Gew77 Startet 26.August.2017 Link til dette innlegget Startet 26.August.2017 På min Birchwood TS44 er det ikke sil på kjølevannsinntakene. Det står to Caterpilllar 3208 i kjelleren. Skal snart bytte alle skroggjennomføringer. Tenker da å sette på sil. Men er det ok? Det er ikke slik at det kommer mindre vann inn med silen? Og silens åpninger skal være mot baug? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.August.2017 Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Ja ville montert sil. Åpning mot baug ja, ellers får du dårlegare kjøling(sjølverfart) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 26.August.2017 Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Det viktige er vel å ha sjøvannsfilter inne i båten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gew77 Svart 26.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Har filter, men det blir liggende mye tang og gress der.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 26.August.2017 Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Hulda har ikke sil heller. Da kan jeg stake opp innløpene. Har strainere for å fjerne det som blir sugd inn. MAO full kontroll. Hadde på tidligere båt problem fordi et plastflak sugde seg fast i silen. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 26.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 @Hulda så du vil anbefale at jeg lar det være som det er? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 26.August.2017 Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Hvis du titter på 'bygging av Hulda' ser du hvordan det er hos meg. To innløp, og begge kan stakes innenfra. Får en del gress og maneter i Danmark. Ellers greit. Selv Danmark er håndterbart. Tar 20 minutter å rense sila. Jeg vil ikke ha utvendig rist. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 26.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Da tror jeg at jeg fortsetter med samme løsning som nå. Hos meg er sjøvannsfiltrene skrudd ned via et strakt rør ned på kuleventilene. Slik at man ser rett ned og kan stake opp. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Roger jo Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Fornuftig , "Sil " forbinder jeg med snekke uten filter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pipe Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Jeg monterte siler på min båt da jeg var lei av å få seler inn med kjølevannet. Mulig dette bare er ett lokalt problem her i yttre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Mulig du har for stort inntak, pipe;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 En av shuttle tankerne jeg jobbeet på fikk faktisk en sel inn i STL rommet via et inntak så sel er avsolutt et risikomoment☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 På redningsskøyten på Hjellestad har vi fått inn både måker og makrell :) Men støtter Hulda! Ingen sil og filter i linje fra ventilen, det funker krutt! Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 (redigert) Vi er nok flere som har fått saker i sjøvannsfiltrene på den båten Kyrholmen. Staket ut en klase med tang en gang, og det forsvant rett inn i filteret på den andre maskinen. Ingen som tenkte på å stoppe begge. På min båt står det en lang bronsesylinder direkte over kuleventilene på inntakene. Lokket er rett over vannlinjen. Står et perforert innerrør som fungerer som sil. Kan se rett ut gjennom skroget når jeg tar av lokket Redigert 28.August.2017 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 I litt større fart - som trådstarters båt kan gå i - vil vel sil riktig vei bidra til å dytte vann inn i systemet. På full fart går det veldig mye vann igjennom slike motorer, og uten sil vil vel nesten strømningene forbi gjennomføringen suge vann ut av gjennomføringen? Eller er jeg helt på viddene nå? Det blir jo ikke så farlig i rolig fart, men båten kan jo skuffe unna litt. Jeg ville montert sil... med åpningene forover. Men ikke en slik sil som lar vannet skli forbi med åpninger begge veier. Men mulig mitt argument kommer av manglende kunnskaper om vannstrømningene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.