Jump to content

Nytt akterspeil - alubåt

jma

Recommended Posts

Hei og hopp,

Jeg må bytte finerplata (som er pill råtten) i akterspeilet på en gammel alubåt.

Har en relativt stor jobb forran meg for å få ut den gamle plata,  da jeg må ta opp flere sveiser + fjerne masse bolter og nagler. Må løsne alt, inkl en alulist som ligger i overkant av plata, deretter løfte den opp (se bilder, kanskje lettere å forstå da).

Men... hva skal jeg bruke som ny plate?  Ser i USA at de bruker "marine grade plywood" - hva er norsk betegnelse på dette, og får jeg kjøpt det på vanlige byggvarehus?

Eller finnes det alternative materialer som ikke råtner? Plast, kompositt? 

20170816_190058.jpg

20170816_190051810375961.jpg

Kan jo tenkes at de kan brukes - har vært inne på tanken jeg også. Men i forhold til aluminium er jeg litt skeptisk/usikker... uten at jeg kan begrunne det med fakta. Men vet blandt annet at man ikke må finne på å bruke trykkimprignerte plank sammen med alu - det vil starte en kjemisk prosess som tar knekken på aluen.

Leste forresten tråden det var linket til, men det gjør meg jo egentlig bare enda mere usikker - da det ser ut som typen marine grade plywood nesten ikke er mulig å oppdrive her på berget.

Redigert av jma (see edit history)

hva med å lime sammen vanlig, tynnere kryssfiner med epoxy, og deretter sause inn med mer epoxy (spesielt endeflater og bolthull) ..?  

Vil jo neppe holde evig, men sikkert lenger enn den plata som er der nå har holdt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Til Jma:

Ja er litt å ha med i regnestykket når aluminium er brukt.

Husker da aluoverbygg ble montert på stålskrog, gikk jo det og.

Pakningsremser i mellom, rustfrie bolter , fiberringer på begge sider og rustfrie ringer.  

Forskallingsplatene er brukt i åresvis i regnvær her vest.

Står ofte lagret ute på byggeplassene.

Isolere en slik plate i rett tykkelse fra aluminiumen med et egnet "flytende" materiale? ja uten at det skjer en reaksjon i mellom da..

Tipper det er noen som vet...... 

Redigert av Gudrun (see edit history)

Sikkert mulig å lime sammen vanlig kryssfiner også. Skal sjekke hva lokale byggern har i sortimentet.

Den som sitter der nå har vært der siden båten var ny en gang på 60-tallet, så det tar jo noen år før den går i oppløsning.

Litt usikker på om jeg klarer å isolere en evt "usikker" plate godt nok, da den ligger delvis inni aluminiumen, samt at det over tid mulig blir bevegelser i materialene som igjen gnager hull på feks et lag epoxy.

Hei 

Har båten mistet noe styrke i akterspeilet siden du tokk ut platen ? 

Du kan eventuelt få en sveiser til og sveise noen vinkeljern på innsiden så sliper du finer 

Om den ikke har blitt svekket og akterspeilet føles stødig og grei ut

ville jeg droppa finerplata i akterspeilet og kun lagt ny plate i dørken/gulvet 

Du kan jo se på diamant plate de veier litt men funker knall ! 

Trønderbygger skrev for 3 timer siden:

Hei 

Har båten mistet noe styrke i akterspeilet siden du tokk ut platen ? 

Du kan eventuelt få en sveiser til og sveise noen vinkeljern på innsiden så sliper du finer 

Om den ikke har blitt svekket og akterspeilet føles stødig og grei ut

ville jeg droppa finerplata i akterspeilet og kun lagt ny plate i dørken/gulvet 

Du kan jo se på diamant plate de veier litt men funker knall ! 

Plata er ikke tatt ut enda. Men ser du videoen jeg posta, så skjønner du. Det er den som er hele akterspeilet.... Uten den er det kun knappe 1mm aluplate som er igjen (x2 vel og merke).
Plata i gulvet er forøvrig kastet på dynga for lengst.... her blir det full restaurering og polert aluminium :D

Tror ikke det er noen fare for korrosjon på aluminiumen fra en kryssfinerplate. Til trykkimpregnering brukes kobber (CU), det er nok det som gjør at trykkimpregnert virke ikke skal brukes i kombinasjon med aluminium. Jeg ville brukt kryssfiner med vannfast lim og film på begge sider, og sauset inn endeveden med en eller annen treolje for båtbruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...