Jump to content

Lewmar ankervinsj CRW 400W fra Maritim, erfaring?

Lenasmartin20

Recommended Posts

Satt å funderte litt på denne selv, men har ikke funnet noen gode tester. 

Noen steder står det opp til 25 fots båt og andre 30. Skal håndeter ett 15kg anker. Største ankepunktet er 6mm ankerline som jeg synes er lite på min 30foting.

Men ser det er MYE å spare på ebay og amazon

Her f.eks.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00EVIP6U6/ref=mp_s_a_1_13?ie=UTF8&qid=1503955565&sr=8-13&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=lewmar+windlass

235dollar med frakt. Blir jo ca 2500 med mva

Så den var veldig billig på ebay ja!  Har jo en relativt stor båt, 27 fot og ca 2,5 tonn, men nå bruker jeg båten stort sett frem og tilbake til en hytte der den ligger ved brygge, og endel dagsturer da jeg bare ligger 5-6 timer oppdregget, (aldri i full storm :smiley: ) Syntes det er litt bortkasta å svi av 15 lapper på en ankervinsj, som jeg egentlig ikke har bruk for men 2-3 på denne er jo innafor!

Generelt, når det står oppgitt "passer opp til" en viss størrelse så bør man holde seg godt under. Ligger noen videoer på youtube der man kan se innmaten og funksjonen, så er det litt lettere å bedømme selv. Denne er nok ment som kaffedreggvinsj på mindre båter.

Ang. tau så er egenskaper man ønsker i et ankertau høy bruddstyrke og tyngde(evt. strekk), med 6mm tau får man ikke tyngde og man må velge mellom lav bruddstyrke eller lite strekk. Det ser også ut til at trommelen bare rommer snaut 35 meter med 6mm tau, så ingen mulighet til å overkompensere med mye scope.

Ville aldri engang vurdert denne til min båt(7m / 1800kg), men kanskje som en skikkelig luksus til jolla (4,5m/400kg).

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Det vil nok hjelpe endel med en daumann på, en bit kjetting mot ankeret er nok heller ikke dumt, men da må det monteres slik at man har vinsjen et stykke vekk fra ankerrulla, evt dra inn de siste meter for hånd. Vekta er neppe noe problem, det er ikke kraften det mangler på her, det er taukapasiteten på trommelen som er problemet. 

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...