
Nybegynner1
Heisann!
Tenkte det kunne være artig å starte opp en tråd der jeg deler det som er verdt å dele (og ikke verdt) om min egen båt, for min egen del og andre som måtte fatte noe interesse av det!
Bilde av båten (14 ft) slik jeg fant den i skogen. Fortryllet av den ved første øyekast ga jeg meg ut på ferden etter å finne eieren, hele to minutters gange til nærmeste husstand var innsatsen som måtte til for å finne'n. Heldigvis for meg var han interessert i å kvitte seg med den, da kona hans mente han "Burde ha sagd den opp å kasta'n på dynga for mange år siden." hehe
Som bildet viser hadde båten ligget på land i ca 10-15 år. Før perioden på land lå den i vannkanten å slo i noen steiner som resulterte i hull i skroget, nærmere bestemt to stykker. To hull som måtte tettes for å frakte den vekk ettersom den lå i foten av en lang skråning, med kun vannveien som eneste andre alternativ. (evt. helikopter, men i mangel av dette ble det bare med ønsket). Hullene ble enkelt å greit tettet med glassfibersparkel i håp om at det skulle gjøre jobben. Iallefall så den kunne flyte helt til nærmeste båtrampe, noe den heldigvis gjorde. Ferden til båtrampen skulle foregå nedover en småsterk strøm (en strøm hvor jeg nå kommer opp med 30hk, enn dog ikke i en forrykende hastighet). Med to personer, en plankebit og den ene åra som ikke hadde råtna helt over enda (trodde vi) la vi oss i vei nedstrøms. Førstemann glapp plankebiten etter ca 30m, deretter gikk åra i vannet, skal sies at roeren nesten fulgte etter da plutselig all motstand fra åra forsvant i det en hel åre ble til to. Full av latter seig vi sakte nedstrøms da den værste strømmen allerede var forsert. Sakte men sikkert duppa vi nærmere land (liten innsjø hvor vi enkelt kunne svømt i land, var aldri i noen fare) å første turen i ny båt var en suksess!
Etter nærmere inspeksjon via noen skruehull i avstiverene som går langs med bunn, viste det seg å være råttent i alle avstiverene. År uten vedlikehold og stell hadde gjort sitt, slik at alle måtte skiftes dersom det skulle være noe vits i å tenke tanken på noe annet enn å "Sage'n opp".
Den midterste ble tatt ut på denne måten. De fire andre ble tatt ut innenifra. Årsaken til at jeg valgte å ta ut den midterste ved å snu båten var så jeg skulle slippe å "ta hull på" luftlommen støpt inn i båten forut, under "panseret" (blir sikkert kjent med de riktige ord og navn på saker å ting etterhvert hehe).
I valget av avstivere ville sikkert aluminium vært både sterkere samt mye lettere enn imprignert plank, men det er ikke akkurat hyllevare.
Skal forøvrig nevnes at det er første gang jeg har håndtert både glassfiber, polyester og båt. Læringskurven har vært bratt og lang, men i mine øyne absolutt verdt det!
Videre ble det ikke tatt så mange bilder ettersom glassfiberen var ferdig lagt, pusset og lakkert.
Båten ble så pusset ned og lakkert opp på nytt, deretter bunnstoff.
Skal være første til å innrømme at arbeidet under båten ikke er gjort med fokus på pent, men funksjonelt. Må tross alt ha noe å gjøre seinere å :)
Fortsatt mye igjen å gjøre på finishen, dashbordet er midlertidig, rattet skal pusses opp og båten trenger en runde med puss og ny maling etterhvert for en glattere overflate.
Siden bildet er tatt er ruten polert mye blankere, fortsatt med en liten gultone. Den gamle wiremekanismen er brukt om igjen med nye trinser og fjærer.
Båten har nå en kortstammet 30hk to-takter, går greit opp i plan men man merker at båten er utrolig tung. Har veid båten til 500kg med motor. Gjør ca 21 knop.