knudar Startet 29.August.2017 Link til dette innlegget Startet 29.August.2017 (redigert) Hei. Jeg har en eldre båt med Bowman varmeveksler og BMC motor. Av en eller annen grunn har det spist seg spor i alle fire flater på delingen mellom eksosrør og manifold. Så da lekker det eksos som fy inn i kabinen. Koblinga er firkantet. Har baka inn Gun gum i sporene, men skulle hatt noe mer solid for å holde på plass massen. Siden den er kvadratisk så er det ikke bare å sette på slangeklemme. Så da er det store spørsmålet. Finnes det firkantet slangeklemme? en som sikkert da drar til ifra den ene diagonalen. Hvis dette finnes, er det noen som vet hva det heter? Eller har noen andre stalltips? Edit: Ja, jeg vet det går an å sveise, men det vil jeg helst ta på vinteren :-) Redigert 29.August.2017 av knudar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Letteste er vel å sette inn ei motorromssvifte... om du ikke vil sveise...? Eller stor slangeklemme, med 4 sirkelsegment av litt hardt treverk? Blir noe himla plunder å trekke til. Redigert 30.August.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Grand Banks jr Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Kan du bruke eksosbandasje? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-2000020763/ Kombinér det med eksospasta for å tette (herder av varme) og slangeklemme for å låse eksosbandasjen på plass. Rustfri slangeklemme i metersvis får du kjøpt på Clas Ohlson De kaller det reparasjonspasta på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/Reparasjonspasta-2000017096/ Jeg har god erfaring med den på konas bil. Da var det sprekk mellom bakre og midtre eksospotte. Denne holdt tett. Eksosanlegget må varmes litt. (Ikke varmere enn at det er greit å holde på den.) Feks la motoren kjøre noen få minutter. Deretter klines denne inn i sprekker etc. Jeg brukte engangshansker i vinyl. Deretter få noe til å holde den på plass, så starte motor. Denne herder av varme. Redigert 30.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Hvis du etter demontering etc. finner ut du ender opp med å skifte varmeveksleren finner du kanskje en ny her: https://www.lancingmarine.com/pricebook2013/page18.html Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Hei, og takk for svar. Sveising blir det, men ikke før til vinteren. Det er ikke samme material i eksosrør og varmeveksler. Kan bruke eksosbandasje. Kan prøve det. Har allerede fyllt på med Gun gum som da er reparasjonspasta, men er redd denne kommer ut like fort hvis jeg starter opp nå :-) Skal prøve begge forslagene og se om jeg får det til. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 13.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2021 Fikk du til? Her ville jeg brukt epoksy fra JB weld! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.