
Ingper
Men när reläet drar får det inte sin ström från panelen, laddlampan och kablaget, utan direkt från generatorn. Spänningsfallet i kablarna till panelen spelar inte så stor roll, eftersom strömmen till reläet inte kommer därifrån:
När generatorn inte laddar lyser laddlampan eftersom D+ ligger till jord via en lindning (rotorlindningen nedan). Andra sidan på laddlampan ligger till 12V. Strömmen genom lindningen via laddlampan krävs för att magnetisera och "få igång" generatorn.
När generatorn laddar höjs spänningen på D+ till omkring 12V och det blir ingen spänning över lampan längre, som slocknar. Men denna 12V som kommer ut från D+ drar då också sammankopplingsreläet (som ju sitter nära motorn och inte via eventuellt klena kablar från panelen).
Drar ett anslutet relä för mycket styrström (för stort relä) är risken att strömmen genom laddlampan hellre går till jord via reläets spole istället för lindningen, och laddningen får svårare att komma igång.