Fjord21DC Startet 24.August.2017 Del på Facebook Startet 24.August.2017 (redigert) Hei, har kjøpt meg TV (FInlux 22 LED), men ønsker en permanent installasjon av strøm (12V) i stedet for å bruke sigarettpluggen som følger med TV`n. Det er kun sigarettplugg som følger med ved bruk på 12V. Har demontert sigarettkontakten og spørsmålet er hvilken leder som er negativ og hvilken som er positiv? Kan ikke teste på TV`n uten å vite polariteten. Hvordan kan jeg enklest finne ut av dette eller måle med et multimeter? Kabel til ytre kontakt har påført skrift som normalt betyr + kabel.. Redigert 24.August.2017 av Fjord21DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Tuppen er pluss Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Takk, jeg vet også at tuppen (senter) normalt er + i et 12V sigarettuttak, men det er rart at kabel til tuppen da ikke har påført skrift.. Har alltid hørt at kabel med skrift er + kabel.. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Fjord21DC skrev 7 minutes ago: Takk, jeg vet også at tuppen (senter) normalt er + i et 12V sigarettuttak, men det er rart at kabel til tuppen da ikke har påført skrift.. Har alltid hørt at kabel med skrift er + kabel.. Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Er det slik at du mener denne kabelen kan være feilkoblet fra produsenten, og du ønsker da at noen her kan hjelpe deg å enten bekrefte eller avkrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Ikke tenkt så mye på hva sommer hva og merking. Dette er en standard sigarettennerplugg, og der er pluss i midten. Har samme selv og vet at den virker i standard tenner utgang. Om du er usikker så måler du bare stikk i båten din med et multimeter for å verifisere pluss og minus. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 X10an skrev 25 minutes ago: Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Er det slik at du mener denne kabelen kan være feilkoblet fra produsenten, og du ønsker da at noen her kan hjelpe deg å enten bekrefte eller avkrefte dette? Neida, betviler ikke produsenten. Er bare interessert i å finne ut polariteten og tenker bare høyt egentlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Kjellg skrev 10 minutes ago: Ikke tenkt så mye på hva sommer hva og merking. Dette er en standard sigarettennerplugg, og der er pluss i midten. Har samme selv og vet at den virker i standard tenner utgang. Om du er usikker så måler du bare stikk i båten din med et multimeter for å verifisere pluss og minus. Takk, enig med deg.. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Du fikk vel også med en nettadapter for 220V ? Da er det vel bare å plugge denne i veggen, og måle ut hvor du har pluss og minus på andre enden. Da vet du i hvert fall hvilke pinner som skal ha pluss og minus på 12 V kabelen. Da bruke du multimeteret og summer deg frem til hvilken leder som går til hvilken pin. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Kjellg Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Christel III skrev 3 minutes ago: Du fikk vel også med en nettadapter for 220V ? Da er det vel bare å plugge denne i veggen, og måle ut hvor du har pluss og minus på andre enden. Da vet du i hvert fall hvilke pinner som skal ha pluss og minus på 12 V kabelen. Da bruke du multimeteret og summer deg frem til hvilken leder som går til hvilken pin. Han har allerede vist på bildene hva som er pluss og minus pinner. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Kjellg skrev for 1 time siden: Han har allerede vist på bildene hva som er pluss og minus pinner. Da har han jo svart på eget spørsmål:-) (Jeg tolket det dithen at han trodde det var slik som han hadde skissert på bildene, og faktisk ba om hjelp til å kunne verifisere det). Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Spørsmålet gjelder ikke 4-pin kontakten. Den vet jeg polariteten på, men selve pluggledningene (kontaktene i sigarettuttaket).. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Fjord21DC skrev for 2 timer siden: Takk, jeg vet også at tuppen (senter) normalt er + i et 12V sigarettuttak Det virker for meg som du allerede har svart på dette spørsmålet selv også? Jeg kan uansett bekrefte at det er nettopp slik. "Pinsetten" på utsiden er minus, og den S-formede "fjæra" i midten er pluss. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Hvis ikke tuppen var pluss så kunne man ikke brukt den i noe vanlig sigarett -tenner uttak. Ville vært mildt sagt hårreisende ?. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 (redigert) her er en bra kontakt til TV`n istedenfor sig pluggen. https://www.google.se/search?q=2+pin+connector+IP68&tbm=isch&imgil=fxe_99VLy4ffLM%3A%3BWApXrr23M9SAxM%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.aliexpress.com%252Fprice%252F2-pin-power-connector_price.html&source=iu&pf=m&fir=fxe_99VLy4ffLM%3A%2CWApXrr23M9SAxM%2C_&usg=__cdqF1EvKyj_2qPPuH5cOsgLOTvE%3D&biw=1126&bih=720&ved=0ahUKEwiBi7ak6e_VAhWjK5oKHamOApsQyjcIQg&ei=9b-eWcG8FaPX6ASpnYrYCQ#imgrc=fxe_99VLy4ffLM: Redigert 24.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chris284 Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 X10an skrev for 12 timer siden: Jeg kan uansett bekrefte at det er nettopp slik. "Pinsetten" på utsiden er minus, og den S-formede "fjæra" i midten er pluss. VIlle heller kalt det for klype enn "pinsett". Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
X10an Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Chris284 skrev 11 minutes ago: VIlle heller kalt det for klype enn "pinsett". Du har helt rett her Chris284. Det er selvfølgelig en klype :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Jeg koblet nettopp opp en Finlux 24" TV og kan også bekrefte at tuppen(Fjæra) er + Tok bare sjansen når jeg kobla jeg Det er som regel senter som er + på alt som skal i et sigarett-tenner uttak, så ingen grunn til at det skulle være annerledes her. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lindita Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Hei I sigarettennerpluggen sitter det en sikring. Dette er en del av polvendingsvernet. Monter denne sikringen, helt inntil sigarettennerkontakten. Erfaring. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Takk for tips. Kan jeg kjøre en vanlig bladsikring, typisk 3amp? Husker ikke str på den originale sikringen i farta. Den som satt det havnet nemlig i søppelbøtta.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 VannTro skrev for 3 timer siden: Jeg koblet nettopp opp en Finlux 24" TV og kan også bekrefte at tuppen(Fjæra) er + Tok bare sjansen når jeg kobla jeg Det er som regel senter som er + på alt som skal i et sigarett-tenner uttak, så ingen grunn til at det skulle være annerledes her. Bra, da kjører jeg på det.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Holdt på å si noe om å åpne slike plugger. Av og til så kan det være noe elektronikk inne i dem, særlig om tingen kjører på annen spenning en 12v. Kan være lett å ødelegge om man må bruke noen "knep" for å åpne dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 24.August.2017 Del på Facebook Svart 24.August.2017 Originalsikringen er 5A Espen Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 24.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2017 Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.