
R_Arendal
Jeg lurer på om det er noe feil med min Valeo dynamo. Jeg kan ikke se typebetegnelsen da noen har sprayet den volvo penta grønn på ett eller annet tidspunkt :-(
Dynamoen har B+, B-, W (ikke i bruk), D+ og en gul kabel (sense) som er koplet til det ene av tre batterier.
Motor er KAD 300.
Ladeutgangen er koplet til batterier via skillekrets såvidt jeg kan se.
Jeg mistet lading, så fikk jeg lading tilbake men med høy spenning (over 15 V DC ) etter å rengjort terminaler som ledningene er koplet til på (B+, B- og D+ og skjøt på sensekabel).
Så tok jeg ut dynamo og rengjorde kabelsko som jeg tror kopler regulator til resten av dynamoen. Da ramlet ladespenning/batterispenning ned. Men jeg måler merkelige verdier på B+.
Hva skal man forvente å måle man på ladeutgangen (B+) når batteriene er fulladet? Får man en stabil DC-spenning eller får man en spenningen som varierer opp og ned en del og som ligger under 12V, typisk 5-8 V? (jeg forventet egentlig en spenning rundt 12-14.5 V.
Hva er forresten poenget med D+ som går til motstand(?) i koplingsboks?
Tåler regulatoren/dynamoen at man kopler senseledning til jord et øyeblikk for å lure regulator/dynamo til å tro at batteriet er veldig utladet slik at den gir full lading slik at man ser at den virker? Eller må man holde den på en spenning nær batterispenningen for å unngå at den går i stykker?