Lenasmartin20 Startet 28.August.2017 Link til dette innlegget Startet 28.August.2017 Hei! Noen som har erfaring med eller hørt noe om denne ankervinsjen? https://www.maritim.no/lewmar-ankervinsj-crw# Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Satt å funderte litt på denne selv, men har ikke funnet noen gode tester. Noen steder står det opp til 25 fots båt og andre 30. Skal håndeter ett 15kg anker. Største ankepunktet er 6mm ankerline som jeg synes er lite på min 30foting. Men ser det er MYE å spare på ebay og amazon Her f.eks. https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00EVIP6U6/ref=mp_s_a_1_13?ie=UTF8&qid=1503955565&sr=8-13&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=lewmar+windlass 235dollar med frakt. Blir jo ca 2500 med mva Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Så den var veldig billig på ebay ja! Har jo en relativt stor båt, 27 fot og ca 2,5 tonn, men nå bruker jeg båten stort sett frem og tilbake til en hytte der den ligger ved brygge, og endel dagsturer da jeg bare ligger 5-6 timer oppdregget, (aldri i full storm ) Syntes det er litt bortkasta å svi av 15 lapper på en ankervinsj, som jeg egentlig ikke har bruk for men 2-3 på denne er jo innafor! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Generelt, når det står oppgitt "passer opp til" en viss størrelse så bør man holde seg godt under. Ligger noen videoer på youtube der man kan se innmaten og funksjonen, så er det litt lettere å bedømme selv. Denne er nok ment som kaffedreggvinsj på mindre båter. Ang. tau så er egenskaper man ønsker i et ankertau høy bruddstyrke og tyngde(evt. strekk), med 6mm tau får man ikke tyngde og man må velge mellom lav bruddstyrke eller lite strekk. Det ser også ut til at trommelen bare rommer snaut 35 meter med 6mm tau, så ingen mulighet til å overkompensere med mye scope. Ville aldri engang vurdert denne til min båt(7m / 1800kg), men kanskje som en skikkelig luksus til jolla (4,5m/400kg). Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Rikki Tikki Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Merker at jeg selv ble lysten på denne. Problemet må vel være at man ikke har kjetting(lodd) på ankeret som holder det nede, men om man fester på det ved behov så vil den vel fungere utmerket i godvær? Så kan jeg altids ha en paraply i backup? Båten min er en såkalt 24 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 bør vel ikke være noe i veien for å montere en kjettingstump i enden ville jeg tro! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Det star maks vekt på anker 16 kilo. Om man velger kjetting får man vel reduse tilsvarende vekt på anker, men ideen er jo god. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Skal ikke se bort ifra at jeg kjøper denne i vinter. Først må jeg sette i gang med badeplattformen, så får jeg se hva slags løsning jeg vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Lewmar regnes i hver fall blant kvalitetsmerkene blant vinsjleverandører. De er tradisjonelt ganske dyre i innkjøp men har vel da også solid utførelse. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Det vil nok hjelpe endel med en daumann på, en bit kjetting mot ankeret er nok heller ikke dumt, men da må det monteres slik at man har vinsjen et stykke vekk fra ankerrulla, evt dra inn de siste meter for hånd. Vekta er neppe noe problem, det er ikke kraften det mangler på her, det er taukapasiteten på trommelen som er problemet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.