_Bliss_ Startet 31.August.2017 Link til dette innlegget Startet 31.August.2017 Hei båtfolk Båtjakten fortsetter, scand baltic er den som er mest aktuell. Holder til i haugesund, virker som de fleste balticene er ett stykke unna. Må nok belage meg på en reis, da lurer jeg på hvordan er disse båten å gå med i lange etapper? Hva er en realistisk gjennomsnittfart? Dette er jo selvsagt avhengig av motor og værforhold, men jeg tenker om non har erfaringer fra lengre ettapper. Ønsker å styre unna de minste motorene. Det ligger en på finn.no med 180hk ford. Denne ligger i halden, er vel røfflig 270nm +/- fra halden til haugesund. Hva tenker dere med erfaring kan være realistisl mtp gj.snitt fart? Har ikke mye erfaring så det forutsettes bra forhold. Har forstått det slik at det er noen hastigheter som ikke er så gunstige for denne båten, mtp flytting av sjø og forbruk. Alle tips tas mot med takk? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Har selv 290 hk Yanmar og går normalt i 18-21 knop avhengig av last og forhold. Med økende sjø går vi ned i 12-13 knop, men da lager vi kraftige bølger. Må vi lavere i fart er det best å komme seg i le. Liker at det meldes under 1 meter bølger på met.dk når vi går litt lengre etapper, helst medsjø. Har båten i Sandnes og var til Koster før vi snudde i år. Båten er liten nok til å ta båttrekket over Listeid. Greit å slippe Lista. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Tipper at de fleste båter tåler mer en mannskap ombord.. og slik er det med min båt iallfall J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
_Bliss_ Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Ja det er nok ofte mannskapet som setter begrensningene Listeid, er det åpent utenom sommeren? Hvordan er jæren ift lista? Redigert 4.September.2017 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Vil tro han er behjelpelig også utenom sesongen. Bør uansett avtales på forhånd. Min erfaring er at det er mer bølger rundt Lista enn Jæren, men det varierer nok. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Snartbåt? skrev for 10 timer siden: Ja det er nok ofte mannskapet som setter begrensningene Listeid, er det åpent utenom sommeren? Hvordan er jæren ift lista? Hvis du planlegger nøye været før du drar er det ikke noe problem å krysse både Lista og Jæren. Du må bare ta turen den rette dagen, så er begge strekk en lystseilas. Det er jo mange av oss her på forumet som gjerne hjelper deg med å finne rette dagen for trygg seilas. Skulle du ønske hjelp/ mannskap på turen så er det og mulig. Du kan også få hjelp til å sjekke ut diverse båter, dersom disse skulle ligge i rimelig nærhet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Pent vær og utaskjærs ca 280nm 28timer i 10 k. pluss på ca.3timer for hvert stopp, inn ut av havn. Tabell norske los side 210 http://www.kartverket.no/dnl/den-norske-los-1.pdf Redigert 5.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.