Jump to content

Crownline 270 lekker sjøvann, finner ikke årsak

Duppe

Recommended Posts

Bare tilfeldig dro jeg til båten i dag, skulle hente kalesje til sying, men fikk et sjokk da jeg åpnet salongdøra og det første jeg ser er et lite basseng hadde formet på det dypeste, tepper lå og fløyt. Fy F!

Smakte på vannet for å finne ut det var salt, startet hovedstrømmen og en pumpe startet automatisk og det fosset ut i minutter. Startet også manuell lensepumpe. Men hva er dette for system, må jeg skru på hovedstrømmen for at den automatisk lensepumpa skal starte? Utrolig skuffende opplegg. Hvem tenkte ut dette? q5g5Kt7.gif

Etter at jeg fikk ut det meste av vannet virker det som det ikke kommer inn mer, men tok ingen sjanser og fikk foreningen til å løfte båten på land.

Men hva kan det være? Noen sier det kan være drevet? Hvis så, hva da? Belgen?

Det eneste ellers er en bunnventil med en slange som leder i retning til toalettet, men toalettet får vann fra ferskvannstank (tror jeg), og avløp går til egen septiktank (vet jeg). På siden av båten rett over vannlinjen er et stort utløpshull, men vet ikke hva det er til skal sant sies.

Brukte båten dagen før og det var ikke noe vann da, hverken når jeg kom eller dro. Dette må altså ha skjedd i løpet av natta når den sto i båsen sin.

Har bare hatt båten et par måneder ja og det er første båt. I tillegg er bruksanvisningen nærmest ubrukelig.

Men tror motor får kjølevann gjennom drevet, for det er ingen andre hull under båten bortsett fra den jeg sa. (vel det er en annen gjennomføring, men den er tettet).

Det er baugpropell, men sjekket det og der var det knusktørt.

Noen som har hørt at drevet plutselig bare begynner å lekke inn i båten?

Og er det andre som har hørt om et automatisk lensepumpeanlegg som kun virker når man er i båten og har skrudd på start/forbruksstrøm?

lense pumpe skal være koblet direkte på forbruksbatteri, ikke startbatteri, nå er det jo litt usikkert om du har flottør pumpe eller pumpe som starter ved gitte intervaller automatisk.

det som er viktig er at en stenger alle kraner når en forlater båten.

er belgen dårlig så kan det vel fort komme inn noe vann der, den belgen skal vel skiftes med jevne mellomrom den også

Båten er fra 2009, gått 45 timer og vinterlagret inne med service hos marina alle år, så alt burde være tipp topp. Da jeg hentet båten kom det en kar med drevet fra oppvarmet vinterlagring og installerte mens vi ventet. Han viste meg litt hvordan han gjorde det og fikk sett på belgen og ellers og han sa alt var gull.

Motorrommet ser greit ut. Av hva jeg kunne se, var vannstanden ikke oppover motoren, bare i rommet under der, kanskje litt oppover ved festene.

Jeg hadde ved en feil også fortøyd veldig stramt i baugen så båten stod nok også litt i vinkel da fortøyningene går skarpt ned, så det var kanskje heldig sånn sett.

15 minutes ago, Eureka said:

Med så stor lekkasje, burde du finne den raskt.

Ja men det rare er at lekkasjen så ut å være stoppet for jeg var med båten i mange timer før den ble løftet på land og det virket ikke som det kom noe mer.

Med tanke på at det må ha vært hundrevis av liter på en relativ kort tid (forlot båten i går kveld), er det merkelig at det ikke kom mer etter vannet ble pumpet ut.

Enig i at en forventer at lensepumpa funker selv om hovedstrømbrytere er avslått. Det finnes av og til en egen hovedbryter for denne (sammen med demieselvarmer/kokeapparat som ikke har godt av å miste strøm plutselig). Ville fått klarhet i hvordan denne er koplet og evt forbedret dette.

Angående lekkasjen så blir den muligens vanskelig å finne når båten er på land. Men du kan jo benytte anledningen til å få sjekket belg og evt skifte den. Samt å få oversikt over alle gjennomføringer om du ikke har det allerede.

Typiske lekkasjepunkter kan være belg, sjøvannsfilter (sprukket, utett lokk), toalett (uvanlig med ferskvannsskylling, bør få klarhet i dette), evt dårlige slangeklemmer/slanger/gjennomføringer. 

Hadde samme problem på en crownline for noen år siden.nytt drev og ny overalt motor der "alt"var byttet gått over av verksted.ingen Lekasjer da båten ble satt på verksted.da båten ble sjøsatt etter noen mnd.på land kom det relativt store mengder salt vann inn I båten.lensepumpe gikk ofte.mye vann!

Viste seg etter mye søkning att det var en foring på styre bolten som var slitt/tørket ut.så få den sjekket.

Redigert av Fearline cornice (see edit history)

Supert tips det, håper det er det samme her. Det kan rime litt for da jeg kjørte ut i dag merket jeg styringen hadde stått parkert ganske mye til en side (kom skjevt inn i båsen og måtte justere / eksperimentere istedet for å gå ut for nytt forsøk)

Hadde vært vanskelig å finne ut av ja.

Husker du hvor den foringen satt? Og hvordan du fikk tak i ny?

Redigert av Duppe (see edit history)

Styrebolten får man kjøpt til merke verksted. Er vist en vanlig svakhet og dårlig kvalitet på di.på min måtte motoren delvis ut.mye styr for en liten billig sak.finnes kitt for å fixe det fra utsiden.der man setter inn noen nipler og presser inn fett om jeg husker rett.søk på forumet så et det flere tråder rundt dette temaet.

Blir mer og mer mistenksom på styrearm for når jeg tenker på det, det som skjedde dagen før lekkasjen var at fortøyningsbøyen jeg lå ved (Oslofjordens Friluftsråds, de blå ved Langøyene) kom under badeplattform og det kan muligens ha blitt for mye press på armen da. Virker dette sannsynlig? Kjørte ikke på, båten bare drev (blåste) og bøyen lå lavt denne gangen og kom under badeplattformen og båten er jo litt tung (3300kg).

Vil det være en måte å sjekke styrearmlekkasje uten å sette båten på vannet igjen?

Angående fortøyningen har jeg store gummiavlastere og båtplassen er helt innerst i en dyp vik så det blir aldri bølger der, men må fortøye ganske rett ned da forrige bruker har kappet av de fortøyningsøyene som er litt bakover da han angivelig hele tiden snublet i de..

Grunnen at det ble så stramt er at jeg har fått påpakning at ankeret stikker for langt inn (baugspydgeneral..) på brygga (20 CM, nesten ubetydelig synes nå jeg), så må ha spring fra midtfeste av båten og i ytterste feste på utliggerne og disse strammet jeg nok for hardt og baugen gikk dermed ned da baugen ble først festet for stramt.

Du har et poeng her, dog så jeg båten lå rart og lavt i vannet men hadde ekstrem stram fortøyning som jeg sa.

Stusset også litt på at det var så mye vann i salongen og lite spor av det i motorrommet, men før jeg fikk kjørt opp lokket til motorrommet hadde pumpene gått en god stund og det meste var ute.

Først lenge senere når panikken hadde lagt seg etter båten var på land kikket jeg ordentlig i motorrommet etter skader og så ikke mye til det, men gikk ut fra at ting hadde tørket opp og det er også ganske stor plass under motoren så regnet med det var mest der.

Dog er et det et punkt i salongen som er ekstremt lavt for at det skal være ståhøyde foran byssa så det virket også litt naturlig at mesteparten av vannet ville være der.

Men har nå skrudd ut masse og det ser ut at det ikke er noen forbindelse i kjølen mellom salongen og motorrommet for vannet å renne, det er skott i mellom, så det virker nå som at lekkasjen må bare ha vært foran hvilket er en lettelse. Skal sjekke mer i morgen.

Flere i foreningen som tror det er det storet hullet i skroget rett over vannlinja på siden av båten som på en eller annen måte har gått lekk, men det virker umulig å finne fram til hvor den leder inne i båten enda jeg har skrudd ned nesten alt som gir tilgang til den siden og den er ikke koblet til toalett eller lensepumper.

De eneste dreneringshullene jeg vet om (tror ikke det er andre) er i cockpit og går i slanger til hull bak, og en annen går via slange til gulvet i motorrommet.

Hva gjelder dusjen går det store røret inn i denne boksen, og det ser jeg nå gjør også vann fra vasken i badet (gjennom det mindre røret). Hva er dette for system egentlig? Flottør og pumpe i et eget hus? Hvorfor ikke bare rett ut som de andre vaskene?

Ved siden av boksen (i kjølsvinet?) er altså nok en flottør og lensepumpe. De to slangene ut herfra (fra boksen og lensepumpa) går til hvert sitt lite utløpshull i skrogsiden, rett over det store som mistenkes for å lekke. Kanskje det opprinnelig var til toalett rett ut? Er jo litt merkelig at det ligger rett i vannkanten, men antar det var slik med direkte septik før?

6Umqwt8.jpg

Her ser man det store hullet med de to mindre utløpshullene over (en fra bad, andre fra kjølsvin)

fQhSIXl.jpg

Man kan faktisk se på bildet at det er merker etter vannlinje mellom bunnstoff og hullet, men faktisk også en linje rett på hullet også. Kan ha vært når jeg begynte å dra båten stramt i springene for å unngå at anker stikker ut på brygga..

Umiddelbart ser jeg at du skulle hatt dobble slangeklemmer på alle 3 slangene inn på gråvannsboksen. Dette er ikke i henhold. 

Det skal også være doble slangeklemmer på skroggjennomføringer som er mindre enn 20 cm over vannlinja. 

Dette er krav. 

Du er nok inne på noe nå mtp årsak. 

Forøvrig er det en helt vanlig måte å drenere ut gråvann på. Alle nye båter har denne løsningen. 

Det er viktig å frostsikre boksen om vinteren.

• 3 uker senere...
On 8/31/2017 at 10:44 PM, DieselDahl said:

Kan den stramme fortøyningen din være årsaken? Gjennom doskåla hvis den blir stående under vannlinjen?

:thumbsup: Du hadde svaret for etter å ha sjekket bak dreneringshullet som jeg mistenkte var årsaken til lekkasjen fant jeg bare støv og skumbiter fra byggeprosessen som aldri har sett en vanndråpe, sjekket derfor toalettteorien og fant ut det var fortsatt litt fuktig med saltavleiringer fra toalettet og ned til dusjsluket som er rett ved, og når jeg så skrudde av toalettet for å se der, var det vått under der så det har definitivt vært lekkasje fra toalettet og saltvann også.

Pga. de stramme fortøyningene og særlig på styrbord side hvor toalettet er kom altså toalettet under vannlinjen, og siden det ble brukt rett før vi forlot båten, sto det vann fra bunnventilen og hele veien dit og det ble således vanntrykk nok i røret nok til at det dryppet ut i det uendelige gjennom en gammel frostskade eller hva. Ganske bisarre greier egentlig, men det må ha vært slik.

Vannet gikk så altså ut av dusjsluket og ned til gråvannsboksen som ble fylt opp og rant så ut og over det lille rommet den står i, og tilslutt over i salongrommet og flommet det.

Skal ihvertfall aldri ha sjøvannsløsning i toalettet mer, det er helt sikkert..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...