Havbris Startet 11.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2005 Hva bruker en 12V DC-DC omformer i hvilestrøm, altså uten noe last tilkoblet, ca? Er det noe i det hele tatt? Eksempel på 12V DC-DC omformer fra Clas Ohlson: "32-5502 Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 6 utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm." Jeg lurer på hvileforbruket fordi jeg har fastmontert en 12v DC-DC omformer i båten for å slippe lednings-rotet ved PC'en . Er det lurest å sette bryter på tilførselen til omformeren, mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 11.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2005 Hei Alle slike omformere har et strømforbruk på tomgang. Dette skal være oppgitt i spesifikasjonene (åpne esken på Clas Ohlson og les i bruksanvisningen). Uansett hvor lavt dette er, så må du ha bryter på inngangen (PS husk at denne skal også tåle strømmen på maks forbruk). Jeg har selv 2 stk 140Ah forbruksbatteri i min båt. I praksis har jeg da mye energi til rådighet. Men la oss si at din omformer bruker 8W på tomgang. Det er 0.67A på 12V, og vil holde i ca. 14 dager på mine to batteri uten landstrøm. Men ett 55Ah batteri vil være tomt på 2-3 dager. Og det bare på tomgang. Det er slike lave strømforbuk vi ikke tenker på til daglig. Men er du klar over at alle mulige ting du har i huset som alltid trekker strøm når de er avslått (TV, stereo, PC, kjøkkenutstyr med klokke, osv) bruker strøm for over 500kr i året bare ved å stå avslått? Så i båten, jeg anbefaler bryter på alle ting, og ihvertfall ikke koble noe direkte på batteriet utenom hovedstrømbryteren. ovelaur Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 11.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2005 (redigert) og ihvertfall ikke koble noe direkte på batteriet utenom hovedstrømbryteren. <{POST_SNAPBACK}> Uenig. Gassalarmen og Navtexen har jeg koblet utenom hovedbryterne på separat sikring. Gassalarmen skal alltid stå på. Redigert 11.Juli.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fusebox Svart 11.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2005 Uenig. Gassalarmen og Navtexen har jeg koblet utenom hovedbryterne på separat sikring. Gassalarmen skal alltid stå på. <{POST_SNAPBACK}> Alltid unntak til reglene :-) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 11.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2005 Alltid unntak til reglene :-) <{POST_SNAPBACK}> Et annet untak er varmeapparatet hvis dette er montert. Disse skal heller ikke kobles via bryter etter det jeg kjenner til. Dette for å sikkre en kontrollert nedkjøling av brenneren i varmeren. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
ovelaur Svart 11.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2005 OK, var litt kjapp i den uttalelsen. Har også endel utstyr koblet utenom hovedbryter. Dette er varmeapparat, ankervinsjer, baugpropell. Kunne ærlig talt også tenkt meg å ha kjøleskap koblet til en hovedbryter inne i kabinen slik at ingen bare kan spasere opp i båten min og skru av kjøleskapene når vi f.eks. er på handletur el.l. Men det jeg mener er typisk elektronisk utstyr som tapper batteriet. Vil også tro at gassalarmsentralen ville tappe ut batteriene uten landstrøm etter en tid. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 11.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2005 Jeg har koblet 12V DC-DC omformeren bak forbruks hovedbryteren, så omformeren vil være spenningsløs når forbruks hovedbryter er lagt ut, og vil da ikke tømme batteriene mens båten ikke er i bruk. Det jeg tenkte på var om jeg burde ha separat bryter på omformeren i tillegg til forbruks hovedbryteren, for å spare strøm når vi ligger i ro i uthavn med forbruks hovedbryteren lagt inn. Når vi ligger i ro er laptopen (= kartplotteren) slått av, og hvis 12V DC-DC omformeren likevel trekker mye hvilestrøm ønsker jeg å koble den via en bryter, slik at vi ikke må lade batteriene unødvendig ofte. Jeg skal se om jeg finner esken til omformeren, og sjekke hvilestrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.