Jump to content

290 DP hekkaggregat, plutselig halv fart og trekk mot babord

Sittstilleibåten

Recommended Posts

Kan noen i forumet hjelpe meg til å stille en diagnose, eller gi meg noen hint om situasjonen som er beskrevet under? Først noen faktiske opplysninger:

• Jeg har nettopp kjøpt en brukt Saga 25 cc/ht, 1991 utgave
  • Motor er en Volvo Penta AD 316 med hekk-aggregat og drev type 31D, 290 DP
  • Jeg har lang erfaring med båt, men ikke denne typen båt
  • Jeg har liten erfaring med motorer og slett ingen kunnskap om motoren som er omtalt

Første langtur var sist søndag, motoren gikk på ca 3000 omdreininger og farten var ca 17 knop. Brått skjedde det noe under fart:

• Motoren fikk en annen lyd
  • Båten dro mot babord og det var tungt å ratte mot styrbord
  • Farten gikk drastisk ned, til ca 8 knop

Det første jeg tenkte på var om det var kommet noe i propellen. Men ingen ting slikt kunne observeres fra ripa. Tenkte også at den ytterste propellen var "falt" av. Men begge var på plass.

Jeg forstår at jeg bør få en fagkyndig til å se på dette. Men kan noen i forumet gi meg noen hint om årsaker og tiltak? Regner med at båten må på land?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Hjelp til diagnose av problemer med hekkaggregat ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Var det noe smell, dunk eller slikt? Eller gikk turtallet fort ned? Jobbet motoren veldig tungt? Eller bare mistet den futten?

Er det tungt å vri på rattet (snu drevet) når båten ligger stille med motoren i gang? Eller er det kun ved belastning? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dette er en installasjon jeg aldri har hørt om ?

Volvo Penta AD 316 med hekk-aggregat og drev type 31D, 290 DP ?

Du er sikker på at du ikke rett og slett har en AD31 med et AQ290DP drev, også ofte kalt hekkaggregat?

Båten må nok på land. Det at farten plutselig halveres samtidig som motoren høres annerledes ut og båten blir merkbart vanskelig å styre, tyder på at noe sannsynligvis er alvorlig feil med enten drevet eller "drivverket" mellom drev og motor.

Har prøvd å kjøre med bare bakre propell og det gav minimalt med sidetrekk på båt og styring.

Vil selvfølgelig være noe forskjell etter båttype, og hvorvidt man har servo eller ikke.

(gir usymmetrisk drift og var kun et forsøk jeg gjorde for å vite om jeg kunne klare meg i en nødsituasjon, så ikke kopier det jeg gjorde )

Om TS ikke selv har kunnskap til å se om drev/hekkagregat står på rett plass, så er jeg enig med Adeneo; få den på land.

Følg nøye med på om den tar inn vann (dersom drivknuten har skadet belgen)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...