hakonrk Startet 28.August.2017 Link til dette innlegget Startet 28.August.2017 Jeg kunne tenke meg å kjøpe en servicemanual til min Yamaha påhengsmotor. Jeg finner den på https://www.yamahapubs.com/, både papirversjonen og nedlastbar, men de selger kun til folk bosatt i USA. Fant en på eBay som selger papirversjonen (brukt), men likte dårlig at eBay legger på "import taxes" i tillegg til frakt, noe som er bare tull siden dette er en bok og derfor ikke er avgiftsbelagt. Tok kontakt med forhandleren som solgte meg båten og påhengeren, men de solgte ikke manualer. Noen som vet hvor i Norge jeg kan få kjøpt servicemanualer for Yamaha? Det må da være mulig? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 De offisielle service manualene har delenummer, og kan bestilles av en hvilken som helst forhandler av Yamaha. At forhandleren ikke selger manualer, er altså bare tull, og viser kun at de er vanskelige. Du skal jo i utgangspunktet ta kontakt med forhandler, men ettersom det ikke har vært noen suksess, kan du forsøke å ta kontakt med Yamaha direkte for å se om de kan hjelpe deg, eventuelt sende deg videre til en forhandler som faktisk er innstilt på å hjelpe. Yamaha Motor Scandinavia Sjøskogenveien 5 Pb 13 1429 Vinterbro Tlf : 64 97 94 00 Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 28.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Takk for svar, jeg prøver å kontakte Yamaha i morgen. De som solgte meg båten mener tydeligvis at å selge servicemanualer resulterer i færre kunder for serviceverkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 (redigert) Og det kan jo godt være at Yamaha Norge er av samme oppfatning, det er faktisk ikke helt uvanlig i både bil- og båtbransjen at de ikke ønsker at kundene skal reparere ting selv. Uansett, får du tak i delenummeret, så skal du kunne bestille dette hos forhandleren, så fremt forhandleren ikke er helt bak mål. Delenummer for Yamaha begynner så vidt jeg vet med LIT-xxxxxx for "litteratur". Hvilken motor er det snakk om ? Redigert 28.August.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 28.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Yamaha F115B. Manualen har delenummer LIT-18616-03-54, i følge yamahapubs.com. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 28.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 (redigert) Det er forresten ingenting feil med motoren, det er bare et par servicepunkter som, i følge Owner's Manual, skal utføres av verksted, men som virker veldig enkle, og jeg vil gjerne utføre dem selv. Kan f.eks. ikke skjønne hvorfor man ikke skal kunne inspisere de interne anodene selv. Det er vel bare å skru dem ut med vanlig hexpipe, og stramme med riktig moment når de settes tilbake? Owner's Manual gir ingen info om dette, siden det er noe man ikke skal gjøre selv. Redigert 28.August.2017 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Ikke 100% samme motor, men mye likt..: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 9 hours ago, ivar said: Ikke 100% samme motor, men mye likt..: Takk, jeg har også funnet PDF av servicemanualen til forgjengeren til F115B (F115A), så den er kanskje god nok? Ringte forresten Yamaha, og der ble faktisk samtalen automatisk avsluttet(!!) når jeg trykket "1" for privatperson i innringersystemet. Fikk bare automatisk beskjed om å kontakte en forhandler. Helt utrolig dårlig kundeservice. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Så langt samme svar fra alle forhandlere: "Vi selger ikke servicemanualer". Neste gang jeg skal bytte båt skal jeg definitivt sjekke de ulike motorprodusentene og holde meg langt vekk fra de som behandler kundene sine like dårlig som Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 såpass... fant forresten manualen her, og de sender utenlands står det: https://www.perfprotech.com/yamaha-f115b-lf115b-service-manual-lit-18616-03-54/product/823041#/s/YAM|~OUT//LIT-18616-03-54/1 Sitat Fant en på eBay som selger papirversjonen (brukt), men likte dårlig at eBay legger på "import taxes" i tillegg til frakt, noe som er bare tull siden dette er en bok og derfor ikke er avgiftsbelagt. er heller ikke spesielt fornøyd med den nye praksisen til ebay med at "alt" skal gå via global shipping program. Ment som en forenkling, men min erfatring er at det blir dyrere og tar lenger tid. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Fikk følgende svar fra en Yamahaforhandler: "Vi som båtverksted lever av å serve/reparere båtmotorer, og vil derfor ikke «selge» ut kunnskapen vi betaler dyrt for å ha som autorisert forhandler." Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 hakonrk skrev for 3 timer siden: Takk, jeg har også funnet PDF av servicemanualen til forgjengeren til F115B (F115A), så den er kanskje god nok? Hei, jeg har 2009 modell, f115 aetl, er det den du har funnet manualen til? Hvis du vil dele en link ville det vært gull.. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Er det ikke mulig å bruke en tjeneste som f.eks. JetCarrier og sende via dem? http://www.jetcarrier.com/cms/tjenester/mailbox/slik-fungerer-det/ Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 3 hours ago, ivar said: såpass... fant forresten manualen her, og de sender utenlands står det: https://www.perfprotech.com/yamaha-f115b-lf115b-service-manual-lit-18616-03-54/product/823041#/s/YAM|~OUT//LIT-18616-03-54/1 er heller ikke spesielt fornøyd med den nye praksisen til ebay med at "alt" skal gå via global shipping program. Ment som en forenkling, men min erfatring er at det blir dyrere og tar lenger tid. Takk for link til selger av manualen. Helt enig i det du sier om eBays GSP. Ikke bare de problemene du nevner, men nå nylig stoppet de en sending pga. at de ikke tillot sending av den typen produkter (bensinstabilisator). Måtte til og med klage for å få refundert fraktkostnadene for tingen jeg ikke fikk. 31 minutes ago, Olsen83 said: Hei, jeg har 2009 modell, f115 aetl, er det den du har funnet manualen til? Hvis du vil dele en link ville det vært gull.. Fant denne vha. Google: http://motorka.org/doc/yamf115-serv_manual.pdf 11 minutes ago, littmild said: Er det ikke mulig å bruke en tjeneste som f.eks. JetCarrier og sende via dem? http://www.jetcarrier.com/cms/tjenester/mailbox/slik-fungerer-det/ Har aldri brukt dem før, trodde slike tjenester var så dyre at det alltid var siste utvei. Akkurat nå er ikke hovedproblemet at jeg ikke kan få tak i servicemanualen, jeg er bare skuffet over hvor lite hjelpsomme norske forhandlere er. Til og med de som solgte meg båt og motor nektet å selge servicemanual, til tross for at jeg har kjøpt alle servicedeler hos dem hvert år. De vet at jeg gjør service selv, og de vet at jeg bor for langt unna dem til at det er aktuelt å sette bort servicen til dem, så de er virkelig livredde for at kundene skal få tak i denne informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 hakonrk skrev 6 minutes ago: Til og med de som solgte meg båt og motor nektet å selge servicemanual, til tross for at jeg har kjøpt alle servicedeler hos dem hvert år. Trist at et så bra merke skal velge en slik praksis som markedsføringsprofil.... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Legg gjerne manualene i dokumentarkivet, til glede for andre. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 (redigert) 13 minutes ago, dieselfan said: Trist at et så bra merke skal velge en slik praksis som markedsføringsprofil.... Det var det jeg også sa til en av forhandlerene, fikk svar tilbake at de har samme policy på alle motormerker de selger, så det er ikke nødvendigvis Yamahas feil (i alle fall ikke bare dem). I USA selger de jo faktisk manualene direkte til kunde gjennom yamahapubs.com. PS: Jeg snakket også med en forhandler av Yamaha MC'er, og de var faktisk villig til å selge meg servicemanualer, men de klarte ikke å finne noe på LIT-koden jeg oppga. De sa de vanligvis ikke fant servicemanualer med delenummer, men bare tok kontakt med Yamaha og ba om å få tilsendt manualen. Virker ikke som det er lagt opp for å selge dette til forbrukere i Norge. 9 minutes ago, Faxen said: Legg gjerne manualene i dokumentarkivet, til glede for andre. Hvordan gjør jeg det, og tror du det er greit for de som driver forumet? Det kan jo tenkes at forhandlere oppdager det og lager problemer, siden det er et produkt de i teorien kunne tatt betalt for. :) Redigert 29.August.2017 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 (redigert) Hakonrk - bruk denne linken: https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/?page=3 Velg emnetittel med omhu.... Yamaha F115 Servicemanual (ta gjerne med modellår den dekker) Tror jeg kan garantere at dette vil glede de som driver Forumet og at det slettes ikke er mot deres ønske. Om det er feil så skal jeg ta smellen Redigert 29.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Takker ?? Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 1 hour ago, dieselfan said: Hakonrk - bruk denne linken: https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/?page=3 Velg emnetittel med omhu.... Yamaha F115 Servicemanual (ta gjerne med modellår den dekker) Tror jeg kan garantere at dette vil glede de som driver Forumet og slettes ikke mot deres ønske. Om det er feil så skal jeg ta smellen Her er den: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Supert Mange som har den motoren og som kommer til å bli glade for å ha tilgang til servicemanual Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Kjempebra at du lastet opp manualen. Kan garantere at det er mange som vil få bruk for den :) Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 29.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Etter å ha vurdert alternativene mine, bestemte jeg meg for å kjøpe 30 dagers tilgang til manualen hos yamahapubs.com. Dette kostet bare rundt 15 USD. Siden jeg ikke trengte å få noe sendt i posten, så var det bare å oppgi en tilfeldig (men gyldig) postadresse i USA. Dette fungerte, og jeg fikk tilgang, men ble ganske skuffet da det viste seg at manualen ikke var scannet riktig - det mangler en eller flere linjer fra topp og bunn på hver eneste side. Ikke så betryggende å mekke på motoren med ufullstendige instruksjoner. Har sendt en mail til yamahapubs' supportadresse for å høre hva de mener om dette. De kan ikke ha hatt mange kunder på dette, siden de ikke har oppdaget så åpenbare problemer, flere år etter motoren kom på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Yamaha var raskt ute og fikset problemet, så nå har jeg tilgang til servicemanualen for F115B. Litt synd at de ikke selger PDF'en, jeg ser de bruker et system som heter "Flip PDF Professional". Det fungerer slik at man får opp manualen i nettleseren, men kun gjennom et brukergrensesnitt kontrollert av nettsiden til Yamaha. Bortsett fra screenshots er det ikke mulig å lagre noe. Det positive er jo at prisen ble kun 15 USD for manualen pga. disse begrensningene. Kommer nok til å ta screenshots av sidene som beskriver servicepunktene jeg ville gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.