Jump to content

Slippmiddel Norslipp 9860 - Formstøpe epoxy mot hekken.

Mizar

Recommended Posts

Jeg har snart ferdigbygget en ankerkasse til Sagaen min (snekke). Den lages av polyuretanplater dekket med glassfiberarmert epoxy (kaldbaking). Den formstøpes rett mot hekken til slutt.

Kassa er grovstøpt mot hekken fra før, men det ble ikke så nøyaktig på første forsøk. Da dekket jeg hekken med plast og vætet duk i epoxy, og klemte dette inntil hekken.

Plasten løsnet fint den, men den hadde vært litt ujevn så det ble ikke perfekt. Deretter har jeg "baket" videre på kassa  og den er nå ferdig. Så gjelder det å få til perfekt passform mot hekken på snekka, siste sjanse.

Jeg skal legge det siste laget med epoxyvætet duk rett på kassa, og dette presses så inntil hekken mens det er vått.  Når det  herder, ser jeg for meg at passformen bør bli perfekt.

Spørsmål 1. Jeg har en liten flaske Norslipp 9860, men finner ikke bruksanvisning så lett. Det er et stoff som normalt brukes ved polyesterstøping, kan det brukes med epoxy?

I såfall: Kan jeg smøre dette stoffet rett på den gamle gelcoat overflaten på båten, og få kassa til å slippe etterpå??? Slippmiddelet skal visstnok kunne fjernes med vann til slutt.

(Jeg har en mistanke om at det ikke er så enkelt siden jeg støper med epoxy. -Håper noen kan bekrefte eller avkrefte dette)

Spørsmål 2.  Enten det er slippmiddel på hekken, eller jeg har dekket den med plast, lurer jeg på om jeg kan legge et lag med gelcoat aller først, før den våte epoxen klemmes inntil dette?

Da, kommer det  vætet glassfiberduk som presse inntil våt gelcoat. Tanken er da at hvis jeg får dette til å slippe,

skal jeg stå igjen med en ferdig herdet glassfiberduk som har herdet gelcoat på overflaten, og med perfekt passform...:clap:

Men så var det hva som kan gå galt da...? :confused: Jeg takker på forhånd for eventuelle advarsler - eller gode tips om hvordan dette best kan gjøres!

Plan B er altså å dekke hekken til med plast og klemme kassa inntil plasten, sammen med siste lag av vætet epoxy/duk på kassa. Men det blir ikke like perfekt...

Hvis jeg dekker til med plast, kan jeg da kanskje  "male" rett på plasten på hekken med gelcoat først, før jeg klemmer kassa inntil? -Og vil det slippe?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Siden ingen har svart ennå, skal jeg bare spisse spørsmålene mine litt, vet du svaret på ett av dem, er det bare å svare:

-Kan slippmiddel for polyester støp også brukes som slippmiddel med epoxystøp?

-Kan man stryke slippmiddel (Norslipp 9860) rett på skrogets gamle gelcoat, og få epoxsystøp mot dette til å slippe?

-Kan jeg stryke gelcaot først, rett på slippmiddelet og få det til å slippe?

Kan jeg legge våt epoxyduk rett på et lag med våt gelcoat?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg later ofte som om jeg kan noe om epoxy, men slippmiddeldelen kjenner jeg ikke til. Fant jo dataarket til middelet ditt, og det står at det er til polyester. West Systems har et slippmiddel fra samme produsent (?) med annet navn, som de selger til polyester, og sier i en bisetning "eller epoxy", så du kan kanskje ringe dem? Kanskje fordi du strengt tatt skal "slippe" gelcoat og ikke polyester eller epoxy. Merk at slippmiddelen til West Systems ikke het Norslipp 9860, men noe mer ullent og omtrentlig: https://www.westsystem.no/p/16950/polysystem-norslipp-slippmiddel--250-ml

Mener de også skriver i "slik gjør du": "først voks, så slippmiddel, deretter gelcoat og så laminere". Ellers støtter jeg Karl Norge sitt forslag om å teste litt, og evt dele :)

Jeg bruker matplast / clingfilm når jeg skal ha slipp rett på epoxy, men det blir ikke helt perfekt og egner seg nok ikke til proff finish. Skulle jeg gjettet, ville jeg tro enhver form for silikon- eller voksbasert hinne kan brukes til epoxy, men det er jo så vidt jeg forstår gelcoaten du egentlig vil slippe. I så fall kan du nok bruke den du har eller alt annet som selges hvor det står at fremgangsmåten er "gelcoat før laminat" :)

Men ta for all del: alt jeg sier, har sagt, og kommer til å si med en spade salt. Jeg bare gjetter og liker å teste ut :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Ser ut til at jeg får teste litt ja, grunnen tila t jeg spør er jo mest det at jeg ikke vil ha ankerkasse permanent sveiset fast til hekken. Det må  kunne dmeonteres, syns jeg.  Takk til dere som har svart så langt, er det noen som vet mer, så kom igjen...

Jeg skal ta et bilde og fortelle hvordan det ble til slutt dette her. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...