X10an
ivar skrev for 2 timer siden:det som kan skje med oppvippet motor i kulde er at når man vipper ned for å kjøre så er motoren kaldere enn vannet , slik at det feks dannes slush/is i vanninntaket.
Opplevde det selv på en yamaha 40hk, da begynte temp lampa å lyse etter kort tid. Men isen tinte etter kort tid så da var det bare å starte opp og kjøre videre
Dette kan vel like gjerne ha vært en iskald powerhead som tettet seg til? Er langt fra sikkert dette ikke ville skjedd med nedsenket motor også.
Jeg har holdt på med båter i lang tid, og har jobbet på noen hundre utenbordsmotorer. Min erfaring er at tæring i kanaler er et langt langt større problem enn frostspreng. Jeg har nemlig aldri, verken sett selv eller hørt om, en frostsprengt utenbords. Men når sant skal sies så er det langt mellom kunder som har benyttet båten aktivt vinterstid, så min _direkte_ erfaring med annet enn vinterlagring etter ferskvannskjøring er ikke særlig stor.... Selv ville jeg definitivt tiltet opp, både sommer og vinter.