sebba2 Startet 30.August.2017 Del på Facebook Startet 30.August.2017 Har ei snekke i glassfiber som jeg kjøpte for rundt 1 mnd siden.. Etter dette har eg gjort veldig mye med balja, men fekk meg eit slag i magen når eg såg att det pipla og rant vann av dekket fra innsiden.. Går vel ut ifra at dekket bare er vasstrukket? Mulig det er en konstruksjonsfeil med dekket, fordi glassfiberen i dekket er sinnsykt tynn, og bøyer seg når en står på det, så tenkte uansett åg forsterka fra innsiden. Når eg merka vannproblemet, la eg over stor tjukk opplagspresenning, som har vært på i ca ei uka nå, og det virka som om det hjelper og, renner og pipler ikje vann nå! Båten er forresten ein Roland 23 med sabb G. Har og hatt mange fuktslukere inni båten i det siste. Noken som har innspel til ka eg kan gjøre for og utbedre dette? Tenkte jo og få tørket opp dekket og sparkla igjen litt skader osv for å så "mette" dekket med maling... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Sitat Det trekker nok ikke gjennom laminatet da, lekkasjene er nok I skruehull etc. Laminatet har ikke blitt tynnere siden båten var ny, og holder sikkert I 30 år til. Litt svikt I dekk er helt normalt. Så gå over alle hull og innfestninger med Tek7 f.eks, så blir nok dekket tett skal du se. Vær forsiktig med for mye forsterkning av dekket, båten kan lett bli topptung av slikt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 (redigert) Tenkte og sparkle igjen alle "hull". Det kom ut av gamle skruehull og, men ein kan se små "Porer" i glassfiberen der vannet har komt ut. Hvis eg trykte på området rundt, rant det ut masse. Så tror nok at deler av dekket er litt vasstrukket ja,,,Skal og forsterke med 2x4 som blir høvlet så det passer inn, da taket er litt buet. Så evt olje bjelkane slik at de ser bedre ut.. Og så mette fra ut og innsiden med masse maling Redigert 30.August.2017 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Rikki Tikki Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 En slik har jeg hatt Sleng ved noen bilder så det er lettere å forstå hva du mener. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 (redigert) index har svart deg ganske greit over her, tettes fra utsiden. Nå kjenner jeg ikke båten din, (og heller ikke noen bilde)så blir litt sånn generelt: De fleste plastbåtene har/hadde en spesiell matte innstøpt i dekk/tak fra båtbygger. Kan gjerne ikke sees før du tar det nøyere ettersyn. Er lagt inn under støpe prosessen så den er helt dekket av glassfibermatte. Den isolerer og forsterker dekket. Har du lekkasje i skruer etc vil vann kunne trenge inn og fylle denne sakte men sikkert samtidig som den delaminerer. Kan merkes ved at dekket gir etter. Får du vann inn og frost til vinteren bare eskalerer prosessen. Matten som ble støpt inn hadde og en forbasket egenskap å suge til seg alt av fuktighet samtidig som den omtrent aldri avga noe særlig når det ble borret hull fra undersiden. Litt overskudd kommer ut, men du får aldri ut alt slik at frosten kan bare fortsette arbeidet i det stille. Da båten var ny var det hel ved som gjorde dekket eller taket stivt, når det delamineres er styrken borte. Har vært flere tråder her før på akkurat hvordan ta igjen slike skader. Så sjekk om du har en slik forsterkning innstøpt i ditt dekk. Men bilder vil hjelpe noe utrolig. Redigert 30.August.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Som sagt, dekket har ingen form for forsterkning på overdelen. Den e ganske myk og følast ikje bra og trø på. Legger ved bilder litt seinere! Er ein fantastisk båt, så håper på å få orna n :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Rikki Tikki Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 sebba2 skrev for 1 time siden: Som sagt, dekket har ingen form for forsterkning på overdelen. Den e ganske myk og følast ikje bra og trø på. Legger ved bilder litt seinere! Er ein fantastisk båt, så håper på å få orna n :D Min var også myk, men hadde ingen lekkasje i glassfiber. Hadde lekkasje fra vinduslister, så disse byttet jeg, men foruten om det så var den pottetett. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Har og hatt mye trøbbel med vinduskarmer som har blitt utført dårlig og som trolig ikje har likt dunkingå fra sabben så godt :D Men ellers veldig fornøyd med sjøegenskaper og stabilitet på denne. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Rikki Tikki Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 sebba2 skrev for 4 timer siden: Se der ja. Smykke! Du skal ikke regne med at det er bra bæring i dekket der. Jeg minnes at jeg var nervøs når jeg beveget meg der. Sikker på at ikke årsaken til vanngjennomtrengningen er skruehull? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Er ikke dette dekket støpt som andre dekk og overbygg, dvs. som en sandwichkonstruksjon - glassfiber over og under og kjernemateriale i midten? Det normale i slike samenhenger er jo at kjernematerialet er knust pga. hopping ned på dekk eller pga. vannintrenging med råte som resultat. Er kjernematerialet ødelagt mister jo konstruksjonen sin styrke fullstendig. Hvor tykt er dekket ditt? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 "Rikkitikki": jo, e jo litt skruehull og, men samtidig så usynlige porer i glassfiberen det har komt ut litt av. Men etter 1 uka under presenning og mye sol på, har detta blitt bedre! Ska te helgå sparkle igjen alt hull osv og mette med maling :) Lazyjack: Er ikje sikker, men er i allefall ikje kjukkere enn ein vanlig skjærefjøl i plast, uten nåke form for innstøyp av forsterkning.. bilder komme seinare av innsiden. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 3 hours ago, sebba2 said: "Rikkitikki": jo, e jo litt skruehull og, men samtidig så usynlige porer i glassfiberen det har komt ut litt av. Men etter 1 uka under presenning og mye sol på, har detta blitt bedre! Ska te helgå sparkle igjen alt hull osv og mette med maling :) Lazyjack: Er ikje sikker, men er i allefall ikje kjukkere enn ein vanlig skjærefjøl i plast, uten nåke form for innstøyp av forsterkning.. bilder komme seinare av innsiden. Da er det vel ingen sandwich nei og andre kan sikkert si noe mer fornuftig om problemet enn det jeg kan Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Tror ikke dette er sandwich nei, men ta det jeg sier med en klype salt da det er stund siden jeg hadde båten. Har gelcoaten sprekt opp, så slip vekk sprekkene. Slip over hele flaten som skal males, for å fjerne "vokslaget" fra toppen slik at ny gelcoat fester seg. Må du male flere lag så bruker du gelcoat uten voks og tilsetter voks kun i siste laget. Holder det med et strøk kan du like gjerne kjøpe en liten boks Biltema topcoat(topcoat inneholder voks). Den kommer til å bli så blank og fin igjen! Du kommer til å bli så fornøyd med deg selv etter jobben Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 sebba2 skrev for 6 timer siden: "Rikkitikki": ...samtidig så usynlige porer i glassfiberen det har komt ut litt av.) Når du sier porer i glassfiber, er denne da malt? Slik at det kommer vann gjennom maling? Masse små sprekker? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 (redigert) Den e malt innvendig, ja, hvit. Ska ner te båten litt seinare og ta bildar :D Sette stor pris på gode tilbakemeldinger! Redigert 31.August.2017 av sebba2 forresten, har ikje BT fasa ut topcoaten? (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Hvorfor skal du drive å tråkke rundt oppå hyttetaket? Det gir ingen mening i mitt hode.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 21 minutes ago, index said: Hvorfor skal du drive å tråkke rundt oppå hyttetaket? Det gir ingen mening i mitt hode.... Det er vel dekket som er problemet, ikke hyttetaket Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 disse båtene var andre generasjon smo Roland støpte. Det er greie båter, kanskje litt grunne i undervansskroget, slik at de i sjø mot, kan ligge og hugge. Han begynte å lage disse for ca 40 år siden, og om det er innlegg i fordekket, er det gjerne ei finerplate. Så etter førti år vil jeg tro den kan være ganske råtten. Dekkshuset vil jeg heller ikke tro har noe avanserte matter i seg. Tidligere, altså før han begynte å bygge i plast, har jeg sett han har bygd hytter med blikkplate, med finer og seilduk, og med lameller som ble overmalt som tak Så om det er dekkshustaket som er svampete, vil jeg tro det er av samme grunn som dekket. Index sine råd holder. Men om du tetter oventil, så får du ikke reppa det som evt er råtna allerede. Der ville jeg vel skifta ut fra undersida. Men det finner du ut av i løpet av vinteren. Det er lettdrevne skrog, så med en SABB 10 hester oppnår du nok den optimale farten for det skroget - og så har du en kjempe driftssikker båt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 E dekket som e problemet, e egentligt ein åpen båt, så dekket e ein veldig bra plass og sitta på fjorden :) På dei andre snekkane eg har hatt, har me brukt taket som flybridge, men denne e litt meir cabriolett :) Ja, Nero ll, e ein veldig kjekk båt, har aldri opplevd problemer med skroget, har farta rundt i ganske grov sjø. Ingen problem. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 Ser at baatplassen har problemer med opplasting av bilder, så får lasta de opp seinere, evt på egen nettside med link. Går da an og bytta overskrift nå? Ser for meg at det er bedre og ha EIN tråd og ikje 500 per båtprosjekt her :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 10.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2017 Tid for oppdate her. Har nå funnet ut at dekket e støpt på kryssfiner, deler av denne e råten, og resultere derfor i mykt dekk. Komme ikje te og gjera noke med dette, men har i stedet lagt meg noken støttebjelker fra innsiden. Dissa e skrudd med skruer som går gjennom bjelkå og dekket, med låsemutter på enden. Hjalp veldig mye. Har 1 bjelke pr side på langs, skal lage til eit par som går på tvers og. Dette holder nok i allefall i noken år til. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Som sagt, hyttetak;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 10.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2017 NEI Dekk. Huff.. nåken som har gode ideer te kossan eg kan høvla bjelkane som ska gå på tvers der? E litt vinkel ut mot sidene.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.