Jump to content

Kan man blande gelcoat selv etter fargeprøve eller scanning av fargekode

NilsPils

Recommended Posts

Saowanee trenger å få shinet opp skroget. Det har en sterkt falmet og skjoldete mørk blåfarge med en del riper og småskader etter et aktivt båtliv. Jeg har vurdert å lakkere, men er kommet til at jeg burde prøve å redde gelcoaten i stedet. Da blir det mindre pes og jeg kan ta det litt av gangen. Men da trenger jeg gelcoat i riktig farge til diverse utbedringer. Dette er ingen standard farge og jeg har ingen fargekode. En liter ville vært rikelig.

Jeg regner med at jeg kan få scannet code etter noen partier som ikke har vært utsatt for sollys. Men det melder seg da en del spørsmål:

Har noen her gjort noe lignenede selv?

Hvor får jeg eventuelt tak i egnet gelcoat og fargestoff?

Eller har noen en adresse til noen som gjør sånt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg vet at after sales leddet hos Windy etc blandet fargene selv når båtene var litt eldre (4-5 år?)

De hadde (for helt nye båter) lagret spann med riktig farge med samme batch som de forskjellige båtene. De måtte bruke gelcoat fra samme batch, ellers stemte det ofte ikke, selv med riktig fargekode. Dette var fortalt meg av en som jobbet der.

Han sa også at det krevde en del erfaring med å vite hvor mye fargen endret seg når den herdet. 

Her på Sørlandet er det en del som har jobbet med dette. Vet ikke hvordan det er der du bor. Finnes det noen støperier rundt deg? - I så tilfelle hadde jeg hørt med dem. De vet sikkert om noen som driver eller drev med dette som kan hjelpe.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei . Siden skroget er støpt i Thailand er det nesten helt sikkert at det er brukt en Jotun gelcoat. De er den største leverandøren og brukes på alle båtbyggerier vi har besøkt på våre turer dit. Sjekk fargekartet for Jotun sine farger så finner du den sannsynligvis der eller en som er i nærheten.

Så kommer det vanskelige: Den er etter min hukommelse blå. D.v.s at det ikke er mulig å få samme farge selv om den er fra samme pøsen da blå er spesielt følsom for herde tid og temperatur. Ofte må det blandes i en eller fler "tone" farger.... ofte grå..eller gulhvit. Beste er å blande selv og lage noen prøver hvor man veier alt. Når resepten er laget er det bare å kjøre på.

Om du trenger litt spesial tips så har jeg det også.......

Lykke til

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Allikevel valgte du blått skrog @Knude ?

Sankthanshaugens farvehandel er flinke på dette. De kan scanne hvis du tar med en luke el.l. ellers er jotuns fargekart et godt tips. Jeg var der med Hydroliften min og de sleit med å finne riktig resept men de ga seg ikke og lagde til slutt en farge som stemte godt med den 20 år gamle gelcoaten. Erfaring og service!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...