Gudrun Startet 31.August.2017 Link til dette innlegget Startet 31.August.2017 I forbindelse med planlegging av krepsefiske har jeg lest en del om ulykker hvor folk har blitt dratt over bord under setting. Det anbefales et fysisk skille mellom dekk hvor fisker står og tauverk med fiskeredskap. Ok, det er ikke noe problem. Mindre fart under setting. Ikke noe problem. Kom til å tenke på jeg hadde et par kniver tidligere med en sterkt buet tupp som var sylskarpe. Vel de er historie. Tenkte å anskaffe noe nytt. Finnes div på markedet, men mye er til bil (beltekutter)i et tørt miljø uten salt. Noen som har sett noe annet som kan egne seg til å kutte 6-8mm tau i en fei? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Prøv en dykkebutikk. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Denne brukes av seilere som vil ha en mulighet for å kutte seg fri: https://www.sailtuv.no/products/spinlock-linekutter evt en god foldekniv som er laget for salte miljøer: https://www.sailtuv.no/products/wichard-offshore-kniv Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
NilsPils Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Jeg har kuttet mye tau med brødkniven (over og under vann). Har enda ikke funnet en kniv som skjærer tau bedre enn en skarp brødniv. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
millisivert Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Brødkniv/biffkniv/tomatkniv med serratert egg er vel enklest og best for å kutte tau når man driter i om tauet blir flisete. De koster gjerne under 100-lappen også, så man kan bare kaste å kjøpe ny om rusten tar overhånd. Ellers er vel trikset å ikke late som man er med på "deadliest catch", men ta det med ro og ikke komme i situasjoner hvor det raser tau over rekka samtidig som folk ramler rundt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Den spinlocken skjønte jeg ikke. Ikke mulig å se størrelsen på den da men. Om man fanger et tau nedi "huken" så vil en ikke klare å få til noen bevegelse som kutter tauet. --- Tro om en får tak i en slire som passer til biffkniv? Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Sitter en sånn Spinlock kutter på vesten min, kutter fint den når plastikkbeskyttelsen er borte :) Men den er ikke noe førstevalg til fiske, den er liten og litt knotete å jobbe med. Har du hansker eller kalde fingre kan du glemme det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Her er noen tips til kniv: http://www.sailingtoday.co.uk/gear/gear-on-test/knives-on-test/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 (redigert) Er jo bare å ta en enkel kniv som funker bra til formålet, spray den med tjærespray og sett den i slira. God lukt får man med på kjøpet. Eventuelt dypp bladet i voks eller stearin... den fra spinlock som sitter i vesten er nok mere til bruk om man henger etter livlina under stor last... Redigert 31.August.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Syrefast mora tollkniv med sperre for fingeren slik at hånden ikke kan gli over eggen. Spray på litt siliconspray, tjære eller hvilket som helst fett så holder den seg kvass nesten evig. Hvis du fristes til å bruke den til andre ting underveis så den blir ukvass er det bare noen tikroner for en ny. Fordelen med å bruke slirekniv aktivt er at den dagen du ligger under vann med en line rundt foten finner du kniven på ren refleks. Andre ting for å kutte med bruker du neppe så ofte at du husker og finner det når du ikke får puste. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gudrun Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Takker for mange gode svar! Fulgte rådet til sjøvind og bestilte meg to små kniver fra en dykkebutikk. "Rustfrie" med taukutter. Skulle angivelig være sylskarpe. Så får jeg se hvor lenge de holder. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 (redigert) Bare for å runde av tråden: Kom akkurat over denne som viser det er og vante fiskere som blir dratt over bord av redskapen. https://www.ba.no/nyheter/fiskebat/ulykker/bergensfisker-omkom-kan-ha-blitt-dratt-under-av-teine/s/5-8-650299 Redigert 15.September.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.