Jump to content

Polaritet, sigarettplugg til Finlux TV..

Fjord21DC

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg TV (FInlux 22 LED), men ønsker en permanent installasjon av strøm (12V) i stedet for å bruke sigarettpluggen som følger med TV`n. Det er kun sigarettplugg som følger med ved bruk på 12V. Har demontert sigarettkontakten og spørsmålet er hvilken leder som er negativ og hvilken som er positiv? Kan ikke teste på TV`n uten å vite polariteten. Hvordan kan jeg enklest finne ut av dette eller måle med et multimeter? Kabel til ytre kontakt har påført skrift som normalt betyr + kabel..

IMG_4973.JPG

IMG_4970.JPG

IMG_4971.JPG

IMG_4972.JPG

111111.jpgjj.jpg.07510b10d8e44697634d1600a9d9bb40.jpg

Redigert av Fjord21DC (see edit history)
Fjord21DC skrev 7 minutes ago:

Takk, jeg vet også at tuppen (senter) normalt er + i et 12V sigarettuttak, men det er rart at kabel til tuppen da ikke har påført skrift..

Har alltid hørt at kabel med skrift er + kabel..

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt.

Er det slik at du mener denne kabelen kan være feilkoblet fra produsenten, og du ønsker da at noen her kan hjelpe deg å enten bekrefte eller avkrefte dette?

X10an skrev 25 minutes ago:

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt.

Er det slik at du mener denne kabelen kan være feilkoblet fra produsenten, og du ønsker da at noen her kan hjelpe deg å enten bekrefte eller avkrefte dette?

Neida, betviler ikke produsenten. Er bare interessert i å finne ut polariteten og tenker bare høyt egentlig..

Kjellg skrev 10 minutes ago:

Ikke tenkt så mye på hva sommer hva og merking. Dette er en standard sigarettennerplugg, og der er pluss i midten. Har samme selv og vet at den virker i standard tenner utgang. Om du er usikker så måler du bare stikk i båten din med et multimeter for å verifisere pluss og minus.  

Takk, enig med deg..

Du fikk vel også med en nettadapter for 220V ?

Da er det vel bare å plugge denne i veggen, og måle ut hvor du har pluss og minus på andre enden. Da vet du i hvert fall hvilke pinner som skal ha pluss og minus på 12 V kabelen. Da bruke du multimeteret og summer deg frem til hvilken leder som går til hvilken pin.

Mvh
Simon

Christel III skrev 3 minutes ago:

Du fikk vel også med en nettadapter for 220V ?

Da er det vel bare å plugge denne i veggen, og måle ut hvor du har pluss og minus på andre enden. Da vet du i hvert fall hvilke pinner som skal ha pluss og minus på 12 V kabelen. Da bruke du multimeteret og summer deg frem til hvilken leder som går til hvilken pin.

Han har allerede vist på bildene hva som er pluss og minus pinner. 

Fjord21DC skrev for 2 timer siden:

Takk, jeg vet også at tuppen (senter) normalt er + i et 12V sigarettuttak

Det virker for meg som du allerede har svart på dette spørsmålet selv også?

Jeg kan uansett bekrefte at det er nettopp slik. "Pinsetten" på utsiden er minus, og den S-formede "fjæra" i midten er pluss.

Jeg koblet nettopp opp en Finlux 24" TV og kan også bekrefte at tuppen(Fjæra) er +

Tok bare sjansen når jeg kobla jeg :giggle: Det er som regel senter som er + på alt som skal i et sigarett-tenner uttak, så ingen grunn til at det skulle være annerledes her.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev for 3 timer siden:

Jeg koblet nettopp opp en Finlux 24" TV og kan også bekrefte at tuppen(Fjæra) er +

Tok bare sjansen når jeg kobla jeg :giggle: Det er som regel senter som er + på alt som skal i et sigarett-tenner uttak, så ingen grunn til at det skulle være annerledes her.

Bra, da kjører jeg på det..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...