Ottoper Startet 29.August.2017 Del på Facebook Startet 29.August.2017 (redigert) Hei, eg har ein gamal tohatsu båtmotor 9,9 hk som har gått som ei klokke inntil den nyleg ikkje vil gå på tomgang eller heller ikkje særleg lenge med større turtall. Eg har rensa pluggene og skifta bensin, og vil no prøve å rense forgassaren. Eg er ikkje særleg røynd med motorer, og finn rett og slett ikkje ut kvar forgassaren er på motoren, eg lurer og på korleis eg kan skifte bensinfilter. Er det nokon som kan vise meg et bilde av kvar denne skruen som kan åpne til rensing av forgassaren befinn seg? Det hadde vore til stor hjelp! Legg ved nokre bilde av motoren. Ottoper Redigert 29.August.2017 av Ottoper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) Hei. Anbefaler deg å raskt endre emne (tittel) til noe mer beskrivende. Feks "Problemer med å få Tohatsu 9,9 til å gå skikkelig". Eller: "Hvordan rense forgasseren på Tohatsu 9,9?" Ellers blir tråden flyttet vekk (deaktivert) Redigert 29.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ottoper Svart 29.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2017 (redigert) Takk for informasjonen. Redigert 29.August.2017 av Ottoper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Forgasseren er den blanke delen til høyre på første bilde. Denne må demonteres, og flottørhuset under må tas av for rengjøring. Samt dyser etc må ut og rengjøres. Men hvis du ikke har peiling på motor vil jeg sterkt anbefale deg å få med en motorkyndig, dette er finmekanikk og det skal ikke store feilen til før motoren ikke vil gå I det hele tatt. Uansett, ikke rør noen av justeringene på forgasseren, og ikke bruk annet enn trykkluft for å gjøre dysene rene. Og pass på at pakningene er hele før du monterer sammen igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Tja. Hvis du ikke vet hvordan en forgasser, så er jeg usikker på om jeg vil anbefale deg å skru en ifrahverandre.. Mitt tips er å prøve drenere forgasseren. Det er mest sansynelig en skrue i bunnen av forgasseren(flotørhuset), hvis du åpner den, så vil det renne ut bensin og rusk. Mens den er åpen kan du pumpe på blæra på bensinledningen, da vil du kunne spyle/rense flotørhuset. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ottoper Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Supert, tusen takk! Då prøver eg å drenere framfor å skur den frå kvarandre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Ottoper - synes du fikk velldig gode råd av Sørlandet2. Det er faktisk ikke så enkelt å rense en forgasser skikkelig og det er flere ting man faktisk kan ødelegge uten å bruke noen form for vold. Om det ikke hjelper å drenere så bør du lese deg opp på din motor/forgasser eller sette bort jobben. Kanskje du har en kjenning som er en kløpper på småmotorer ? (gressklipper/motorsag/moped etc) Sitér dette innlegget Link to post
Eivin Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Hei Denne motoren er ikke så "veldig avansert" hvis du har skrudd litt. Husk å sjekke bensinfilter og membranpumpe. Pumpen pumper bensin til forgasser og blir drevet av veivhusimpulser. Sitér dette innlegget Link to post
Ottoper Svart 9.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2017 Har drenert og no fungerer motoren som berre det. Tusen takk for all hjelpa! Ottoper Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Flott at du løste problemet selv og at du gir tilbakemelding til Forumet. Vil generelt anbefale deg å drenere forgasser om du setter den bort for vinteren eller minst en gang i året uansett bruk. Kan du drenere og bytte olje på girhuset så kommer du langt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.