjennom senhøsten og tidlig vinter. Skrur vi tiden 12 måneder tilbake var jeg en av de som skulle kjøpe båt for første gang. Jeg trodde jeg hadde forberedt meg godt, sett på mange båter, seilt flere og snakket med mange. Det jeg ikke hadde undersøkt var hvor lite samarbeidsvillig den norske agent til Hanse kom til å bli. Flere jeg har snakket med forteller meg at dette er gjengs i markedet i dag. Derfor skriver jeg denne posten for at andre ikke skal gjøre der samme feilene.

Hva opplevede jeg:
1 - Det leveringstidsrommet vi snakket om ble overhodet ikke holdt til store praktiske utfordringer og utgifter for meg selv. Båten ble levert 3 måneder etter.
2 - Svar kom seinere og seinere etter at jeg hadde signert kontrakten. Til slutt nesten aldri.
3 - Avtaler gjort på epost ble ignorert.
4 - Avtaler ikke spesifikke nok i kontrakten ble omtrent oversett.
5 - Overtagelsen ble for rask.
6 - Bestilte tilvalg ble levert med forandret spesifikasjon
7 - Selve bestillingen var det mye feil på.
8 - Oppgjøret ble umulig og kostet meg 40 000 i advokatkostnader

Det jeg ønsker er at dere som nå ser på ny båt ikke får de samme problemene. Jeg prøver etter beste even å gi dere råd om hva som bør gjøres annerledes for å få en best mulig opplevelse og glede av deres nye båt. Jeg tar for meg punkt for punkt nedenunder.

1 - Ingen leverandør kan spesifisere akkurat på dagen når båten din er ferdig. Det du som båtkjøpet må gjøre er å insistere på en siste leveringsdato. Enhver levering etter denne datoen er da å regne som en vesentlig forsinkelse. Order "vesentlig" er nøkkelen her for at juridisk sett selger skal være ansvarlig for kostnader direkte knyttet til forsinket levering og du har muligheten til å heve kjøpet om forsinkelsen blir stor utover denne datoen. Det du må ha i kontrakten er: "Siste leveringsdato er dd.mm.år. Enhver levering etter denne datoen er å regne for en vesentlig forsinkelse. Det er selgers plikt og informere kjøper så tidlig som mulig dersom selger forstår eller burde ha forstått at siste leveringsdato ikke blir overholdt. Det er selgers ansvar å dekke alle direkte kostnader relatert til forsinkelsen, inkludert men ikke begrenset til: ombooking av hotel og fly, transport av gods og utstyr, tap av inntekt i forbindelse med overtagelse mm."

2 - Etter signering kom svar på forespørsler lengre og lengre etter at jeg sendte spørsmål. Spesielt etter at det ble konflikter. Etter overtagelsen og garantiansvaret ble en realitet og ting gikk i stykker ble det enda verre. Selger insisterte på å godkjenne alle reparasjoner i forkant og så stengte de kontoret på grunn av ferie. Hva skulle jeg gjøre? Vente i en havn i 3 uker? I kontrakten må det stå: "Selger skal svare på forespørsler senest innen 2 arbeidsdager og innen 24 timer dersom forespørselen er grunnet feil ved båten. Dersom en løsning ikke foreligger innen tidsfristen skal selger opplyse kjøper om hva som gjøres for å komme med et svar eller utbedring, hvem som er involvert og når et svar eller utbedring foreligger. Dersom forespørselen er angående feil på båten og kjøper ikke har mottatt et svar i henhold til denne kontrakten kan kjøper for eget initiativ utbedre mangelen og selger er således forpliktet til å betale tilbake de kostnadene kjøper har hatt. Betalingen til kjøper skal foretas innen en uke etter at selger har bekreftelse på utlegg."

3 og 4 - I avtalen hadde jeg spesifisert at selger skulle være med på sjøtest. De snakket om at de skulle være med å seile til Strømstad for å være sikker på at alt var ok. Dette skjedde ikke. Vi seilte i 4 timer ved verftet og fikk ikke testet båten. Det som må stå i kontrakten skal være spesifikt slik at det ikke er rom for tolkning og unnskyldninger.

Betalingen må være spesifisert til minste detalj. I min kontrakt var det spesifisert at båten skulle betales av meg selv og DNB. I tillegg hadde jeg epost bekreftelse på at selger skulle ta seg av papirer i forbindelse med NOR registrering og DNBs pant med førsteprioritet. Når det nærmet seg overtagelse så var dette helt glemt. Jeg måtte betale båten før lånet var utbetalt og at selger skulle skaffe papirer slik at båten kunne registrere og lånet utbetales før jeg betalte var helt uaktuelt. Slike problemer unngås dersom kontrakten er detaljert. Jo flere detaljer rundt det som er viktig for deg som kjøer er avtalt jo mer sikkerhet har du for at du får det som du vil og mente var avtalt.

5 - I kontrakten må du også få med at selger er ansvarlig for at alle instrumenter er konfigurerte, kalibrerte og eller klargjort til bruk. Dette gjelder, men er ikke begrenset til, kartplotter, AIS, radar, VHF, NavTex mm. At i forbindelse med overtagelsen skal alle instrumenter og utstyr gjennomgås i praksis under en sjøtest og kalibreres sammen med kjøper. Det må videre spesifiseres at overtagelsen ikke er å anse som ferdig før alle instrumenter og utstyr er testet , kalibrert og verifiser og at alle feil og mangler påpekt av kjøper er rettet opp. Det må også stå at båten ikke er å regne som levert før overtagelsen er akseptert.

6 og 7 - Jeg hadde flere feil på selve bestillingen av tilvalg som for eksempel 3 toaletter til en båt med kun 2 bad. Gå igjennom kontrakten og rett opp i alle feil. Informer selger så raskt som mulig. Jeg hadde også bestilt et cockpitbord med grill, vask og kjøl. Dette viste seg å være for uspesifisert og jeg fikk til slutt en benk og ikke et bord. Alt i kontrakten bør spesifiseres. Er dert bestilt TV så hvilken model, det samme om ting som kartplottere, radar, vhf, kaffemaskin etc.

8 - Jeg fikk et ultimatum av selger. Godkjenn følgende : Du betaler en overkurs på Euroen (min kontrakt var i Euro), betal mine finanskostnader eller så sier vi opp kontrakten og du får ikke båten din. Dette var etter at jeg hadde en epostbekreftelse på at selger skulle ordne papirer til NOR for registrering og registrering av DNB sitt pant med førsteprioritet. I kontrakten stod det at båten skulle finansieres delvis av DNB. Jeg brukte 40 000 i advokatkostnader for å få til å betale båten og jeg måtte betale en høy vekslingskurs og på forskudd uten å kunne se båten først. Derfor er dert utrolig viktig å beskrive oppgjørsformen i detaljer. Det som er viktig å skrive i kontrakten er : "Selger skal registrere båten i NOR sammen med <din banks> pant med førsteprioritet, og banken skal få dette bekreftet, før båten skal betales av kjøper. At selger ikke får registreringen ferdig før båten er ferdigstilt skal ikke forsinke leveringen."

Ut over det som må stå i kontrakten er det å få selger til å godta dine betingelser som er det som er mest vanskelig. Her gjelder det å ha alternativer. Opplys selger om at du også ser på andre båter og kommer til å velge den båten hvor det totale bilde er nærmest dine ønsker. Har du en favoritt så ikke gi inntrykk for det til en selger. Sett deg ned og sammenlign tilbudene og sett de forskjellige valgene opp mot hverandre. Ta kontakt med selger og be om bedre tilbud dersom du skal komme til å velge deres båt.

Har du spørsmål er det bare å ta kontakt!

#hanse588 #syarah #båterisjøen #seiling #båtkjøp #hanseyachts"

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hanse 418 overtatt denne uken i Greifswald. Ned igjen til helgen for å seile den hjem. 

Flott båt ser det ut til. Overlevering gikk rimelig greit også.

Stuerommene bak i cockpit var delvis fylt opp av en fastmontert kasse laget for å beskytte et rør. Den kassen må jeg bygge om for å få plass til feks kule-fendere.

UHTgh4pjSlSGY8Yu9DLJpw.jpg

XMOe+ZaLS9WT7Kzoh8u3Bg.jpg

aYjY9FbARzSzVObFVMSZPg.jpg

itLXS0n9RMmPh1FXf1FE9g.jpg

dCM+%ocvQ1idMQ9E6CgCiQ.jpg

• 2 år senere...
  • 2 år senere...

Ja, sånn sett er kanskje ikke prisen på nyere bruktbåt så gal i forhold til ny. Det smarteste nå er kanskje å kjøpe ca. 10år gammel båt som ikke sammenliknes med nybåter, men prises mer ut fra historisk verdi. 

Når det er sagt er både Sun Odyssey 410 og Hanse 418 som jeg følger med på usolgte, så å selge båt i denne prisklassen går åpenbart tregt om dagen. 

• 2 måneder senere...

Endelig var vi og hentet ny Hanse 388 på verftet i september.  Ligger ved siden av den Hanse 418 som er salgs @Framtia..Det blir veldig lang ventetid fra bestilling pga Hanse hadde problemer med underleverandører pga ettervirking etter covid. "Gammel pris", men endel valutapåslag ble det siden jeg hadde 9.5 EUR i kontrakten. Fordelen med å vente er å få en båt helt spesifiksert slik vi ønsket, den hadde også mange oppgraderinger samme panel som nye serien, digital motorpanel ++. Link til bilde her til på Instagram.

Det var endel diskusjon om Hanse forhandler tidligere i denne tråden: Jeg er veldig fornøyd med service og oppfølgning! Jeg har ikke så mye erfaring, hadde en eldre seilbåt for 20 år siden. De har seilte båten hjem fra Greifswald sammen med meg, har vist og hjulpet meg med vinterkonsevering, nedttak av seil osv, og de småfeil som har vært er fikset resten blir tatt til våren. Båten ligger også hos de nå i vinter. Nå er på å vente til båtsesongen begynner og satser på å lengre sesong i 2024 enn 2023:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...