Otzern Startet 31.August.2017 Link til dette innlegget Startet 31.August.2017 Hei Jeg har kjøpt en oljetrykksmåler (temperatur) på biltema, da min motor (Volvo Penta 2002) ikke har noe panel for å vise dette. Jeg har blitt opplyst om at motoren skal ha en alarm, men vet ikke hvor den sitter, om den fungerer eller i det hele tatt om den eksisterer. Er det noen som vet hvor føleren i dette settet skal festes? Jeg har prøvd å studere instruksjonsboka til motoren uten hell. Regner med at det er liten sansynlighet for at den føleren som følger med passer, så hvor kan man evt. få kjøpt føler som er spesifikk/passer til akkurat min motor? Takker for svar og hjelp. :) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) har du originalt panel på denne? der er tre lys, oljetrykk, vanntemperatur og lading. i tillegg til lys er der lydsignal. dette kan testes med en liten knapp. om dette virker skal lyset være på når du slår på strømmen, og slukke når motoren startes. slik ser sensoren ut for oljetrykk: https://www.marinepartsnorge.no/reservedeler/innenbordere/varaosatsisaperamoot-volvo-penta/vsv-motordeler/varasisavolvmoot-dieselmodeller/varasisavolvmootdies-produkter/oljetrykk-givere-for-volvo-penta-rec1324750/ ser ut som denne fra biltema kan brukes: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Oljetrykkmaler-2000028456/ der følger med sensor med 1/8 gjenger, men tar forbehold, så sjekk at det passer :-) der er jo ikke mange sensorer på denne motoren du finner oljetrykkssensoren på siden av motoren om du bare følger ledningsnettet. om det er vanntemperatur du er ute etter sitter denne føleren i forkant på topplokket til motoren i nærheten av termostathuset. også lett å finne. se på denne skissen, finn din motormodell og trykk på i linken.: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-840345-temperature-sensor.aspx lykke til. Redigert 31.August.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Vet ikke om det er originalt. Panelet som sitter inne har: Tenningsknapp on/off, turtallspanel, startknapp, alarm on/off (virker ikke når jeg trykker på den), to lys; et med bilde av batteri og et med bilde av olje (skrur seg av når motoren starter). Okei, dude. Tusen takk for utfyllende svar. Da kan jeg vel følge ledningen som går fra lampa med oljebilde og se hvor denne ender for å finne måleren. Redigert 31.August.2017 av Otzern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Skal du måle oljetrykket eller oljetemperaturen? Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Godt spørsmål. Det er egentlig temperaturen på motor jeg ønsker å måle. For å se om den går varm... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Ok. Ble litt forvirret av oljetrykksmåleren som skulle måle temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Hva skal jeg da måle hvis jeg ønsker å se om motoren går varm? Oljetemperatur, vanntemperatur? Annen temp? Har jeg kjøpt feil panel? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Neida, men du spør om oljetrykksmåler. Den måler oljetrykket. Ikke temperatur. Hvis du har kjøpt det panelet på biltema så er det for temperatur. Men du må jo ha en giver som kan måle temperaturen også, det panelet er bare et som viser verdien fra giveren. Nå vet hvertfall folk hva du ønsker å måle. Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Ja, beklager og takk. Skal endre navnet på innlegget (hvis jeg klarer). Giveren som fulgte med panelet har to "ender" som man kan koble på strøm. Tipper kanskje det er oljetrykk og temp..? Hva er vanlig måte å måle motortemperatur på? (Ser dude gav meg svaret på hvor følerne sitter lenger oppe i et redigert innlegg. Takk!) Redigert 31.August.2017 av Otzern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 litt uklart hva du mener med motortemperatur, men om du har et lukket kjølesystem ville jeg målt vanntemperatur og oljetemperatur og også oljetrykk om kjølesystemet ikke er lukket ville jeg målt oljetemperatur og oljetrykk Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Otzern Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Takk Janet. Har funnet termostat-føleren som måler temperatur på kjølevann(?) på mitt lukkede kjølesystem. Har kjøpt et Wema panel på Maritim som skal vise temperatur på kjølevann, men tror jeg må bytte ut føleren også til å passe med panelet. Skal få sjekket dette på mandag. :) Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Termostatføleren har foresten to pinner som har ledninger tilkoblet. Noen som vet hva disse to er og hvordan man kan finne ut hvem som er hva? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.