Jump to content

Plotter VS Ipad

joelle

Recommended Posts

Kjøpte i går en Sandvik 28AC som ikke har elektroniske kart, og vurderer nå å kjøpe en plotter eller eventuelt bruke ipaden min.

Siden jeg ikke er kjent med ipad som plotter så har jeg ikke noen formening om hva som er det beste.

På førerplass vill en eventuell Ipad stå beskyttet, men er da i tvil på hvis den innebygde gps er grei nokk, eller hvis jeg burde gå for en plotter med ekstern antenne.

Jeg har en 6 tom plotter, og en 12,7 tom iPad. Men synes iPaden er mye lettere å jobbe med hvis du skal legge opp ruter eller ha større oversikt. Må bare huske på at iPaden har innebygd GPS ved kjøp. Da kan en ha en rimeligere enkel,plotter i båten.Fordelen er at ipaden også kan brukes hjemme. Bakdelen med iPad er at den ikke er så bra i sterkt sollys, og at den kan slå seg av hvis du glemmer den i sola. Men kan ikke si det har vært noen problem for min del. Jeg har Navionics kart på begge, og begge har innebygd antenne. 

Guest Avmønstret#

Androidebrett har alltid GPS innbygd og kjører alle de samme appene som nevnt ovenfor pluss en del til. Mye større konkurranse i markedet på Andriode så utvalget er type tusen ganger større og prisene vesentlig lavere enn om du kjøper Aple brett/iPad. 

Og en kan også bruke gratis plotterprogramvare/app som feks Opencpn, som nå straks kommer med svært gode kart fra Kartverket Norge til svært gode/lave priser. 

Bare sånn til info ;-)

Guest Avmønstret#

Jeg er tilbøyelig til å si at i ei snekke er det helt ok med et nettbrett som hovednavigasjons "dings". Men du må ha en plan B. Om du ikke har hatt opplæring i å bruke papirkart så kan en også ha navigasjonsapp på egen telefon, eller ha en ekstra telefon eller brett med navigasjonsapp på. Ville forsåvidt også hatt en stor ekstra powerbank som kan gi noen timer strøm til nettbrettet. 

----

Jolene, Om Ipadden din har mulighet for sim-kort så har den innebygd GPS. Den er nøyaktig nok til all vanlig bruk. Men om du går i grauttåke eller om natta ville jeg hatt ett alternativ og dobbelsjekke med. Jeg har opplevd at iPad har plassert meg på land over lange strekk på trange plasser, mens plotteren ikke gjør det. 

Og så spørs det litt hvordan du bruker GPSen. Om du kjører Nintendo etter streken i høy fart så må det være svært nøyaktig, om den kun er en av flere måter du sjekker posisjonen din på i moderat fart så blir det mindre viktig om den viser 5-10-15-20+ meter feil av og til. 

På trange plasser så viser nettbrettet/plotter kartet og man har da svært god visuell kontroll på hvor man er. Da trenger en som regel ikke mer informasjon. Om en da ser på brettet og syns gps-posisjonen virker "rar" så må en stole på det en ser rent visuelt, pluss andre hjelpemiddler som feks dybdemåler, krysspeilinger osv og ikke GPS posisjonen på nettbrettet.

----

Har forsåvidt blitt plassert på land av plotter også, men det er sjeldent. Og sist det skjedde var det i ei trang bukt i Middelhavet, så det er ikke så farlig med ;-)  

Guest Avmønstret#

Nei, det tror jeg blir en feiltolkning. De fleste plottere i dag har intern antenne (eller hva?). 

Hadde selv en Sandvik 28 AC og aldri problemer med "dekningen" på GPS i styrhuset hverken med plotter, nettbrett, ipad eller telefon. Den er helt åpen bak og du har en svær luke i harddopen osv. 

Pluss at ekstern antenne til iPad, som også skal ha strøm, og som må ha en stabil oppkobling til iPad for å fungere, som gjør at iPad bruker enda mer strøm... osv strengt tatt blir et leamikk som jeg jeg aldri ville stolt på. Leste en forumstråd på et utenlandsk forum hvor det også kom frem at en ikke får varsel som popper opp når koblingen til ekstern gps brytes. Var en som nær havnet i alvorlige problemer med båten pga det. Viste seg at den eksterne antenna ikke fikk strøm av en eller annen grunn og gikk tom, men det var ikke noe på iPadden som sa noe om det så han trodde alt var såre vel. 

Tipper et helt ok nettbrett med GPS som kan kjøre helt greie navigasjonsapper ikke koster veldig mange hundrelappene mer enn en ekstern blåtanngps til iPad. 

----

Edit:

Om din iPad har mulighet for sim så er GPSen i iPaden din helt ok vil virke som den skal, også inne i styrhuset. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg ville satset på bare iPad (eller Android). Om du har en telefon eller et ekstra nettbrett, har du en backup. Nå vet jeg ikke hvordan det er med Apple, men med Android kan du installere samme appen (med kart) på alle enheter som er tilkoblet samme Google-konto.

At GPS i nettbrett er unøyaktig, er bare tøv. Eller så har jeg vært ekstremt heldig, som aldri har opplevd store avvik. Faktisk har Furunoen mer tendenser til å "hoppe" litt ut av kurs enn nettbrettet (Sony Xperia Z2, som vi har brukt som primærnavigasjon i over tre år), selv om det skjer ekstremt sjelden.

Vi bruker 90% nettbrett og 10% plotter. Plotteren suger strøm, men er mer robust enn et nettbrett som kan falle ned og knuses. Begge deler er greit, men et nettbrett med en reserveløsning er helt OK.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...