Jump to content

Hvor mange forskjellige kartsystemer og hva er best ?

Eivin

Recommended Posts

Fra kartverket

Elektroniske sjøkart i kartplottere

Produsenter av elektroniske sjøkart til kartplottere kjøper sine kartdata fra Kartverket, enten offisielle elektroniske sjøkart (ENC-er) eller digitale utgaver av papirsjøkart. Disse kartløsningene er ikke offisielle og regnes ikke som autoriserte sjøkart. Dette fordi at de enten ikke oppdateres ofte nok, eller fordi sjøkartene ikke produseres etter gitte internasjonale standarder.

Produsenter av elektroniske sjøkart til kartplotterere har ofte lagt til praktisk informasjon som kan være nyttig for fritidsbåtflåten, eller informasjon av mer kommersiell karakter. Det kan også hende at informasjon fra kartgrunnlaget levert fra Kartverket av ulike årsaker er fjernet. Dette kan være fordi produsenten ikke opplever  informasjon som nødvendig for fritidsbåtflåten, eller fordi det teknisk sett ikke lar seg gjøre å ha med denne kartinformasjonen.

Det er altså forskjell på et offisielt elektronisk sjøkart (ENC) og elektroniske sjøkart som brukes i en kartplotter. Selv om uoffisielle leverandører av elektroniske sjøkart kan oppdatere kartene i takt med de offisielle, er de ikke bundet til like hyppige oppdateringer. Hvor ofte elektroniske sjøkart til en kartplotter oppdateres vil variere fra leverandør til leverandør.

Som bruker er det viktig å kjenne til opphavet til kartproduktene – og deres begrensninger.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Navionics + og Platinum

Jeppesen C-Map (Mange versjoner og formater)

Garmin Blue Chart (flere versjoner)

Raymarine Lighthouse maps (ny standard)

Disse er egne systemer, men nyere plottere støtter gjerne flere systemer unntatt Garmin.. Raymarine sine Lighthouse II og III plottere støtter 3 av disse systemene. 

Dette er vel de mest populære til fritidsflåten. I tillegg har man en rekke mindre produsenter som produserer spesialkart, for eksempel mer detaljerte / lavere skala for spesielle områder, eller mer "digitaliserte" papirkart. Produsentene ovenfor har "sitt" design og symbolering som gjerne avviker ganske mye fra papirkartene vi kjenner, mens små-produsentene kan levere andre design. Disse produsentene leverer gjerne i formatene til fabrikantene ovenfor, men sjelden Garmin format. Eksempler på slike produsenter:

• Blue Latitude Press
  • Fugawi Aboard
  • NV Charts (Spesialkart, gjerne 1:5000 kart feks Koster)
  • Raymarine LightHouse
  • Solteknik HB (Kanonbra versjon av alle de Svenske sjøkartne) Ser ut som papirkart. 
  • Standard Mapping
  • Wavey Lin

Når jeg valgte nye plottere  i sommer falt for første gang Garmin ut, da jeg ville ha bedre valg over hvilke kart og produsenter som støttes.

Jeg har nå både Navionics Platinum og kart fra Solteknik og NV i samme plottere. 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Transas er en av Verdens største leverandører på ECDIS-systemer.....Kartsystem til sjøfarten

tidl var de inn på fritidssegmentet, også med flere ulike program..

I dag har de vel bare en applikasjon for fritidsbåter.....Isailor.....i mitt tykke den beste App'n

Transas var for øvrig det første kartprogrammet jeg hadde ombord i Gunga Din, kjøpte det noen gang mitten 90-tal.

Kanskje derfor jeg er så glad i deres kart.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...