Jump to content

Lofrans Panther ankervinsj, pluss- eller minusstyrt?

KOL70

Recommended Posts

Ønsker å koble min gamle ankervinsj inn på en Sidepower fjernkontrollmottaker, men er usikker på om den er pluss- eller minusstyrt. Mottaker gir pluss signaler. Trodde den var minusstyrt og koblet inn 2 releer mellom mottaker og vinsj for å snu signal fra + til -. Har gjort dette for baugpropellen (QL, som jeg vet er minusstyrt) og det fungerer fint.

Hører at det klikker i releene (de som jeg har koblet inn) når jeg trykker på fjernkontrollen, men vinsjen starter ikke. Det er to releer som hører til vinsjen (kombinert fotbryter og rele). Har byttet ut disse med nye (kjøpt på ebay), men intet liv i vinsjen hverken med nye eller gamle releer.

Har vedlagt bilde av koblingsskjema for vinsjen. Er det noen som ut fra dette forstår hvordan Sidepower mottakeren skal kobles til vinsj-releeene? Er vinsjen pluss- eller minusstyrt? 

LofransPanther_skjema.jpg

Problemet er at jeg er usikker på om tegningen stemmer overens med hvordan releene er montert i min båt. Vet ikke egentlig om punktene nederst på bildet er innerst eller ytterst hos meg. Releene er montert på innsiden av en vertikal vegg. Lurer derfor på om jeg kan ødelegge noe dersom jeg kobler signal på feil punkt (øverst på tegningen istedenfor nederst). Er det mulig å måle seg fram til hva som er riktig?

Det er ikke koblet noe til styrestrømkontaktene idag. Vinsjen kan kun styres med fotbrytere slik det er koblet nå. Fotbryter og rele er en enhet. Styrestrømkontaktene er ikke merket på noen måte. Har sikring på + kabelen (til batteri +) fra mottakeren. Kanskje jeg burde ha sikringer på styrestrømkablene også? Får vel bare ta sjansen og gjøre et forsøk. Releene (med fotbryter) ser slik ut:

$_1.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...