Jump to content

Hvordan få tilbake glansen på matt plast

lenny36

Recommended Posts

Det er gode muligheter for å få gelcoaten blank igjen. Polermaskin med rubbing og polering med voks til slutt. Her må du nok prøve deg fram med tanke på hvor mye rubbing som må til. Det finnes rubbing med ulike slipeegenskaper. Jeg har selv brukt Autosol chrome polish som rubbing på overbygget mitt. Denne egner seg også godt på Gelcoat. 1 kilos boks kjøpes på Clas Ohlson, etc. Brukes med polermaskin, men kan også brukes på fille i trange områder. Dette stoffet er også suverent til polering på rustfritt stål. Er vanskelig å få glansen tilbake med Autosol, må det nok kraftigere rubbing til. Husk alltid voks til slutt for å forsegle porene og holde gelcoaten mest mulig vann og smussavvisende. Gjør du et søk på Youtube, finnes det mange videoer av polering av gamle glassfiberbåter. 

+1 for Autosol.

Anbefaler også å bruke 3M sin røde "bølgete" polersvamp for "vinkelsliper-polermaskiner". Det gjorde underverker på en tidligere båt jeg hadde. Ble en av havnas blankeste båter.

Jeg kjøpte en billig polermaskin. Ved slutten av jobben brant den bokstavelig talt. Så anbefaler en skikkelig en, og selvfølgelig med muligheten til å justere ned hastigheten mye.

OBS: Kjøp med en spruteflaske til vann også. Autosolen må ikke poleres så den blir tørr. Fungerer best våt. Så spruteflaske der man kan sprute litt vann på den anbefales fra min side.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg kjøpte en båt med veldig ripete blått skrog. Selger mente jeg måtte omlakkere hele båten. 

Jaja, tenkte jeg. Lite visste han at jeg har fagbrev som lakkerer og vet hva som skal til på matt, ripete gelcoat.

Det du skal gjøre for effektiv og topp resultat uten altfor mye arbeid, ja dette kommer til å høre mye ut men, du bruker nesten ingen krefter.

Kjøp deg noe som heter Mirka Abralon slipepad med 2000 og 4000 korning. Dette bruker du til å våtslipe gelcoat sammen med en dual action maskin.
Så kjøp deg enten Meguiars Ultimate Compund, 3M fastcut, eller Menzeran 400 fungerer og bra. Rubb med dette middelet til glans er oppnådd Husk en pad eller to som passer til dette. 
Smør på voks. Ferdig og resultatet blir om nytt. 
Om du sliper av mye gelcoat, NEI. gelcoat er ganske tykt og du tar av minimalt med våtsliping..

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
13 hours ago, Dr Nelson said:

Kjøp deg noe som heter Mirka Abralon slipepad med 2000 og 4000 korning. Dette bruker du til å våtslipe gelcoat sammen med en dual action maskin.

Så kjøp deg enten Meguiars Ultimate Compund, 3M fastcut, eller Menzeran 400 fungerer og bra. Rubb med dette middelet til glans er oppnådd Husk en pad eller to som passer til dette. 
Smør på voks. Ferdig og resultatet blir om nytt. 
Om du sliper av mye gelcoat, NEI. gelcoat er ganske tykt og du tar av minimalt med våtsliping..

Dette er nok det beste rådet du kan få. Kan forresten skrive under Menzerna 400, dette gjorde virkelig susen på en litt eldre bil jeg hadde, så nesten ny ut etterpå. Prosessen tar veldig lang tid dog så ikke bli utålmodig. Gjør en rute på 40x40 cm av gangen og hold på til det skinner.

Sliping / rubbing som nevnt av flere gir et perfekt resultat. Men, det er til dels mye arbeid og det kreves at man må være nøye for ikke å få enkelte dårlige områder.

For oss som er litt mer makelig anlagt, eller som skal vente til en uke hvor man har bedre tid, så finnes det et produkt som jeg har benyttet med hell:  Owatrol Gelcoat Restorer. Det er en tynn olje (renner nesten som vann..) som man har på med en myk pensel eller bruker en myk klut. Etter en stund skal man tørke av overskytende olje. 

Er man litt makelig anlagt, er jeg ikke helt sikker på om det er behov for å tørke / polere av overskytende. Jeg prøvde dette på en +30 år gammel båt med et bredt rødfarget felt som var såpass falmet at jeg egentlig hadde gitt det opp. Tror ikke det hadde fått polering på 10 år. Etter å ha påført olja på begge sidene av båten (19 fot..), gjorde jeg annet arbeid. Etter 6-7 timer kom jeg på igjen at dette skulle tørkes av. Da var olja svært seig og det var et slit å tørke / polere denne. Etter å ha brukt en time på den ene siden, droppet jeg å tørke den andre. 

To dager etter var begge sidene like i fargene og mer enn blank nok for mitt bruk. Den røde gelcoaten er like fin fortsatt etter tre måneders bruk. Jeg vil gjøre dette neste år også om jeg må.

Men, dette er altså den litt mer makelige måten å få blank båt på. Det er sikkert noen i havna som har blankere båt, men tror ikke det er noen med rødt felt som er blankere.

:-) steinar

• 7 år senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...