Læregutt Startet 21.August.2017 Del på Facebook Startet 21.August.2017 Tenk deg at du har 150.000kr til båt, en 2,5 meter bred båtplass og bor i en landsdel med mye vær og vind. Så skal du ut og hande båt med plass under tak for to voksne og et barn. Båten skal helst ha plass til å sitte inne (ikke nødvendigvis sove) og fiske ute. Og den bør gjerne gjøre 20 knop marsjfart. Så dukker de mange spørsmålene opp: Dekksplass både foran og bak er kjekt, men blir kanskje noe herk når båten skal holdes fri for snø og is? Dieselmotor gjør kanskje utgiftene lavere, eller koster det kanskje mer i vedlikehold med innenbordsmotor (når eier ikke skrur selv)? Hva med en større men eldre dieselbåt mot en nyere og mindre båt med utenbordsmotor? Walk-around er ofte brede og ser praktisk ut, men hvordan er sjøegenskapene? Flatbunnet? Men kanskje likevel bedre enn de som ruller mye i sidesjø? Og hvordan fungerer det med selvlensing når båten skal ligge på vannet året rundt? Mye snø her i nord. Erfaringen min begrenser seg til 16-17 fots båter med kalesje. Rana 530 tar bølgene bra, men jeg ville heller hatt en mindre cabin med solid tak/dører og åpent dekk. Men det var jo greit å koste snøen av siden det ikke var så mange hulrom. Det jeg ønsker meg er en økonomisk bruksbåt som behøver lite pleie. Ikke hytte på kjøl. Hadde vært fint om noen har lyst til å dele av sin erfaring. Legger ved et kart over farvannet som jeg tenker bruke båten i. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.August.2017 Del på Facebook Svart 22.August.2017 Tror du sliter med å finne en båt som oppfyller alle de variablene som du har satt. 2,5 meter båtplass begrenser valgene stort, prisen likeså. Bor selv på øya nederst i midten og har hatt båt ute hele året i flere år. Ikke noe verre en at du må passe på den oftere en om sommeren. Diesel må du kunne prevantivt vedlikehold på, om du velger det. Ville egentlig sett etter en finsk båt ala Yamarin 5940, bella 572/580 eller lignende med utenbords motor. Hadde en 5940 selv og solgte den i fjor vår for rundt samme prisen. "Stampet" den i februar siden jeg plutselig hadde 2 båter. Som jeg ser det så er du nødt til å ha varme ombord, elelrs blir bruken begrenset. Selv monterte jeg en Wallas 1800 som gjorde at jeg hadde lunk om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Læregutt Svart 29.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) Takk for gode innspill, @Kjellg. Har lagt inn et Finn-søk på de nevnte båtene, så kan man jo se hva som dukker opp. Hva tenker dere om egenskapene på havet for disse sammenlignet med andre populære merker, som Arvor og Octeau? Redigert 29.August.2017 av Læregutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Har hatt yamarin 5940 siden 2004. I motsjøen merker man at den er butt i baugen, bare å ta ned farta. Men har vært ute i ganske heftig vær med den og syns den takler det bra. Denne finnes med dobbel styring , og har større akterdekk enn de andre finske båtene av samme slag. Ikke vært på havet med de franske variantene , så kan ikke uttale meg om de. KjellG nevner varme, jeg har en wallas1300 , blir i minste laget når temperaturen kryper nedover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.