
Joerg Becker
Trophy.
Vanligvis kan regulatorer "bearbeides" eller lures til å gi en annen spenning.
Kan, når det er nyttig og det ikke finnes andre variabler.
Gode produsenter installerer regulatorer som enten leverer godt under gjennomsnittet hva batteriene tåler,
det gjør de fleste,
eller en regulator som kan tilpasse sin setpoint i forhold til ute-temperatur,
som finnes nesten ikke unntatt på eksterne regulatorer.
Når man nå øker spenninger statisk for å komme til en verdi som går på kanten av det som batterier pleier å tåle
er man også nødt å trippelsjekke om batteriene ligger innafor, kjemisk sett.
Når du nå har skillediode bør du bruke enten en intern regulator som
holder seg godt unna øvre spennigsgrensen til dine batterier,
eller helst noe intern / ekstern regulator som tilbyr spenningssens og som
tilpasser setpointet i forhold til spenningsfallet.
Poenget er at det går fort at batteriene koker konstant når båten starter med fulle batterier,
kanskje ikke på vinterstid, men gjerne om sommeren når alt er varm og da batterier skulle lades med laver spenning uansett.
Men hvis du vill eksperimentere med å øke spenningen på setpointen statisk
da burde firmaet spørre om og orientere seg på faktiske målinger ved ulike temperaturer
for å finne ut om hvor mye spenningsfallet skal kompenseres.
Den er nemlig ikke konstant, og heller ikke fast "-0,7V" over dioder.
Særlig alle kjente skille-dioder / diode-splittere kan variere mellom 0,45 til så mye som 1,1V.
Derfor er det nok ofte best som f.eks. Hulda sa,
bruk regulator med ekstern sense, eller skillerelé uten spenningsfall hvis du "må" se høyest mulig ladespenning.
Så, fiks deg en dynamo som arbeider riktig,
Men først og fremst, finn helst ut hvorfor at du er på dynamo nummer tre allerede.
De fleste kjører dynamoene sine i 15 til 20 år før den må byttes.
Da er det rart at du sliter oftere enn en gang etter den første.
Jørg
NB: Du har ikke tilfeldigvis elektriske luftvarmere på innsugene, med opphengt relé?
Da i så fall trekker alene denne mellom 60 og 117A avhengig type.
I verste fall går da dynamoen med full guffe i hele tida, noe som ville forklare både
hvorfor at spenningen ikke kommer opp og at diodebroen gikk i stykker.