Mizar
Det termostathuset ser på tegningen litt annerledes ut enn på min saltvannskølte DV-36.
Hvis du er heldig, er det en mulighet å ringe til Univa i Arendal og spørre pejnt om du kan få snakke med en servicetekniker for akkurat dne motoren med ferskvannskjøling. Prøv om du klarer å skjønne hvordan vannflyten skal gå her, både saltvannskrets og ferskvannskretsen med varmeveksler som kjøles av saltvannskretsen. (det kan se ut til at det er to impellere/vannpumper på denne, antagelig drevet av samme aksling, en pumpe på hver ende av den? -hvilket også er naturlig, siden du har en separat krets for ferskvannskjølingen.). Dette burde imidlertid ikke komplisere selve termostathuset så mye.
En annen ting, er at du mest sannsynlig har problemer med gjennomstrømmingen i saltvannsdelen, hvis det da ikke har vært brukt feil kombiinasjon av frostvæske som kan ha medført klumping av frostvæsken. Med forbehold om at når det gjelder akkurat det, er jeg på litt jyngende grunn selv.
Og noen ganger er det kanskje enklest å be en motorkyndig person komme en tur i båten din og betale hva det koster... Med riktig verktøy burde dette være gjort på under en time, som jeg tipper vil være minstepris uansett.