Jump to content

Strømforbruk for omformer til laptop

Havbris

Recommended Posts

Hva bruker en 12V DC-DC omformer i hvilestrøm, altså uten noe last tilkoblet, ca? Er det noe i det hele tatt?

Eksempel på 12V DC-DC omformer fra Clas Ohlson:

"32-5502

Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 6 utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm."

Jeg lurer på hvileforbruket fordi jeg har fastmontert en 12v DC-DC omformer i båten for å slippe lednings-rotet ved PC'en . Er det lurest å sette bryter på tilførselen til omformeren, mon tro? :seeya:

Hei

Alle slike omformere har et strømforbruk på tomgang. Dette skal være oppgitt i spesifikasjonene (åpne esken på Clas Ohlson og les i bruksanvisningen). Uansett hvor lavt dette er, så må du ha bryter på inngangen (PS husk at denne skal også tåle strømmen på maks forbruk).

Jeg har selv 2 stk 140Ah forbruksbatteri i min båt. I praksis har jeg da mye energi til rådighet. Men la oss si at din omformer bruker 8W på tomgang. Det er 0.67A på 12V, og vil holde i ca. 14 dager på mine to batteri uten landstrøm. Men ett 55Ah batteri vil være tomt på 2-3 dager. Og det bare på tomgang. Det er slike lave strømforbuk vi ikke tenker på til daglig. Men er du klar over at alle mulige ting du har i huset som alltid trekker strøm når de er avslått (TV, stereo, PC, kjøkkenutstyr med klokke, osv) bruker strøm for over 500kr i året bare ved å stå avslått? Så i båten, jeg anbefaler bryter på alle ting, og ihvertfall ikke koble noe direkte på batteriet utenom hovedstrømbryteren.

ovelaur

OK, var litt kjapp i den uttalelsen. :blush:

Har også endel utstyr koblet utenom hovedbryter. Dette er varmeapparat, ankervinsjer, baugpropell. Kunne ærlig talt også tenkt meg å ha kjøleskap koblet til en hovedbryter inne i kabinen slik at ingen bare kan spasere opp i båten min og skru av kjøleskapene når vi f.eks. er på handletur el.l.

Men det jeg mener er typisk elektronisk utstyr som tapper batteriet. Vil også tro at gassalarmsentralen ville tappe ut batteriene uten landstrøm etter en tid.

Jeg har koblet 12V DC-DC omformeren bak forbruks hovedbryteren, så omformeren vil være spenningsløs når forbruks hovedbryter er lagt ut, og vil da ikke tømme batteriene mens båten ikke er i bruk. :yesnod:

Det jeg tenkte på var om jeg burde ha separat bryter på omformeren i tillegg til forbruks hovedbryteren, for å spare strøm når vi ligger i ro i uthavn med forbruks hovedbryteren lagt inn. Når vi ligger i ro er laptopen (= kartplotteren) slått av, og hvis 12V DC-DC omformeren likevel trekker mye hvilestrøm ønsker jeg å koble den via en bryter, slik at vi ikke må lade batteriene unødvendig ofte.

Jeg skal se om jeg finner esken til omformeren, og sjekke hvilestrømmen. :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...