KOL70 Startet 24.August.2017 Del på Facebook Startet 24.August.2017 Ønsker å koble min gamle ankervinsj inn på en Sidepower fjernkontrollmottaker, men er usikker på om den er pluss- eller minusstyrt. Mottaker gir pluss signaler. Trodde den var minusstyrt og koblet inn 2 releer mellom mottaker og vinsj for å snu signal fra + til -. Har gjort dette for baugpropellen (QL, som jeg vet er minusstyrt) og det fungerer fint. Hører at det klikker i releene (de som jeg har koblet inn) når jeg trykker på fjernkontrollen, men vinsjen starter ikke. Det er to releer som hører til vinsjen (kombinert fotbryter og rele). Har byttet ut disse med nye (kjøpt på ebay), men intet liv i vinsjen hverken med nye eller gamle releer. Har vedlagt bilde av koblingsskjema for vinsjen. Er det noen som ut fra dette forstår hvordan Sidepower mottakeren skal kobles til vinsj-releeene? Er vinsjen pluss- eller minusstyrt? Sitér dette innlegget Link to post
KOL70 Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Lurer også på om det har betydning hvilken av de to punktene på hvert rele jeg kobler styrestrømmen inn på og hvilken jeg kobler til batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 I følge skjema på vinsjen er denne pluss styrt, og burde kunne kobles direkte til fjernkontroll uten releer imellom. Sitér dette innlegget Link to post
KOL70 Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Glimrende. Takk for svar. Begynte å få mistanke om det, da minusstyringen min hadde svært så liten effekt.. Har det noen betydning hvilket av de to punktene på hvert rele jeg kobler styrestrømmen til? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Ja, du skal koble deg til punktene som kommer fra bryter (de nederste forbindelsene på bildet). Sitér dette innlegget Link to post
KOL70 Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Problemet er at jeg er usikker på om tegningen stemmer overens med hvordan releene er montert i min båt. Vet ikke egentlig om punktene nederst på bildet er innerst eller ytterst hos meg. Releene er montert på innsiden av en vertikal vegg. Lurer derfor på om jeg kan ødelegge noe dersom jeg kobler signal på feil punkt (øverst på tegningen istedenfor nederst). Er det mulig å måle seg fram til hva som er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Om du kobler til feil kontakt på releet kan du kortslutte utgangen på fjernkontrollen da denne vil gå direkte til minus. Om du ser på releene vil det antagelig være en forbindelse mellom styrestrømskontaktene fra rele 1 til 2 og videre til minus. Fjernkontrollen skal da kobles til motsatte styrestrømskontakter Sitér dette innlegget Link to post
KOL70 Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Det er ikke koblet noe til styrestrømkontaktene idag. Vinsjen kan kun styres med fotbrytere slik det er koblet nå. Fotbryter og rele er en enhet. Styrestrømkontaktene er ikke merket på noen måte. Har sikring på + kabelen (til batteri +) fra mottakeren. Kanskje jeg burde ha sikringer på styrestrømkablene også? Får vel bare ta sjansen og gjøre et forsøk. Releene (med fotbryter) ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
KOL70 Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 (redigert) Nå fungerer det. Vinsjen var pluss styrt. Takker for gode svar. Forresten litt morsomt å finne nye releer/fotbrytere på ebay til en vinsj som gikk ut av produksjon i 1988. Redigert 28.August.2017 av KOL70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.