Grand Banks jr
Ja, virker jo ganske tabloid å si det slik.
Eller er kanskje det er flere menn som fisker langs land? Flere menn som reiser ut i båt og fisker? Flere menn som oppsøker "fare"?
Hvor mange av de druknede mennene er fra utlandet og drukner når leiebåten velter?
Hvor mange av disse (som drukner) er overstadig beruset?
En del av maskuliniteten er å ta risiko. Det er slik vi menn er. På godt og vondt. Noen risikoer er unødvendig. Noen risikoer er nødvendig. Noen risikoer gir livskvalitet. Samfunnet vårt er avhengig at noen tar risiko.
Rent privat er det jeg som stikker til havs og fisker midtvinters. Kona vil helst være hjemme foran peisen. Jeg går ikke ut i stiv kuling, men er ikke redd for litt bølger og "vær". Det er jo bare å finne riktige fiskeplassene det. Båten takker det jo bra. Har reservemotor også i tilfelle noe skulle feile hovedmotoren.
Det er jeg som smyger meg langs svabergene i mørket om høsten for å fiske. Glatte er de. Alene er jeg. Og jeg må helt ned til vannflaten for å håve inn fisken.
For å ta ta vare på naturopplevelsene og minimere risikoen har jeg kjøpt meg isolert flytedress. Jeg går med godt fottøy. Men jeg er der allikevel, ute i naturen. Det vil stort sett være mer farlig enn å sitte foran peisen hjemme...
Og jeg er imot vestpåbudet. ;-)