jma Startet 24.August.2017 Link til dette innlegget Startet 24.August.2017 Hei og hopp, Jeg må bytte finerplata (som er pill råtten) i akterspeilet på en gammel alubåt. Har en relativt stor jobb forran meg for å få ut den gamle plata, da jeg må ta opp flere sveiser + fjerne masse bolter og nagler. Må løsne alt, inkl en alulist som ligger i overkant av plata, deretter løfte den opp (se bilder, kanskje lettere å forstå da). Men... hva skal jeg bruke som ny plate? Ser i USA at de bruker "marine grade plywood" - hva er norsk betegnelse på dette, og får jeg kjøpt det på vanlige byggvarehus? Eller finnes det alternative materialer som ikke råtner? Plast, kompositt? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Hei Eg har svært god erfaring med å bruka baderomsplater på akterspegl på nokre joller eg har. Jollene har vore ute i over ti år, og det er ikkje teikn til rote på platene. Ask Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 (redigert) marine grade plywood - sjøvannsbestandig finer nei, det har de nok ikke i vanlige byggevarehus, men det er en annen tråd her som handler om innkjøp av "båt finer", titt der. må du bruke finer? hva med rett og slett aluminium? se denne tråden Redigert 24.August.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
jma Svart 24.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Jeg må bruke noe alternativt materiale (i den delen som er skjult inne i aktern), den utvendige plata kan jeg godt lage i aluminium - men den plata som er på innsiden er ca. 2 - 3 cm tykk og like bred som båten, og jeg tror ikke jeg vil ikke vite hva en sånn plate i alu koster. Jeg sjekker tråden, takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Noen med erfaring i å bruke den røde forskalling platen? Matte ned og lime flere sammen til ønsket tykkelse. Men det er kanskje forsøkt av andre her? Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 24.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 (redigert) Kan jo tenkes at de kan brukes - har vært inne på tanken jeg også. Men i forhold til aluminium er jeg litt skeptisk/usikker... uten at jeg kan begrunne det med fakta. Men vet blandt annet at man ikke må finne på å bruke trykkimprignerte plank sammen med alu - det vil starte en kjemisk prosess som tar knekken på aluen. Leste forresten tråden det var linket til, men det gjør meg jo egentlig bare enda mere usikker - da det ser ut som typen marine grade plywood nesten ikke er mulig å oppdrive her på berget. Redigert 24.August.2017 av jma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 hva med å lime sammen vanlig, tynnere kryssfiner med epoxy, og deretter sause inn med mer epoxy (spesielt endeflater og bolthull) ..? Vil jo neppe holde evig, men sikkert lenger enn den plata som er der nå har holdt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gudrun Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 (redigert) Til Jma: Ja er litt å ha med i regnestykket når aluminium er brukt. Husker da aluoverbygg ble montert på stålskrog, gikk jo det og. Pakningsremser i mellom, rustfrie bolter , fiberringer på begge sider og rustfrie ringer. Forskallingsplatene er brukt i åresvis i regnvær her vest. Står ofte lagret ute på byggeplassene. Isolere en slik plate i rett tykkelse fra aluminiumen med et egnet "flytende" materiale? ja uten at det skjer en reaksjon i mellom da.. Tipper det er noen som vet...... Redigert 24.August.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 24.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Sikkert mulig å lime sammen vanlig kryssfiner også. Skal sjekke hva lokale byggern har i sortimentet. Den som sitter der nå har vært der siden båten var ny en gang på 60-tallet, så det tar jo noen år før den går i oppløsning. Litt usikker på om jeg klarer å isolere en evt "usikker" plate godt nok, da den ligger delvis inni aluminiumen, samt at det over tid mulig blir bevegelser i materialene som igjen gnager hull på feks et lag epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Hei Har båten mistet noe styrke i akterspeilet siden du tokk ut platen ? Du kan eventuelt få en sveiser til og sveise noen vinkeljern på innsiden så sliper du finer Om den ikke har blitt svekket og akterspeilet føles stødig og grei ut ville jeg droppa finerplata i akterspeilet og kun lagt ny plate i dørken/gulvet Du kan jo se på diamant plate de veier litt men funker knall ! Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 24.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 (redigert) Mulig det er noen misforståelser rundt hva jeg ønsker å gjøre.... Skum gjennom denne videoen, så ser dere :) (Det holder vel egentlig å se bildet som vises før man trykker play) Bakpartiet på min båt er ganske identisk med den i videoen. Redigert 24.August.2017 av jma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 24.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Trønderbygger skrev for 3 timer siden: Hei Har båten mistet noe styrke i akterspeilet siden du tokk ut platen ? Du kan eventuelt få en sveiser til og sveise noen vinkeljern på innsiden så sliper du finer Om den ikke har blitt svekket og akterspeilet føles stødig og grei ut ville jeg droppa finerplata i akterspeilet og kun lagt ny plate i dørken/gulvet Du kan jo se på diamant plate de veier litt men funker knall ! Plata er ikke tatt ut enda. Men ser du videoen jeg posta, så skjønner du. Det er den som er hele akterspeilet.... Uten den er det kun knappe 1mm aluplate som er igjen (x2 vel og merke). Plata i gulvet er forøvrig kastet på dynga for lengst.... her blir det full restaurering og polert aluminium :D Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Tror ikke det er noen fare for korrosjon på aluminiumen fra en kryssfinerplate. Til trykkimpregnering brukes kobber (CU), det er nok det som gjør at trykkimpregnert virke ikke skal brukes i kombinasjon med aluminium. Jeg ville brukt kryssfiner med vannfast lim og film på begge sider, og sauset inn endeveden med en eller annen treolje for båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 25.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Du har sikkert rett i det Sjøvind. Jeg skal gjøre litt mere research, men det er ikke så mye å velge i her. Ser ut som mange av de store byggevarehusene kjøper fra samme leverandør, og ordet Kina eller Kinesisk går igjen...og igjen...og igjen, og da pleier kvaliteten å være deretter dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.